Aż 98% gospodarstw domowych nie skorzystało z dostępnej od ponad 7 lat możliwości zmiany sprzedawcy prądu – wynika z danych URE. Jak pokazują badania zrealizowane na zlecenie Epower.pl przez PBS, 31% z nich nie wie, jak to zrobić, a 22% nawet nie ma świadomości, że istnieje taka możliwość. Blisko połowa (42%) klientów z gospodarstw domowych, które korzystają z energii elektrycznej na bazie starych umów, nie wie także, jakie korzyści może mieć ze zmiany sprzedawcy prądu.
Powodem trudności w wyborze najbardziej atrakcyjnej oferty jest fakt, że wielu Polaków nie rozumie, co w rachunku za prąd oznaczają szczegółowe rozliczenia m.in. za energię oraz koszty dystrybucji (składnik jakościowy, opłata sieciowa, przejściowa, stała za przesył, abonamentowa). Jak wynika z badań na rzecz Epower.pl, co czwarty Polak (26%) deklaruje, że w ogóle nie orientuje się w szczegółowych wyliczeniach zawartych w rachunku za prąd, a dla kolejnych 31% niejasna jest większość informacji. Tylko 13% Polaków uważa, że zna wszystkie opłaty zawarte w rachunku, a kolejne 29% – większość z nich. Do nieznajomości składowych rachunku za prąd znacznie częściej przyznają się kobiety (63%) niż mężczyźni (51%).
– Niewystarczająca wiedza na temat opłat za prąd i możliwości zmiany dostawcy energii elektrycznej sprawia, że odsetek gospodarstw domowych z nowym sprzedawcą jest wciąż niewielki. Chcemy zatem edukować ludzi w tym zakresie i pokazywać zalety oferty Epower na tle rynku. Jak chociażby przejrzystość, ponieważ klient płaci jedną cenę za zużycie kWh w całym okresie umowy, do tego bardzo atrakcyjną. Nie ma żadnych opłat dodatkowych i ukrytych kosztów, przez co w wielu regionach Polski jest to najkorzystniejsza cenowo oferta w całym okresie trwania umowy. Do tego klient otrzymuje prostą umowę, na krótki 12-miesięczny okres. Po roku może zdecydować, czy jest zadowolony i czy chce tę umowę przedłużyć na kolejny rok– komentuje Vincent Lamort de Gail z Epower.pl.
Z możliwości zmiany sprzedawcy prądu skorzystało dotychczas około 2% polskich gospodarstw domowych. Jak wygląda profil osoby, która zdecydowała się na taką zmianę? Badania Epower zrealizowane przez PBS pokazują, że są to przede wszystkim kobiety (65%), osoby w wieku powyżej 40 lat (76%), mające wykształcenie podstawowe lub zawodowe (65%) niepracujące zawodowo (59%), osoby z gospodarstw domowych o dochodzie nie przekraczającym 1500 zł na osobę (76%), mieszkańcy wsi lub w małych miast (82%), osoby nie korzystające z Internetu (65%), oglądające telewizję codziennie lub prawie codziennie (76%), słuchające radia rzadko lub wcale (70%), wcale lub rzadko czytające prasę drukowaną (70%), mieszkające na terenie Polski wschodniej (29%).
– Dane te pokazują, że ze zmiany sprzedawcy prądu skorzystały przede wszystkim osoby, które najbardziej potrzebują oszczędności w codziennym życiu. Jednak taka zmiana jest opłacalna dla większości z nas, a w szczególności tam gdzie energia jest najdroższa, jak na przykład w Warszawie. W niektórych przypadkach podpisanie umowy z nowym sprzedawcą prądu może oznaczać oszczędności na poziomie kilkuset złotych rocznie, co przy minimalnym wysiłku, jakim jest wypełnienie krótkiego formularza przez Internet na Epower.pl i dokonanie zmiany w ciągu 10 czy 15 minut, jest z pewnością zyskownie spędzonym czasem i grą wartą świeczki. Przy zmianie sprzedawcy nie następuje żadna zmiana techniczna, prąd płynie bez przerwy od dotychczasowego dystrybutora, a Epower zajmuje się wszelkimi sprawami formalnymi związanymi z wypowiedzeniem umowy u dotychczasowego sprzedawcy. Jedyną istotną zmianą są zatem niższe rachunki za prąd– komentuje Vincent Lamort de Gail.
Badanie dot. gospodarstw domowych zostało zrealizowane przez PBS na zlecenie Epower.pl w okresie 22-24 sierpnia 2014 r. w ramach badania na reprezentatywnej próbie 968 dorosłych Polaków.
/ Epower.pl
// <![CDATA[ h=practum.pl;a=@;n=kinga.szkutnik;e=n+a+h; document.write(++e++); // ]]>
kinga.szkutnik at practum dot pl