Pierwsi przedsiębiorcy otrzymali terminale płatnicze w ramach Programu Wsparcia Obrotu Bezgotówkowego „Polska Bezgotówkowa”. Twórcy inicjatywy wykładają na stół 600 mln zł i chcą w perspektywie najbliższych trzech lat zainstalować pół miliona nowych terminali płatniczych.
Program Wsparcia Obrotu Bezgotówkowego „Polska Bezgotówkowa” to inicjatywa środowiska bankowego, agentów rozliczeniowych i organizacji płatniczych Visa i Mastercard. Ma na celu termninalizację mniejszych punktów handlowo usługowych. Na dofinansowanie mogą liczyć przedsiębiorcy, którzy przez ostatni rok nie akceptowali płatności kartami i mają nie więcej niż 5 sklepów. Jeśli przystąpią do programu, Fundacja Polska Bezgotówkowa pokryje koszty obsługi terminala przez rok od podpisania umowy.
Detalista może otrzymać maksymalnie trzy terminale, w tym jeden terminal mPOS. Dla każdego terminala okres dofinansowania jest liczony przez 12 miesięcy osobno, od momentu jego instalacji. Ustalono także limit kwotowy – przedsiębiorca nie ponosi kosztów do czasu osiągnięcia na poszczególnych terminalach obrotu 100 tys. zł w skali 12 miesięcy. Jeśli obrót przekroczy tę kwotę, będą naliczane opłaty zgodne z umową z agentem rozliczeniowym za obsługę transakcji.
Za realizację Programu będą odpowiedzialni agenci rozliczeniowi, którzy będą podpisywać z przedsiębiorcami odpowiednie umowy. Obecnie są to eCard S.A., eService, First Data Polska SA (Polcard), Paytel SA, PKO Bank Polski, ING Bank Śląski SA. O przystąpieniu do programu informował w komunikacie prasowym także BGŻ BNP Paribas. Fundacja podaje, że oferta jednego z agentów dostępna będzie także w placówkach banków spółdzielczych SGB.
Fundacja przekonuje, że udział w Programie oznacza szereg długofalowych korzyści dla przedsiębiorców. Jedną z kluczowych jest możliwość zwiększenia przychodów przez detalistów poprzez pozyskanie przychylności i lojalności klientów. Ci chętniej korzystają ze sklepów i punktów usługowych, w których można płacić bezgotówkowo, ponieważ te formy uważają za szybkie i wygodne. Kolejnym benefitem jest usprawnienie biznesu i uniknięcie kosztów, których nie uświadamiamy sobie na co dzień. Płatności bezgotówkowe to dla przedsiębiorcy oszczędność czasu – nie musi poświęcać go na liczenie gotówki i wydawanie reszty.
Terminal będzie bezpłatny przez rok. Później przedsiębiorca musi się liczyć ze standardowymi kosztami obsługi – m.in. opłatą za dzierżawę, prowizją od transakcji czy opłatą aktywacyjną. Choć niektóre podmioty deklarują, że przedsiębiorcy, którzy skorzystają z ich terminala, będą mogli liczyć na preferencyjne warunki także w drugim roku. Więcej informacji na temat standardowych kosztów związanych z obsługą terminali znajdziecie się w artykule „Dokąd po terminal płatniczy i ile to kosztuje”.