PKO BP podsumował pierwszy rok pod kierownictwem Zbigniewa Jagiełło

Minione 12 miesięcy to okres dynamicznego rozwoju PKO Banku Polskiego, który umocnił się na pozycji lidera rodzimego sektora finansowego. Stabilny i bezpieczny bank z tradycjami stale unowocześnia swoją ofertę, poprawia jakość obsługi klienta i odważnie wchodzi na pole nowych technologii w usługach bankowych. W ciągu ostatniego roku położone zostały solidne fundamenty pod dynamiczny rozwój banku w kolejnych latach, realizowany zgodnie z przyjętą na początku 2010 roku Strategią na lata 2010-2012.

O systematycznie polepszającej się kondycji PKO Banku Polskiego w minionych 12 miesiącach najlepiej świadczą jego wyniki finansowe. Poczynając od połowy 2009 roku bank notuje stały wzrost zysków. O ile w III kwartale zeszłego roku PKO Bank Polski zarobił „na czysto” ponad 563 mln zł, to w IV kwartale 2009 roku 580 mln zł, w I kwartale 2010 roku 727 mln zł, a w II kwartale 2010 roku już ponad 885 mln zł. Zysk netto Banku za I półrocze 2010 roku był najwyższy w całym sektorze i przekroczył 1,6 mld zł, co oznacza wzrost rok do roku o 25,1 proc. Warto przy tym zauważyć, że znacząca poprawa wyników finansowych nastąpiła przy ostrożnym podejściu do ryzyka. PKO Bank Polski zajął trzecie miejsce w europejskich stress testach i tym samym okazał się jednym z najstabilniejszych banków na Starym Kontynencie.

„O dominującej pozycji PKO Banku Polskiego na rodzimym rynku oprócz wyników finansowych najlepiej świadczy zaufanie klientów. Koncentracja na solidnych produktach „bez gwiazdek” przynosi wymierne efekty. Liczba obsługiwanych przez Bank rachunków osobistych przekracza już 6,2 mln, a wydanych kart płatniczych – 7,2 mln. Klienci detaliczni w sumie zdeponowali w PKO Banku Polskim już ponad 100 mld zł, co jest rekordem w historii polskiej bankowości. Z 28-procentowym udziałem w rynku Bank zajmuje też czołowe miejsce w sprzedaży kredytów hipotecznych. Miesięcznie udziela ich na kwotę 1 mld zł” – mówi Prezes Zarządu PKO Banku Polskiego Zbigniew Jagiełło.

W minionych 12 miesiącach PKO Bank Polski stał się również ważnym partnerem dla klientów korporacyjnych, zarówno dla małych i średnich przedsiębiorców, jak i największych korporacji. Na wzrost zaufania klientów z tego sektora wpływ miała przede wszystkim rola banku jako lokomotywy akcji kredytowej w Polsce w okresie spowolnienia gospodarczego. PKO Bank Polski umocnił się także w ostatnim roku na pozycji lidera w dziedzinie usług dla jednostek samorządu terytorialnego i wiodącego organizatora emisji obligacji komunalnych.

Umocnienie pozycji rynkowej i polepszenie wyników finansowych PKO Banku Polskiego stało się możliwe dzięki poprawie efektywności działania i skuteczności zarządzania. Usprawniona została praca kadry kierowniczej, a w ślad za tym rozpoczęło się wdrażanie systemowego podejścia do zarządzania ludźmi we współpracy ze związkami zawodowymi (m.in. selekcja i rekrutacja, wartościowanie stanowisk, ścieżki karier, urynkowienie wynagrodzeń). Rozpoczęty został również kluczowy dla dalszego rozwoju banku projekt segmentacji klientów, którego efektem będzie lepsze dopasowanie modelu obsługi do klientów i nowa oferta produktowa w detalu. W celu poprawy efektywności i wydajności sprzedaży zainicjowane zostały również zmiany w systemie zarządzania kampaniami sprzedażowymi (szczegółowe zdefiniowanie grupy docelowej; analiza informacji zwrotnej o wynikach kampanii) oraz zmiany w obszarze IT (automatyzacja, workflow, elektroniczne archiwum), procesów (uproszczenie procesów, redukcja wykorzystania dokumentów papierowych) i organizacji (monitoring wydajności, specjalizacja pracowników, centralizacja).

Minione 12 miesięcy to nie tylko okres poprawy efektywności działania i umocnienia pozycji rynkowej, ale również czas prawdziwej rewolucji technologicznej w PKO Banku Polskim. Bank rozpoczął w tym okresie masową wymianę kart płatniczych na karty z chipem i funkcją zbliżeniową payWave oraz jako pierwszy z największych banków w Polsce zwolnił klientów ubiegających się o kredyt hipoteczny z obowiązkowej wizyty w sądzie w celu uzyskania odpisu z księgi wieczystej. Dzięki dostępowi do elektronicznej Centralnej Bazy Danych Ksiąg Wieczystych doradcy bankowi sami sprawdzają obecnie stan prawny nieruchomości, będącej zabezpieczeniem kredytu hipotecznego zaciąganego w Banku. PKO Bank Polski rozpoczął również w ostatnim roku testy telefonu z kartą płatniczą na karcie SIM oraz testy bankomatów dla słabo widzących. Nie może zatem dziwić, że Bank cieszy się niezmiennie uznaniem klientów. Według badań SMG/KRC PKO Bank Polski cieszy się najwyższym zaufaniem spośród badanych instytucji finansowych.

„O otwarciu PKO Banku Polskiego na nowe technologie świadczy nasza pozycja na rynku bankowości internetowej. Z usług oferowanych pod znakami iPKO i Inteligo korzysta już ponad 3 mln klientów indywidualnych. Warto przy tym wspomnieć, że w marcu podjęliśmy decyzję o nadaniu Inteligo statusu projektu strategicznego. Inteligo ma być zgodnie z tym zamysłem swego rodzaju inkubatorem innowacji dla PKO Banku Polskiego. Już teraz Inteligo zaspokaja potrzeby najbardziej zaawansowanych internautów oferując im intuicyjne i nowoczesne usługi” – mówi Prezes Zbigniew Jagiełło.

W minionych 12 miesiącach PKO Bank Polski aktywnie angażował się również w działania społeczne. Najważniejszym z nich była inauguracja funkcjonowania Fundacji PKO Banku Polskiego. Ważnymi wyrazami aktywności Banku na polu działalności społecznej były również: zbiórka publiczna na rzecz powodzian i Bankowa Akcja Honorowego Krwiodawstwa.

Fundacja PKO Banku Polskiego powołana z inicjatywy Prezesa Zbigniewa Jagiełło jest strategicznym mechanizmem realizacji zaangażowania społecznego (CSR) PKO Banku Polskiego. Celem statutowym Fundacji jest wspieranie osób i organizacji zajmujących się dobroczynnością poprzez promowanie wolontariatu pracowniczego oraz współfinansowanie projektów w wybranych obszarach programowych. Powołanie Fundacji umożliwia PKO Bankowi Polskiemu zwiększenie zaangażowania w działalność dobroczynną oraz oddzielenie działalności pro publico bono od projektów nastawionych na wymierne efekty finansowe.

Zbiórka publiczna na rzecz powodzian była prowadzona wśród pracowników PKO Banku Polskiego na terenie całej Polski między 10 czerwca i 31 lipca 2010 roku. W jej wyniku zebrano łącznie 117 249,44 zł, które zostały przeznaczone na zakup materiałów budowlanych, mebli, wyposażenia domowego i środków czystości oraz na sfinansowanie prac budowlanych na terenach dotkniętych przez powódź.

Prowadzona obecnie Bankowa Akcja Honorowego Krwiodawstwa jest natomiast kontynuacją działań w dziedzinie zbierania krwi prowadzonych już wcześniej przez PKO Bank Polski. Między 8 września a 7 października 2010 roku krwiobusy odwiedzą Gdańsk, Olsztyn, Białystok, Poznań, Bydgoszcz, Szczecin, Łódź, Wrocław, Kraków, Katowice, Lublin i Warszawę. Krew w ramach Akcji oddają nie tylko pracownicy PKO Banku Polskiego, ale również mieszkańcy miast znajdujących się na trasie krwiobusów.

Warto również podkreślić wkład banku w edukację finansową młodych Polaków poprzez program Szkolnych Kas Oszczędności. Realizowana w ten sposób misja edukacyjna zyskuje obecnie na atrakcyjności i dynamice. Decyzją prezesa Zbigniewa Jagiełło PKO Bank Polski rozpoczął bowiem projekt rewitalizacji Szkolnych Kas Oszczędności. W ramach unowocześniania oferty w tym zakresie kasy oraz organizowany dla ich członków co roku konkurs zostaną między innymi przeniesione do Internetu.

Źródło: PKO Bank Polski