Pierwsze karty płatnicze dla małych dzieci

„Płacę zbliżeniowo żyrafką” – już wkrótce sprzedawcy usłyszą taką deklarację od najmłodszych klientów. PKO BP wprowadza do oferty karty dla dzieci poniżej 13 roku życia. Tradycyjne, w formie naklejek i breloków. To pierwsza taka oferta kart w Polsce i prawdopodobnie jedna z pierwszych na świecie.

 

We wtorek na spotkaniu prasowym PKO Bank Polski zaprezentował dziennikarzom swój najnowszy produkt: karty płatnicze dla dzieci poniżej 13 roku życia. O tym, że bank pracuje nad kartami pisałem już jakiś czas temu. Produkt jest nietypowy, bo są to pierwsze karty płatnicze w Polsce dedykowane tej grupy osób. A być może i na świecie.

Bariera 13 lat jest kluczowa z punktu widzenia polskiego prawa. Dopiero w tym wieku dziecko zyskuje ograniczoną zdolność do czynności prawnych i zgodnie z prawem bankowym może samodzielnie dysponować środkami zgromadzonymi na swoim rachunku. W przypadku młodszych dzieci posiadaczem konta czy karty jest rodzic, a dziecko jest jedynie użytkownikiem.

Karty wprowadzone do oferty przez PKO BP są kartami przedpłaconymi (dziecko nie może mieć karty debetowej). Nie są powiązane z kontem, przed dokonaniem transakcji trzeba je uprzednio zasilić gotówką. Rodzic będący właścicielem karty ma wgląd w stan karty i może ją w każdej chwili doładować (także na wniosek dziecka wysłany z poziomu Konta Junior). Karty sprzedawane będą w trzech postaciach: jako tradycyjny plastik, karta naklejka i w formie breloka.

Tradycyjnej karty płatniczej w zasadzie nie trzeba omawiać. Jest to karta Visa z funkcjonalnością PayWave. W tym przypadku limit dla transakcji zbliżeniowych bez podania kodu PIN obniżony został z 50 do 30 zł. Transakcje rozliczane są online, nie ma więc możliwości, by dziecko wykorzystało więcej niż jest na karcie. Karta jest otwarta na płatności w internecie, może więc zostać podpięta na przykład do Google Play czy AppStore i posłużyć dziecku do dokonywania drobnych płatności.

Karta w formie naklejki zasługuje na uwagę z dwóch względów. Po pierwsze jest to karta Visa, co jest ewenementem na naszym rynku. Zresztą nie tylko na naszym, bo na świecie tylko w czterech krajach sprzedawane są karty naklejki z logo tej organizacji. Po drugie karta po wyłamaniu naklejki może nadal funkcjonować jako tzw. karta wirtualna do płatności internetowych. Jest na niej nadrukowany numer karty, a także data ważności i kod CVV.

Trzecia pozycja jest niewątpliwie najciekawsza z punktu widzenia młodych użytkowników. To karty zbliżeniowe w formie breloków. Bank zapakował taki plastik w specjalną osłonkę z bezpiecznym elementem, a całość nie jest większa niż karta pamięci SD. Osłonka z kartą może być zamieszczona w zwykłym breloku, ale ciekawym gadżetem będą breloki – pluszaki. Tu wykorzystano znak rozpoznawczy oferty dla juniorów – maskotkę żyrafę.


Do jednego rachunku karty klient może zażyczyć sobie trzy karty. Dziecko może mieć więc zwykły plastik, ale także żyrafkę czy naklejkę na telefon. Co ciekawe, z żyrafki można wyjąć kartę zbliżeniową i zamontować w innym pluszaku. W przyszłości mają pojawić się karty z wizerunkami postaci z kreskówek, m.in. Ben10 czy Johny Bravo.

Warto wspomnieć o jeszcze jednej ciekawostce. Bankomaty PKO BP będą rozpoznawać po numerze BIN, że włożona do bankomatu karta przypisana jest do oferty dla dzieci. Po włożeniu takiej karty do bankomatu, zmieni się layout menu na specjalnie dopasowany dla tej grupy wiekowej, wyświetlając ekrany dostosowane do wieku dzieci, zarówno pod względem wyglądu, jak i języka.

Czy karty płatnicze dla dzieci poniżej 13 roku życia to dobry pomysł? Obok zwolenników takiego rozwiązania, znajdą się na pewno sceptycy. Bank zapewnia, że nigdy nie będzie kierował do tej grupy żadnego przekazu reklamowego a jego misją jest edukacja finansowa najmłodszych. Oczywiście jest też drugie dno, bo oferta skutecznie przyciąga także rodziców, a dzieciaki z biegiem czasu będą korzystać z kolejnych wersji konta – dedykowanych starszym grupom wiekowym. Jednak nie da się zaprzeczyć, że karta prepaid może być bardzo dobrym produktem do oswojenia dziecka z „plastikowymi pieniędzmi”. Zwłaszcza, że dzisiejsi dziesięciolatkowie na co dzień korzystają z dobrodziejstw nowoczesnych technologii, a telefony czy tablety są ich naturalnym środowiskiem.

Poniżej kilka slajdów z prezentacji banku z parametrami kart:



Będąc przy temacie kart zbliżeniowych, warto przypomnieć, że od kwietnia obowiązują nowe zasady wydawania tych kart. O tym, co się zmieniło oraz o bezpieczeństwie kart z „antenką” rozmawialiśmy niedawno w programie „Zapraszamy na kawę” w TVP.


 

Źródło: Regionalna TVP

Wojciech Boczoń

Napisz do autora: w.boczon@bankier.pl