Podpis elektroniczny w Nordea Bank Polska

Nordea Bank Polska oraz Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych SA podpisały porozumienie, na mocy którego już pod koniec lutego 2006 r. klienci banku korzystający z bankowości elektronicznej Solo będą mogli uwierzytelniać transakcje przy pomocy bezpiecznego podpisu elektronicznego.

– Podpis elektroniczny jest wprowadzany do oferty banku jako alternatywna forma uwierzytelniania klienta i wykonywanych przez niego transakcji, a jego zastosowanie w systemie bankowości elektronicznej Solo będzie konsekwentnie rozwijane. Mówimy tutaj zarówno o rozszerzeniu funkcjonalności samego systemu Solo, jak i dostosowaniu w przyszłości procedur banku do zastosowania bezpiecznego podpisu elektronicznego w wymianie oświadczeń woli pomiędzy bankiem a klientem. – mówi Małgorzata Adamczyk, dyrektor Oddziału Internetowego Nordea Bank Polska. – Podpisu elektronicznego będą mogli używać klienci instytucjonalni korzystający z pakietów eFirma i eFirma Plus oraz klienci indywidualni.

Zgodnie z Ustawą o podpisie elektronicznym, organy władzy publicznej umożliwią odbiorcom usług certyfikacyjnych wnoszenie wniosków, podań oraz innych dokumentów w postaci elektronicznej cztery lata od wejścia w życie ustawy, czyli już w sierpniu 2006 r. Wdrożeniu oraz upowszechnieniu podpisu elektronicznego sprzyjają również: ustawa o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz zmiany w Kodeksie Postępowania Administracyjnego, na mocy których podania administracyjne mogą być wnoszone drogą elektroniczną, jeżeli zostaną opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym opartym o kwalifikowany certyfikat.

Mając to na uwadze, ofertę pakietów eFirma i eFirma Plus z wykorzystaniem podpisu elektronicznego bank Nordea chce skierować głównie do tych grup zawodowych, które w konsekwencji przytoczonych powyżej zapisów ustawowych mogą usprawnić swoją organizację i funkcjonowanie. Są to przede wszystkim: doradcy podatkowi, radcy prawni, adwokaci, biegli rewidenci. Do tych właśnie grup bank w pierwszej kolejności będzie kierował swoją ofertę.

Dystrybucja certyfikatów podpisu elektronicznego będzie odbywała się za pośrednictwem placówek Nordea Bank Polska zlokalizowanych w największych miastach Polski oraz w punktach certyfikacyjnych PWPW. Lista punktów weryfikacyjnych oraz szczegółowe procedury składania wniosków będą dostępne na stronach internetowych banku www.nordea.pl.

Cena kompletnego zestawu służącego do składania bezpiecznego podpisu elektronicznego dla klienta detalicznego będzie oscylowała w granicach 20 złotych miesięcznie przez pierwszy rok użytkowania. Po upływie roku konieczne będzie przedłużenie okresu ważności certyfikatu, a dalsze korzystanie z bezpiecznego podpisu elektronicznego będzie kosztowało około 3-4 złote miesięcznie.

Forma oraz zasady płatności będą uzależnione od długości okresu prowadzenia rachunku w Nordea Bank Polska (opłata będzie pobierana jednorazowo lub miesięcznie).

Wdrożenie i upowszechnienie podpisu elektronicznego na rynku daje następujące możliwości:

• elektroniczne podpisywanie oświadczeń woli oraz dokumentów w obrocie prawnym i handlowym – dokumentów elektronicznych przesyłanych do urzędów, banków, biur maklerskich, instytucji, firm oraz osób prywatnych

• wymianę dokumentów drogą elektroniczną z urzędami, bankami, towarzystwami ubezpieczeniowymi itp.

• wymianę dokumentów z partnerami biznesowymi drogą elektroniczną

• podpisywanie ofert w aukcjach, przetargach internetowych (rozwój handlu elektronicznego)

• zawieranie umów przez Internet

• prowadzenie bezpiecznych transakcji elektronicznych przez Internet

• szyfrowanie poczty e-mail oraz poufnych danych.

Upowszechnienie podpisu elektronicznego na rynku ma na celu:

• wzmocnienie zaufania do dokumentów przesyłanych drogą elektroniczną

• umożliwienie dokonywania czynności prawnych w Internecie

• usprawnienie działalności firm i organów administracji publicznej

• przyspieszenie realizacji zadań i obiegu informacji

• oszczędność czasu i pieniędzy.