Polacy a recesja – umiarkowany optymizm

Polacy będą ciąć wydatki domowe w obliczu kryzysu, jeśli recesja dotknie ich osobiście. W pierwszej kolejności ograniczą kupno samochodu, podróży, sprzętu audio/video, wyposażenia domu. Nie wykluczają też oszczędności na prasie, rozrywce i kulturze – to najważniejsze wyniki badania przeprowadzonego wśród polskich Internautów przez  DriveR – dział badań ZenithOptimedia. Tematem badania była recesja gospodarcza i jej wpływ na konsumpcję mediów.

Jedynie 16% respondentów jest zdecydowanie przekonanych, że recesja dotknie ich osobiście, podczas gdy aż 42% jest  zdecydowanie pewnych, że problem ten dotyczyć będzie Polski, a więc nie ich bezpośrednio.

Ankietowani zapytani o zjawiska, które będą towarzyszyły recesji w codziennym życiu kraju, zdecydowanie najczęściej wskazywali na wzrost bezrobocia (84%). Ponad 60% z spodziewa się również spadku wartości polskiej złotówki, utrudnień związanych z zaciągnięciem kredytu i podwyżki cen.

Ankietowani przewidują możliwość ograniczenia wydatków domowych. W pierwszej kolejności zrezygnowaliby z zakupu lub wymiany samochodu, podróży, sprzętu audio/video, wyposażenia domu, używek oraz rozrywki i kultury.

Co ciekawe, ludzie młodzi (w grupie poniżej 24 lat) są bardziej skłonni ograniczyć wydatki na comiesięczne rachunki, środki czystości i żywność niż starsze grupy wiekowe.  Z kolei najstarsi (powyżej 50 lat) zdecydowanie częściej biorą pod uwagę cięcia w wydatkach na używki oraz ubrania i dodatki.

Sondaż pokazuje również, że kryzys gospodarczy może zmienić dotychczasowy model konsumpcji mediów poprzez wpływanie na decyzje Polaków dotyczące wyboru mediów, które towarzyszą im w życiu codziennym. Ankietowani, zapytani o spodziewany wpływ recesji na ilość czasu poświęcanego na korzystanie z mediów, wskazywali na dużo rzadszy kontakt z kinem i prasą (zwłaszcza kolorową) oraz nieco mniejsze zainteresowanie telewizją. Na drugim biegunie znalazły się radio oraz Internet – w tym przypadku możemy mówić o mediach-beneficjentach recesji.

Jak wynika z sondażu DriveR ZOG, polscy Intenauci patrzą na recesję z ostrożnością, lecz bez szczególnego pesymizmu. Liczą się z pewnym ograniczeniem wydatków, jednakże mają nadzieję, że kryzys nie dotknie ich osobiście i wierzą, że poradzą sobie w trudnych warunkach.

Źródło: DriveR ZOG