Podpis elektroniczny bliżej klienta – współpraca banku Nordea i Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych S.A.

Wzrost popytu na podpis elektroniczny, informatyzacja podmiotów świadczących zadania publiczne oraz możliwości, jakie daje zastosowanie e-podpisu w bankowości elektronicznej były impulsem dla Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych S.A. i Nordea Bank Polska S.A. do podpisania umowy o rozszerzeniu współpracy w zakresie sprzedaży kwalifikowanych certyfikatów. Efektem tego porozumienia jest zwiększenie liczby oddziałów Nordea Bank Polska S.A. świadczących usługi Punktu Weryfikacji Tożsamości Sigillum PCCE z 13 do 87 placówek. Tak rozbudowana sieć sprzedaży umożliwi nabycie kwalifikowanego podpisu we wszystkich większych miastach.

Nordea Bank Polska S.A. we współpracy z PWPW S.A., jako pierwszy bank w Polsce, wprowadziła możliwość stosowania podpisu elektronicznego jako standardowego elementu pakietu e-Firma i e-Firma Plus. Takich rachunków bank prowadzi obecnie 25 000. Za dwuletni certyfikat kwalifikowany w zestawie klienci banku zapłacą 298 zł.

– Mamy jedną z najbardziej kompleksowych i konkurencyjnych ofert bankowości elektronicznej. Jeśli chodzi o podpis elektroniczny, jest to również oferta najkorzystniejsza ekonomicznie – powiedział Włodzimierz Kiciński, prezes zarządu Nordea Bank Polska.

Rok 2008 jest przełomowy dla podpisu elektronicznego za sprawą Ustawy z dnia 17 lutego 2005r. o informatyzacji podmiotów świadczących zadania publiczne. Świadczenie usług publicznych za pomocą Internetu oznaczało dla urzędów skarbowych, administracji publicznej i ZUS konieczność wdrożenia odpowiednich rozwiązań informatycznych umożliwiających użycie podpisu elektronicznego. Ustawa z dnia 18 września 2001r. o podpisie elektronicznym zrównoważyła pod względem skutków prawnych dane w postaci elektronicznej opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu z dokumentami opatrzonymi podpisem własnoręcznym.

– PWPW S.A. dokłada wszelkich starań, aby podpis elektroniczny Sigillum był coraz łatwiej dostępny dla klientów, a jego zastosowanie stawało się coraz bardziej powszechne – powiedział Andrzej Bogun, Członek Zarządu PWPW S.A. – Dzięki współpracy z Nordea Bank Polska dysponujemy obecnie największą siecią sprzedaży podpisu elektronicznego. Certyfikat Sigillum można dziś nabyć w ponad 100 punktach w całej Polsce.

Według badań Instytutu Łączności obecnie w Polsce z Internetu w kontaktach z urzędami korzysta 6 proc. interesantów, podczas gdy w Norwegii 57 proc., a średnia dla UE to 24 proc. Upowszechnienie podpisu elektronicznego na rynku ma na celu wzmocnienie zaufania do dokumentów przesyłanych drogą elektroniczną, umożliwienie dokonywania czynności prawnych w Internecie, a także usprawnienie działalności firm i organów administracji publicznej.