Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Raporty PRNews.pl

Hydepark

Wojciech Boczoń

Michał Kisiel

Michał Kryński

Wiadomości

Bankowość

Aktualności

Kariera w finansach

Analizy

Firmy pożyczkowe

Ludzie

Marketing i PR

Inwestycje

Ubezpieczenia

Nieruchomości

Poradniki

SKOK-i

Nasz gość

Produkty finansowe

Zapisz się na newsletter:

Rewolucję czas zacząć: PKO BP ruszył z wymianą kart

2010-09-01, 14:04

Rozpoczyna się prawdziwa rewolucja na rynku płatności bezgotówkowych. Z naszych informacji wynika, że największy bank w Polsce - PKO BP - po udanych testach, rozpoczął już wymianę kart na plastiki z mikroprocesorem umożliwiające dokonywanie transakcji zbliżeniowych. W pierwszej kolejności karty trafiają do nowych klientów i do osób, którym kończy się ważność karty. Cała operacja będzie prowadzona z dużym rozmachem - do końca przyszłego roku bank chce wymienić 6,5 mln kart.

Płatności zbliżeniowe to temat, który w ostatnich miesiącach poruszany jest coraz częściej. Chociaż sama technologia zbliżeniowa nie jest nowością i obchodzi w tym roku już trzecie urodziny, to dotychczas tylko kilka instytucji zdecydowało się wdrożyć tę usługę w swoich kartach. Liderem jest BZWBK, który na koniec półrocza wydał już ponad 300 tys. kart z antenką. W kartach zbliżeniowych mocny jest także ING Bank Śląski, który wydał już blisko 148 tys. sztuk, z czego blisko tysiąc w formie naklejek. Z danych, które posiadamy wynika, że na koniec pierwszego półrocza Citi Handlowy wydał około 50 tys. kart zbliżeniowych, Alior Bank 40 tys., mBank 34 tys., MultiBank 25 tys., a Invest-Bank 17 tys. Pozostałe instytucje albo dopiero zaczęły wydawać karty zbliżeniowe, albo nie chcą ujawniać takich informacji (bo zapewne nie mają się jeszcze czym pochwalić).

 

Do tej pory w płatnościach zbliżeniowych prym wiódł MasterCard ze swoją usługą PayPass. Można nawet zaryzykować stwierdzenie, że dzięki palmie pierwszeństwa sama nazwa PayPass przyjęła się już w powszechnej świadomości, jako określenie usługi płatności zbliżeniowej. MasterCard dobrze zadbał zresztą o to, by aktywnie promować usługę. Był obecny na dużych wydarzeniach artystycznych, takich jak Smooth Festival w Bydgoszczy, Heineken Open'er w Gdyni, Era Nowe Horyzonty we Wrocławiu, OFF Festival w Katowicach i Coke Live Festival w Krakowie. Wszędzie tam można było płacić zbliżeniowo kartami wyposażonymi w taką funkcję.

 

Bliźniacza usługa Visy – payWave do niedawna pozostawała w cieniu konkurenta. Teraz jednak z impetem wchodzi na rynek. Jak dowiedzieliśmy się z dobrze poinformowanego źródła, największy bank w kraju – PKO BP - po trwających kilka tygodni testach, od pierwszego września ruszył z masowym wydawaniem kart płatniczych klientom indywidualnym. Na początek karty będą trafiać do nowych klientów oraz do osób, którym kończy się ważność starej karty. Do końca przyszłego roku bank chce wymienić 6,5 miliona kart swoim klientom.

 

 

Nowo wydawane karty PKO Ekspres, PKO Ekspres Aurum, PKO Ekspres Platinium oraz PKO Graffiti, oprócz umieszczenia na nich tradycyjnego paska magnetycznego posiadają już mikroprocesor. Na mikroprocesorze zapisywane są i przechowywane informacje potrzebne do dokonania transakcji. 

 

Decyzja PKO BP nie będzie mogła pozostać bez wpływu na rynek. Masowa wymiana kart płatniczych na karty w technologii EMV i z funkcją zbliżeniową wymusi na konkurencji podobne działania. Bank PKO BP, jako największa instytucja w kraju obsługująca blisko 7 mln klientów, wyznacza pewne standardy. Jeśli podnosi opłaty, to daje sygnał dla rynku, że pozostali gracze też mogą podnieść. Jeśli wprowadza już coś nowego, to znak, że wcześniej czy później taka usługa pojawi się u konkurencji. Bank ma odpowiedni potencjał i masę, by wyznaczać rynkowe trendy.

 

Wprowadzenie przez PKO BP kart EMV z payWave do standardowej oferty będzie zatem dużym wyzwaniem dla innych banków. Także wizerunkowym, bo PKO BP często złośliwie określany jest niemrawym molochem, z mało innowacyjną ofertą, obsługującym głównie emerytów. Teraz ten moloch zaproponuje w standardowej ofercie nowoczesne karty debetowe z funkcją zbliżeniową. Z taką siłą przebicia w zasadzie zasypie nimi rynek i zabije niezłego ćwieka konkurencji. Tym bardziej że wydając karty bez dodatkowych opłat, znacznie ograniczy innym instytucjom pole manewru do pobierania prowizji za karty z funkcją zbliżeniową.

 

To jednak tylko jedna strona medalu. Rozwiąże się także problem z małą dostępnością terminali do płatności zbliżeniowych. Już teraz dynamicznie przybywa punktów, w których można płacić zbliżeniowo. Oprócz miejsc, w których płatności bezstykowe do kwoty 50 zł były jak najbardziej pożądane, czyli kawiarni czy małych sklepików, terminale pojawiają się w salonach prasowych, sklepach z artykułami dla dzieci, na stacjach benzynowych, a nawet w sklepach z odzieżą używaną. Do tej pory placówki handlowe nie wystawiały takich urządzeń, bo argumentowały, że kart jest za mało i się nie opłaca inwestować w sprzęt. To był zresztą także argument dla banków – nie ma sensu wydawać kart zbliżeniowych, bo są drogie a punktów jest mało. I koło się zamykało.

 

Można zatem z dużą dozą prawdopodobieństwa zakładać, że ruch PKO BP będzie dla rynku płatności bezgotówkowych prawdziwą rewolucją. Płatności zbliżeniowe przestaną być jedynie nowinką techniczną i staną się usługą masową. Warto tu mieć jednak na uwadze, że do wykonania jest jeszcze trochę pracy związanej z edukacją klientów. Niewątpliwie przydałaby się większa kampania reklamowa w telewizji. Jak do tej pory chyba tylko Polbank wykorzystał ten kanał do promowania płatności zbliżeniowych.

 

Warto na marginesie dodać, że także Inteligo – internetowy bank należący do PKO BP – rozpoczął już testy karty kredytowej z funkcją zbliżeniową. Na razie to karty z logo MasterCard, ale w ofercie znajdzie się później także Visa. Do klientów plastik trafi już w październiku, a w ciągu najbliższych dwóch lat PKO BP chce wydać 300 tys. takich kart. Do wdrożenia kart z payWave szykuje się także największy internetowy bank z Polsce – mBank, a takie plastiki pojawią się w ofercie jeszcze w tym roku. 


Źródło: PR News

autor: Wojciech Boczoń



Wyślij link znajomemu

Drukuj

panowie, traktujmy się poważnie....

stwierdzenie "Jak dowiedzieliśmy się z dobrze poinformowanego źródła" i jednoczesne umieszczenie wzoru graficznego świadczy raczej o mitomaństwie autora tekstu, niż o jakichś niesamowitych tajnych źródłach. przecież to oczywiste, że bank dostarczył gotowca...

bank, a więc na 99% procent M. Macierzyński, bo komu miałby podrzucać takie newsy jak nie starym kumplom?

mniej sensacyjności tam, gdzie jej nie ma, więcej tam, gdzie rzeczywiście trzeba się napracować, żeby dotrzeć do jakiegoś powalającego na kolana newsa
Marco - Wrzesień 1, 2010, 22:17
#1
6,5 mln kart zblizeniowych + nowe KK w Inteligo (nie liczac platnosci komorkami) - olbrzym sie obudzil, a konkurencja truchleje ;)
Polo - Wrzesień 2, 2010, 09:08
#2
ciekawe jest to, ze karty są bez dodatkowych opłat - to faktycznie może podciąć skrzydła innym bankom, które mogłyby wprowadzić dwie wersje kart - standardową i zbliżeniową i za tą zbliżeniową pobierać dodatkową opłatę. Tak jak np. robi mBank z kartą standardową (0 zł) i debit paypass (1,5 zł)
elektroda - Wrzesień 2, 2010, 09:22
#3
@Marco: bądź poważny. czytaj najpierw ZE ZROZUMIENIEM, a później komentuj. GDZIE widzisz jakąkolwiek sensację? Napisano w artykule: "jak dowiedzieliśmy się z dobrze poinformowanego źródła" i nic o tajności, niesamowitości czy sensacyjności, o których Ty piszesz. Po prostu PRNews otrzymał informację o kartach z dobrze poinformowanego źródła, którym może być M. Macierzyński, może być jakiś inny Dyrektor w PKO BP lub choćby Rzecznik Prasowy Banku. Nie zaprzeczysz chyba, że każda taka osoba może być określona "dobrze poinformowanym źródłem".
Nie rozumiem, gdzie się tu doszukujesz sensacji.
mx - Wrzesień 2, 2010, 11:00
#4
Marco, czy jedyne, co potrafisz, to marudzić? Może zacznij chłopakom podsyłać "wiarygodne informacje" albo sam pisz - tylko mniej sensacyjności w komentarzach, a więcej merytoryki please...
@Marco - Wrzesień 2, 2010, 17:08
#5
do Poważnych Panów powyżej:

PRIMO: to jest dział Hydepark, forum plotek i sensacyjnych wieści. o ile się nie mylę, jest osobna zakładka oficjalnych informacji prasowych banków

SECUNDO: jeśli informacja jest oficjalna i pochodzi np. od rzecznika prasowego, to wg mnie nie jest to wiedza tajna. w takich przypadkach podaje się źródło, które dostarczyło informacji

a co do mojej tajnej wiedzy, to w tym miesiącu szykuje się start dużej kampanii promującej zbliżeniówki (ale nie tego systemu, w który wchodzi PKO BP) przygotowanej przez dosyć poważnego gracza na polskim rynku. ale mi nikt nie płaci za docieranie do i ujawnianie takich informacji, więc zdaję się na detektywi nos pana Wojtka...
Marco - Wrzesień 2, 2010, 21:57
#6
a po co w ogóle wdawać się w dyskusje z trollem, przeciez mu o to chodzi :) dziwię się tylko, że go redakcja jeszcze nie zbanowała, bo zaśmieca swoimi wynurzeniami komentarze prawie pod każdym hydeparkiem.
ziggy - Wrzesień 2, 2010, 22:27
#7
taa jeszcze tylko tego z reklamami getinu brakuje :)
lucyfer - Wrzesień 2, 2010, 23:13
#8
@Marco. Nie rozumiem po co się czepiasz autora. Podał informację jako pierwszy, bo miał swoje źródło - kogo normalnego obchodzi, jakie. Moim zdaniem M.Macierzyński musi raczej uważać z przeciekami do prnews.pl, bo traktowany jako pierwszy podejrzany. Zdjęcie do tekstu mógł mieć z materiałów wewnętrznych banku, które krążyły pewnie od miesięcy. Zresztą jest i tak inne niż to, które bank podał później w oficjalnej informacji prasowej: http://prnews.pl/pko-bank-polski/kart...
Nie pierwszy raz czytam twoje komentarze i widzę, że szukasz dziury w całym przy każdym tekście. I konsekwentnie odciągasz w komentarzach dyskusję od meritum, robiąc śmietnik. Jaki jest efekt? Największy bank w Polsce zaczął wydawać karty z paywave, a rozmowa w ogóle na inny temat.

Zresztą już po raz kolejny przy newsie o paywave robisz to samo: http://prnews.pl/wojciech-boczon/pier.... Zbieg okoliczności? Tu powołujesz się na tajne newsy z MC, tam chwalisz Drzyzgę i jego działania. Przypadek?
Krzysiek - Wrzesień 3, 2010, 07:47
#9
hmmm, gwoli prawdy to Drzyzgę znają chyba wszyscy bankowcy związani w jakiś sposób z kartami... to po prostu efekt dużej aktywności Mastercarda. ja sam widziałem tego pana na jakichś 3 branżowych konferencjach

a kto się tematem płatności bezstykowych zajmuje w Visie, to nawet szczerze mówiąc nie mam zielonego pojęcia
bankowiec - Wrzesień 3, 2010, 19:23
#10
W Visa kartami zbliżeniowymi i mobile zajmuje się Maciej Maciejewski - bardzo fajny gość
emil - Wrzesień 4, 2010, 10:30
#11
w końcu musi pko bp musi dogonić bzwbk, który wszystkim klientom karty z chipem daje od 2005 !!!
ktoś - Wrzesień 4, 2010, 20:07
#12

Bezpłatny newsletter PRNews.pl:

Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do ponad 35 tys. odbiorców!