Polacy najchętniej płacą bezgotówkowo w supermarketach i aptekach

Supermarkety to miejsca, w których Polacy najczęściej płacą bezgotówkowo – tak odpowiedziało 74 proc. respondentów. Z badania Fiserv Polska, właściciela marki PolCard from Fiserv wynika, że kolejne najpopularniejsze punkty to apteki (58 proc.) i stacje paliw (57 proc.). Konsumenci chętnie korzystają również z usług dodatkowych dostępnych na terminalach płatniczych, takich jak m.in. płatności kartami lojalnościowymi, podarunkowymi czy bonami towarowymi (25 proc.), wypłata gotówki z kasy sklepu, tzw. cashback (22 proc.) czy też doładowania telefonu (17 proc.).

fot. Shutterstock

– Podobnie jak w pierwszej edycji naszego badania supermarkety są miejscem, gdzie najczęściej rozliczamy się kartą, telefonem czy zegarkiem. Takiej odpowiedzi udzieliło obecnie 74 proc. Polaków. Supermarkety są najbardziej popularne niezależnie od miejsca zamieszkania czy wykształcenia respondentów – mówi Krzysztof Polończyk, prezes Fiserv Polska S.A.

Kolejnymi miejscami, w których badani rozliczają się bez udziału gotówki są: apteki (58 proc.), stacje paliw (57 proc.), drogerie i sklepy kosmetyczne (47 proc.), osiedlowe małe sklepy i piekarnie (45 proc.) oraz restauracje (42 proc.). Natomiast Polacy najrzadziej płacą bezgotówkowo u korepetytorów lub za dodatkowe zajęcia (4 proc.), jak również w zakładach szewskich i krawieckich (6 proc.).

Polacy korzystają z usług dodatkowych dostępnych na terminalach płatniczych

Z raportu PolCard from Fiserv „Preferencje płatnicze Polaków 2024” wynika, że płatności kartami lojalnościowymi, podarunkowymi czy bonami towarowymi to usługa dodatkowa, z jakiej korzystamy najczęściej. Takiej odpowiedzi udzieliło 25 proc. Polaków. Niewiele mniej zrealizowało zwrot kwoty za zakupy na rachunek karty (np. w przypadku reklamacji towaru) – 24 proc.

– Jeśli chodzi o cashback, czyli wypłatę gotówki z kasy sklepu tak jak z bankomatu, to skorzystało z niej 22 proc. respondentów i znajduje się ona na trzecim miejscu w naszym badaniu. Co więcej, usługa ta cieszy się największą popularnością wśród najmłodszych respondentów między 18 a 29 rokiem życia, więc możemy przewidywać, że coraz więcej osób będzie z niej korzystać w przyszłości – mówi Krzysztof Polończyk, prezes Fiserv Polska S.A. – Ciekawą informacją jest jednak to, że w naszym badaniu z 2022 r. była to usługa dodatkowa, którą respondenci byli najbardziej zainteresowani. To pokazuje, że obecnie opcja ta może nie być dostępna w wystarczającej liczbie miejsc – dodaje.

Inne usługi dodatkowe, z jakich korzystają Polacy to m.in. możliwość zostawienia napiwku np. w restauracji (15 proc.), wykupienie okresowego biletu komunikacji miejskiej bezpośrednio na karcie płatniczej (10 proc.) czy też wpłata gotówki na kartę w kasie sklepu, tak jak w przypadku wpłatomatu (7 proc.).

Nota metodologiczna:

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Fiserv Polska, właściciela marki PolCard from Fiserv, metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI) przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w styczniu 2024 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1000.

Źródło: PolCard from Fiserv