Podpatrując dobre biznesowe praktyki US ARMY

Armia Stanów Zjednoczonych (US Army) jest obecnie największym pracodawcą na świecie a także największą organizacją zasilaną z funduszy publicznych. Jak żadna inna organizacja polega na najnowocześniejszej technologii, o czym mogliśmy się przekonać niedawno obserwując wojnę w Iraku.

Jednak błędne byłoby stwierdzenie, że armia amerykańska polega wyłącznie na nowoczesnych satelitarnych systemach łączności, symulatorach pola bitwy i inteligentnych broniach. US Army wciąż doskonali także sposoby pracy zespołowej i mechanizmy organizacyjnego uczenia się. Ważnym elementem sytemu szkolenia żołnierzy jest metoda After Action Review (ARR), która służy także w pracy nad projektami.

AAR jest metodą oceny przebiegu i wyników projektu lub zadania i z tego powodu można ją z powodzeniem wykorzystywać w zastosowaniach „cywilnych”. Pozwala ona managerom i podległym im pracownikom na  ponowne „przeżycie” właśnie zakończonego zadania. Jest to rodzaj profesjonalnej dyskusji, która ma na celu zrozumienie i wyciągnięcie wniosków (refleksję). Przykładami zadań, które mogą stać się obiektem AAR, są: wdrożenie nowego produktu, ocena pracy nowego urzędu, zakończenie projektu (np. nowej kampanii marketingowej), wprowadzenie nowej wersji oprogramowania, zakończenie kursu szkoleniowego itp. AAR równie dobrze nadaje się do oceny zadań cząstkowych (kamieni milowych) jak i całych projektów. AAR pomaga w odkryciu zachowań pożądanych, które należy powtórzyć i zakodować w pamięci zespołu. ARR powinno być stałym i nieodłącznym elementem zadania. Innymi słowy zadanie, które nie będzie uwieńczone AAR jest, przynajmniej w US Army, uważane za nie zakończone.

Tego typu nawet bardzo krótkie spotkania są o tyle ważne, że pracownicy często widzą  jakiś problem, ale nic nie mówią, ponieważ nie na tym wg nich polega ich praca bądź nikt ich o nic nie pytał. Spotkania AAR są okazją, żeby  na bieżąco, w sprawny i treściwy sposób omawiać właśnie tego typu kwestie. Często zabierają one nie więcej niż 20 minut.

Ideą spotkań AAR jest to, „by wyciągnąć naukę z dnia dzisiejszego, aby jutro pracować mądrzej i sprawniej”. Organizujemy je zaraz po tym, gdy skończymy daną cześć pracy. Uczestniczą w nich tylko członkowie zespołu (ewentualnie, jeśli jest to niezbędne, moderator).

Zasadniczy szkielet tego typu przeglądu  w trakcie pracy (AAR) stanowią 4 pytania, na które zespół musi sobie odpowiedzieć, by wyciągnąć konkretne i użyteczne wnioski:

Co mieliśmy na tym etapie osiągnąć –  czego się spodziewaliśmy?
Co faktycznie się stało i czy udało się nam osiągnąć spodziewane rezultaty?
Jakie są różnice pomiędzy tym, czego się spodziewaliśmy a tym, co rzeczywiście udało się osiągnąć? (Z czego one wynikają? Co pomagało? Co przeszkadzało?)
Jakie wynikają z tego wnioski dla zespołu i jego dalszej pracy? (co musimy zmienić, poprawić, zmodyfikować?)

 

Wnioski te warto na bieżąco zapisywać, by potem, gdy podsumowujemy dany projekt, tylko je skompilować i ewentualnie przeredagować. Stanowią one istotną i pouczającą  dokumentację pracy nad zadaniem, która może być bardzo pomocna dla osób korzystających z tych doświadczeń.

Ponad dwudziestoletnie doświadczenie US Army w stosowaniu AAR ujawnia kluczowe czynniki sukcesu tej metody i jednocześnie kluczowe wymagania:

Jakub Banasiak, Szymon Kudła
Źródło: Wymiatacze.pl