Choć Polacy zgodnie twierdzą, że ryzyko stania się ofiarą cyberprzestępców rośnie, to najwyraźniej uważają, że wiedzą wszystko, co mogą zrobić, żeby się przed nimi uchronić w bankowości internetowej – takie wnioski płyną z najnowszego raportu ZBP „Cyberbezpieczny Portfel”.
Coraz częstsze ataki, wycieki danych i różnego typu oszustwa czyhające na klientów bankowości internetowej i mobilnej nie zraziły ich do bankowych systemów. Wręcz przeciwnie – użytkownicy chwalą sobie zabezpieczenia banków i czują się bezpiecznie podczas zdalnej obsługi swoich rachunków.
Bezpiecznie jak w banku
91 proc. respondentów towarzyszącego raportowi badania Kantar TNS twierdzi, że czuje się bezpiecznie, korzystając z bankowości internetowej. – Polacy wskazują banki za jedne z najbezpieczniejszych podmiotów na polskim rynku. 42 proc. ankietowanych w badaniu ZBP postrzega banki jako liderów cyberbezpieczeństwa (tj. o 9 pp. więcej niż podmiot na drugim miejscu, czyli wojsko i policję) – czytamy w raporcie.
Na trzecim miejscu wśród liderów cyberbezpieczeństwa znalazły się natomiast instytucje rządowe. Najmniejszym zaufaniem obdarzono natomiast sklepy internetowe (4 proc.), media społecznościowe (5 proc.) i instytucje z rynku ubezpieczeń (8 proc.).
Częściej korzystamy z bankowości internetowej, ale…
W ostatnich latach (2017 r. do 2010 r.) znacznie wzrosła liczba osób korzystających z bankowości internetowej w Polsce – z 9,2 do 15,9 mln. Taki przyrost sprawił, że znajdujemy się już powyżej średniej Unii Europejskiej pod względem odsetka populacji korzystającej z banku przez internet. Odczyty dla UE to 58 proc., a dla Polski 60 proc. Liderami są natomiast Dania i Finlandia, gdzie 93 proc. społeczeństwa zarządza finansami w systemach bankowości internetowej.
Choć tak swobodnie korzystamy z bankowości internetowej, to nie do końca wystarczająco dbamy o bezpieczeństwo podczas codziennego bankowania. Nie więcej niż 1/3 Polaków zmienia hasła do bankowości internetowej, a zaledwie 16 proc. z nas korzysta z różnych haseł na różnych stronach internetowych.
Rośnie świadomość, ale nie potrzeba podnoszenia wiedzy
Mimo to, 82 proc. Polaków według danych Komisji Europejskiej uważa, że rośnie ryzyko stania się ofiarą cyberataku. – Za zaskakujące, w stosunku do świadomości Polaków w zakresie cyberbezpieczeństwa, można uznać odpowiedzi Polaków na pytanie dotyczące potrzeb edukacji w tym obszarze. Aż 74 proc. respondentów uważa, że nie potrzebuje podnosić swojej wiedzy na temat bezpiecznego korzystania z bankowości internetowej i mobilnej – podają autorzy raportu.
Mniej pewni jednak jesteśmy jeśli ktoś zapyta nas o ogólny poziom na temat cyberbezpieczeństwa. Według danych Komisji Europejskiej 49 proc. Polaków czuje się źle poinformowana o kwestiach bezpieczeństwa w sieci. Najlepiej poinformowani czują się Duńczycy – 22 proc., a najgorzej Bułgarzy – 70 proc.
Skąd jednak taki brak pokory względem bankowych kwestii bezpieczeństwa? Jak wynika z odpowiedzi respondentów, inicjatywę powinny przejmować instytucje prowadzące rachunki. 83 proc. Polaków oczekuje, że po wystąpieniu cyberataku instytucja niezwłocznie poinformuje ich o jego zajściu i jego skutkach i natychmiast wprowadzi procedury rozwiązujące problem.