Podsumowanie działalności Carrefour Polska w 2005 roku

FIRMA

Firma Carrefour Polska jest obecna na polskim rynku od 1997 roku. Pierwszy hipermarket uruchomiony został w listopadzie 1997 r. w Łodzi. W roku 2000 do Carrefour w Polsce dołączyły supermarkety Champion i Globi. Obecnie sieć liczy 103 sklepy – 32 hipermarkety Carrefour oraz 71 supermarketów Champion i Globi. Carrefour Polska należy w 100% do francuskiej Grupy Carrefour, która jest numerem 1 dużej dystrybucji w Europie i numerem 2 na świecie.

Przejęcie sklepów Hypernova – 24 lutego 2005 roku Carrefour podpisał umowę zakupu 12 hipermarketów Hypernova od firmy Ahold. Miesiąc później, 23 marca 2005 nastąpiło otwarcie przejętych sklepów. Dzięki przejęciu firma podwoiła ilość posiadanych sklepów i została drugim operatorem hipermarketów w kraju. Modernizacja sklepów kosztowała ok. 40 mln zł.

Rozwój organiczny Carrefour – W 2005 roku Carrefour Polska wybudował hipermarkety i centra handlowe w: Kaliszu, Chorzowie i Legnicy oraz supermarkety
w: Chrzanowie, Otwocku i Bogatyni.

Nowe Centra Handlowe Carrefour powstałe w 2005 roku

Centrum Handlowe

Powierzchnia

Parking

Stacja paliw

Ogółem

Hipermarket

Butiki

Legnica

15000 m2

7000 m2

20 (8000m2)

450 miejsc

Chorzów

22000 m2

7600 m2

50 (8500m2)

947 miejsc

+

Kalisz

19000 m2

7000 m2

24 (6000m2)

1000 miejsc

Koszty inwestycji w nowe obiekty

W 2005 roku Carrefour Polska zainwestował ponad 480 mln zł, z czego w:

  • Hipermarkety (nowe oraz tereny pod przyszłą zabudowę): 360 mln zł.

  • Supermarkety (nowe projekty / budowy): 68 mln zł.

  • Inne inwestycje (włączając inwestycje informatyczne): 52 mln zł.

Eksport produktów polskich do krajów UE – Wykorzystując międzynarodową sieć dystrybucji, Carrefour umożliwia polskim producentom eksport produktów na rynki zagraniczne. Po wstąpieniu do Unii Europejskiej eksport polskich produktów stał się łatwiejszy i co za tym idzie znacznie większy. W 2005 roku firma zrealizowała 21 dostaw do takich krajów, jak: Rumunia, Szwajcaria, Turcja, Grecja, Czechy, Portugalia.

W asortymencie eksportowym dominują produkty takich producentów jak Enigma, Bomilla, Anna, Sokpol, Zalchem, Krynica Witaminy.

Współpraca z dostawcami – Carrefour jest firmą, która działa lokalnie i ściśle współpracuje z polskimi dostawcami. Są to nie tylko duże, znane koncerny, ale także małe lokalne firmy. Ponad 95% asortymentu pochodzi od polskich dostawców – sieć współpracuje z ponad 2 100 dostawcami, z czego ponad 180 stanowią dostawcy lokalni. Rozwój placówek Carrefour to przede wszystkim umacnianie stosunków z dostawcami, opierających się na obustronnej korzyści, trwałości i równowadze. W tym celu, w kwietniu 2005 roku w Warszawie pod hasłem „Rozwój i Partnerstwo” odbyło się Pierwsze Forum Dostawców Carrefour.

Od 2002 roku rozpoczęły się w Polsce prace nad rozwojem Marki Własnej Carrefour. Pierwsze produkty pojawiły się w sprzedaży w połowie 2003 roku. Obecnie w projekcie rozwoju Marki Własnej firma współpracuje ze 100 dostawcami, z których 60% stanowią małe i średnie przedsiębiorstwa lokalne, m.in. Kosmet Rokita, Krynica Zdrój, Sulma, CMJ, Ekoferma.

Znak Jakość Carrefour – W 1991 roku Carrefour we Francji, dla oznaczenia standardów jakości, wprowadził etykietę znak Jakość Carrefour (z franc. Filiere Qualite Carrefour). Produkty ze znakiem Jakość Carrefour spełniają cztery najważniejsze kryteria: zdrowie klienta, smak, rozsądna cena, ochrona środowiska. Firma Carrefour była promotorem identyfikowalności produktów, czyli możliwości prześledzenia całego cyklu „życia” produktów „od pola do talerza”.

Produkty oznaczone mianem, dostępne w ofercie sieci: jabłka, jagnięcina, ziemniaki, cebula, miód naturalny. W kwietniu 2005 roku Carrefour Polska włączył nowy produkt ze znakiem Jakość Carrefour – biały twaróg wiejski produkowany przez mleczarnię Łukta.

Odpowiedzialność społeczna w Grupie Carrefour – Carrefour Polska, obok wkładu w rozwój ekonomiczny kraju, może poszczycić się również aktywnym uczestnictwem w szeroko rozumianej działalności prospołecznej i sponsoringowej.

Koszty poniesione na działalność pro-społeczną w 2005 roku

Koszty razem (szacunkowe dane*) – 2 280.000 zł

Działania charytatywne Carrefour

850 000 zł *

Działania sponsoringowe Carrefour

950 000 zł *

Fundacja Carrefour

480 000 zł *

Działania ogólnopolskie w 2005 roku – przykłady

„Podziel się posiłkiem”, Fundacja Dziecięca Fantazja, Stowarzyszenie Mali Bracia Ubogich, „I ty możesz zostać św. Mikołajem”, „Świąteczne smakołyki dla dzieci”

Działania regionalne w 2005 roku – przykłady

Kraków: Działalność na rzecz szpitala dziecięcego im. św. Ludwika, Cracovia Maraton, sponsoring czterech stolic Europy

Warszawa: mecz oldboyów Polska-Francja, Warszawski Festiwal Biegowy, Fundacja Nasza Ziemia

Wrocław: Schronisko św. Brata Alberta, Klinika Transplantologii Szpiku, Onkologii i Hematologii Dziecięcej

Zielona Góra: Pogotowie Opiekuńcze w Zielonej Górze, Terenowy Komitet Ochrony Praw Dziecka, Klub Gwardia, Klub Lech

LUDZIE

Carrefour Polska zatrudnia 15 322 pracowników, w tym prawie 11 tys. kobiet, co stanowi 2/3 pracowników. Po przejęciu 12 hipermarketów od sieci Ahold zatrudnienie wzrosło o około 3 000 osób. Prawie 9% załogi stanowi kadra kierownicza, z tego ponad 50% to również kobiety. Po przejęciu firma wdrożyła program kształcenia dla przejętego personelu. W ciągu 116 ośmiogodzinnych sesji, wyszkolono 1633 pracowników.

Szkolenia dla pracowników – W 2005 roku firma przeprowadziła 1 400 000 godzin szkoleniowych dla różnych grup zawodowych. W 2005 roku wprowadzono w życie nowe projekty szkoleń dla hiper- i supermarketów: np. w szkoleniach dla pracowników supermarketów uczestniczyło 1306 osób.

Pakiet socjalny dla pracowników – Pracownicy Carrefour korzystają z różnego rodzaju świadczeń socjalnych, m.in. pakietu Falck VIP, ubezpieczenia pracowniczego AIG, szczepienia przeciw grypie, pożyczek mieszkaniowych (w br. udzielono 173 osobom), dofinansowania do posiłków pracowników sklepów. Wszyscy pracownicy Carrefour Polska objęci są także pakietem ubezpieczenia NNW. W ramach polis grupowych Carrefour RODZINA oraz Carrefour OPIEKUN pracownicy mogą także „doubezpieczyć” członków swojej rodziny na podobnych zasadach, jeśli chodzi o ryzyko nieszczęśliwego wypadku oraz inne zagrożenia. Oprócz tego Carrefour Polska oferuje swoim pracownikom różnego rodzaju „bonusy”, m.in. paczki dla dzieci, bony towarowe na święta, kartę Carrefour na specjalnych warunkach, imprezy świąteczne dla pracowników, piknik dla pracowników i ich rodzin. W 2005 roku Carrefour Polska zorganizował liczne wyjazdy integracyjne np. w czerwcu 2005r. grupa ponad 80 najlepszych handlowców Carrefour Polska uczestniczyła w wyjeździe szkoleniowo-integracyjnym na Cyprze.

Wewnętrzna ścieżka kariery – W Carrefour Polska duże znaczenie w rozwoju zawodowym pracowników odgrywa „promocja wewnętrzna” – aż 60% kadry zarządzającej hipermarketów i supermarketów wywodzi się spośród pracowników niższego szczebla.

W wyniku awansów wewnętrznych w 2005 roku w Carrefour pracuje, np: Krystian Rosik (obecnie dyrektor regionalny), Katarzyna Kosel – dyrektor ds. zasobów ludzkich, Paweł Burzyński – Grupa Carrefour Francja, 12 dyrektorów hipermarketów (dawnych: Hypernova). Ponadto 15% personelu Ahold awansowało w wyniku promocji wewnętrznej.

Staże – Wśród pracowników są także studenci oraz uczniowie szkół handlowych.

W 2005 roku Carrefour Polska w ramach projektu „500 staży w Europie” uczestniczył w projekcie wymiany studentów z całej Europy. Firma od 3 lat uczestniczy także w konkursie organizowanym przez PWC „Grasz o staż”.

Dialog ze związkami zawodowymi

Carrefour Polska i związkowcy od 5 lat wspólnie dbają o prawa i interesy pracowników.

W listopadzie 2000 roku podpisany został list intencyjny, w którym obie strony wyraziły wolę prowadzenia rozmów w duchu dialogu społecznego i poszanowania interesów stron.

W grudniu 2002 roku podpisana została umowa o współpracy z Międzyzakładową Organizacją Związkową NSZZ „Solidarność”, działającą na terenie wszystkich hipermarketów Carrefour. Co kwartał Zarząd firmy oraz władze związku spotykają się i rozmawiają o bieżących problemach pracowników, starając się na bieżąco je rozwiązywać. 14 lipca 2005 Carrefour Polska i NSZZ „Solidarność” przedłużyły długofalowe porozumienie dotyczące wzajemnej współpracy. Od 7 października przeprowadzona została akcja „Otwarte drzwi”, podczas której pracownicy sieci mieli możliwość bezpośredniego kontaktu z przedstawicielami Komisji Krajowej „Solidarność” i Zarządu Regionu. Aktualnie do Związku NSZZ „Solidarność” należy ok. 300 osób.

Badanie opinii pracowników

Dbając o coraz lepszą współpracę z pracownikami od 2003 roku Carrefour Polska przeprowadza wewnętrzną i anonimową ankietę badania opinii pracowników pt: „Opinia Plus”. Na podstawie wyników podejmuje działania odpowiadające na potrzeby pracowników. W 2005 roku w ankiecie wzięły udział 1303 osoby pracujące w 8 hipermarketach i 15 supermarketach. Za podstawową przyczynę braku motywacji w pracy, pracownicy sieci uznali wynagrodzenie, stąd też w trybie natychmiastowym Zarząd wydał decyzję o podwyższeniu wynagrodzenia dla określonych grup zawodowych.

W 2005 roku wysłuchano opinii pracowników z działu kas z całego kraju w zakresie przestrzegania ich roli w kontakcie z klientem, motywacji oraz oczekiwań. Na podstawie

opinii ponad 400 kasjerów, stworzony został program szkoleniowy Klub Klienta Carrefour, który zostanie wdrożony w 2006 roku. Celem tego programu jest polepszenie poziomu obsługi klienta w sklepach Carrefour.

KLIENCI

Jakość i elastyczność w dostosowaniu oferty do oczekiwań klientów oraz dopasowanie się do potrzeb rynku lokalnego, stanowią główny cel prowadzonej działalności handlowej Carrefour Polska. Firma oferuje klientom szeroki wachlarz produktów i marek, odpowiadających ich preferencjom i możliwościom finansowym pod jednym dachem.

Ceny i oferta – Carrefour chce być referencją handlu nowoczesnego. Hipermarkety Carrefour zapewniają niskie ceny i przyjemność kupowania dzięki bogatej ofercie, jakości i nowoczesności. Asortyment Carrefour składa się z kilku zasadniczych grup:

· Najtańszy produkt

· Produkty sprzedawane pod własną marką

· Produkty markowe – krajowe i międzynarodowe

· Produkty regionalne.

Promocje i akcje marketingowe – Carrefour przeprowadza w swoich sklepach liczne akcje dla konsumentów, co wynika w dużej mierze z dobrej znajomości oczekiwań rynku, specyfiki kulturowej regionu i preferencji klientów. W 2005 roku sieć Carrefour była inicjatorem następujących akcji, przygotowanych specjalnie dla polskich konsumentów: „Dni Włoskie”, „Aperitif po francusku”, „Dni śródziemnomorskie”, „Tydzień Hiszpanii”, „Magia Kodów”, Elite Model Look”. We wrześniu 2005 roku w hipermarkecie Carrefour Wileńska ruszył pilotażowy projekt POS TV. Na 38 monitorach o wielkości 42 cali swoje produkty promują takie firmy jak: Unilever, Masterfoods, Coca-Cola i Nestle. W przyszłości planowane jest umieszczenie monitorów w pozostałych hipermarketach

Usługi dodatkowe – Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów w listopadzie tego roku Carrefour Polska, przy współpracy z Cetelem Bank S.A. i organizacją płatniczą MasterCard, wprowadził na rynek polski międzynarodową kartę kredytową. Karta kredytowa Carrefour MasterCard to pierwszy w Polsce przykład konwersji karty własnej (tzw. private label) hipermarketu na kartę międzynarodowego systemu płatniczego. Posiadacze tej karty mogą posługiwać się nią nie tylko w sklepach Carrefour, ale również w ponad 23,9 mln punktów akceptacji na całym świecie, z czego ponad 150 tys. zlokalizowanych w Polsce.
Do tej pory wydano ponad 21 000 kart.

Carrefour Polska oprócz standardowej działalności handlowej rozwija również sieć stacji benzynowych. Obecnie działa 10 stacji benzynowych znajdujących się przy: CH Plejada w Bytomiu, CH Czyżyny w Krakowie, CH Bielawy w Toruniu i CH Szczecin Rumieńce, a także w sąsiedztwie supermarketów Champion: w Radomsku, Jaworznie, Pabianicach, Sieradzu, Starachowicach i Świdniku.