Płatności bezgotówkowe? Ponad połowa Polaków od razu myśli o Bliku

fot. Shutterstock

Zgodnie z wynikami badania KANTAR już 95 proc. Polaków zna BLIKA. Prawie połowa z nich deklaruje, że podczas płatności wybiera go najczęściej, a blisko trzy czwarte korzysta z niego regularnie. BLIK z kwartału na kwartał zyskuje na znaczeniu – w trzecim kwartale br. blisko 60 proc. klientów banków wskazało, że właśnie to rozwiązanie przychodzi im jako pierwsze do głowy, gdy myślą o płatnościach bezgotówkowych. Co więcej, w analizowanym okresie BLIK zanotował najwyższy spośród innych marek w kategorii płatności wskaźnik indeksu siły marki Brand Power na poziomie niespełna 43 proc.

Marka powszechnie znana i lubiana

Popularność BLIKA stale rośnie, czego odzwierciedleniem jest liczba aktywnych użytkowników. Pod koniec drugiego kwartału 2023 r. odnotowano ich już ponad 14 mln. W tym okresie zostało zrealizowanych 426 mln transakcji, co stanowi wzrost o 46 proc. w porównaniu do tego samego okresu ubiegłego roku. Co więcej, średnia dzienna liczba transakcji zbliża się do 5 mln, a w najlepszym dniu trzeciego kwartału, który przypadł na 8 września br., odnotowano przeszło 7 mln transakcji. BLIK konsekwentnie wzmacnia swoją rozpoznawalność w Polsce. Według badania KANTAR w trzecim kwartale 2023 r. utrzymały się trendy z poprzednich czterech miesięcy (styczeń-kwiecień): znajomość wspomagana wyniosła aż 95 proc., spontaniczna 75 proc., a wskaźnik top of mind – oznaczający markę, która jako pierwsza przychodzi do głowy – sięgnął 54 proc.

Lider branży płatniczej

Według metodologii KANTAR – MDS (Meaningful, Different, Salient) – służącej do pomiaru siły marki (Brand Equity), w tzw. indeksie Brand POWER, BLIK uzyskał w trzecim kwartale br. wynik 42,5 proc., mocno wyprzedzając konkurencję. Dalej utrzymuje on dwukrotną przewagę w stosunku do światowych marek, takich jak VISA (24,7 proc.) czy Mastercard (17 proc.), które w globalnym zestawieniu KANTAR BRANDZ – MOST VALUABLE GLOBAL BRANDS 2023, plasują się odpowiednio na 6 i 9 miejscu. Na polskim rynku BLIK wyprzedza również takie brandy płatnicze jak Google Pay (6,7 proc.), Apple Pay (4,1 proc.) czy Revolut (5,1 proc.). BLIK jest popularny wśród różnych grup wiekowych, zarówno starszych, jak i młodszych. Oprócz dorosłych w przedziale wiekowym 18-65 r. ż., zbadano także zdanie najmłodszych użytkowników (w wieku pomiędzy 13 a 17 lat) – indeks Brand POWER jest w tej grupie wyższy i wynosi 57,5 proc.

BLIK szczególnie wyróżnia się pod względem unikalności i wyznaczania trendów (wskaźnik Different) – 179 oraz aktywnej obecności w głowach konsumentów (Salient) – 173 i pozostawia swoich konkurentów daleko w tyle – Visa (Different: 55, Salient: 97). Maksymalny wynik w wymienionych kategoriach wynosi 200. Im wyższe Meaningful, Different i Salient, tym większy potencjał kształtowania postaw konsumenckich przez skojarzenia z marką.

– BLIK to marka, która w ciągu 8 lat stała się jednym z najsilniejszych brandów na rynku z prawie 100 proc. rozpoznawalnością wśród użytkowników, którzy chętnie z niej korzystają. Nasz system jest szybki bezpieczny i wygodny, dlatego też zyskujemy na popularności z kwartału na kwartał. To dla nas niesamowity sukces, że już dla ponad połowy Polaków BLIK jest pierwszym skojarzeniem, gdy myślą o płatnościach bezgotówkowych. Mamy ponad 14 milionów aktywnych użytkowników, którzy zrealizowali przeszło 1 mld operacji w ciągu zaledwie 8 miesięcy, a we wrześniu zapłacili BLIKIEM w ciągu jednego dnia 7 mln razy. Te rekordowe wyniki potwierdzają naszą ugruntowaną pozycję i zaufanie, które zdobyliśmy w perspektywie ponad 8 lat – podkreśla Monika Król, wiceprezes zarządu Polskiego Standardu Płatności, operatora BLIKA.

Pierwszy wybór w e-commerce

Polacy doceniają szybkość i bezpieczeństwo tej formy płatności. Ponad połowa wszystkich transakcji BLIK odbywa się w kanale e-commerce, a BLIK zdecydowanie bardziej niż inne marki objęte badaniem kojarzy się z zakupami on-line. Potwierdza to stale rosnąca liczba operacji realizowanych za jego pomocą w kanale e-commerce. W drugim kwartale 2023 roku było ich aż 218,6 mln, w porównaniu do tego samego okresu w ubiegłym roku wzrost wyniósł 31 proc.

Szybkie przelewy

Nie tylko płatności online cieszą się ogromną popularnością. Najdynamiczniej rozwijają się przelewy na telefon BLIK – między kwietniem a czerwcem br. użytkownicy wykonali 100 mln transakcji, czyli o trzy czwarte więcej niż w drugim kwartale 2022 roku. Do odbioru natychmiastowych przelewów zarejestrowano już ponad 15 mln numerów telefonów. Dodatkowo, 90 proc. uczestników badania KANTAR deklaruje, że zna tę funkcję, a ponad dwie trzecie aktywnie z niej korzysta.

Liczne grono zwolenników

Wskaźnik NPS BLIKA, przedstawiający skłonność do polecania marki przez użytkowników, w trzecim kwartale tego roku wyniósł aż 62 punkty. VISA i Mastercard znalazły się na dalszym miejscu, z wynikiem odpowiednio 26 oraz 22. Największe zaufanie i renomę BLIK uzyskał wśród osób w przedziale wiekowym między 25 a 29 rokiem życia – w niej wskaźnik NPS wyniósł 71 punktów.

– BLIK cieszy się dużym zaufaniem użytkowników, co przekuwa się na jego wysoki wskaźnik polecania, ponad dwukrotnie wyższy w porównaniu do konkurencji. Jako polska marka wyprzedzamy światowe brandy płatnicze zarówno w zakresie wskaźnika NPS, jak i pod względem Brand Equity. Cieszy nas, że w indeksie Brand POWER uzyskaliśmy wynik 42,5 proc., najwyższy w naszej branży. Ponadto badanie KANTAR potwierdza duże zaufanie naszych użytkowników – wiele dla nas znaczy, że już dwie trzecie ankietowanych uważa nas za wiodącą markę w płatnościach. Naszym celem jest utrzymanie pozycji lidera w Polsce, a także dążenie do tego, aby BLIK w najbliższych latach stał się europejskim systemem rozliczeń – mówi Krzysztof Ziewiec, dyrektor departamentu marketingu i PR w Polskim Standardzie Płatności, operatorze BLIKA.

Jednocześnie wyniki badania KANTAR pokazują, że niezależnie od wieku respondentów istnieje wiele powodów do polecania tej formy płatności. 48 proc. ankietowanych poleca ją ze względu na szybkość, 35 proc. zgadza się, że to wygodna metoda, a 27 proc. postrzega ją jako łatwe rozwiązanie.

Źródło: PSP