Polacy rzadko podnoszą swoje kompetencje zawodowe

Według danych zebranych przez Santander Consumer Bank w związku z prowadzoną kampanią edukacyjną o finansach, w ciągu ostatniego roku prawie 80 proc. Polaków nie podejmowało działań w kierunku podniesienia swoich kompetencji zawodowych. W tej grupie znalazło się niepokojąco wiele osób, które dopiero nabywają pierwsze doświadczenia na rynku pracy (powyżej 60 proc. 18-29 latków).

fot. Shutterstock

Odsetek osób, które nie podnosiły swoich kompetencji zawodowych w ciągu ostatniego roku jest wysoki we wszystkich grupach wiekowych, w tym wśród starszych ankietowanych (ponad 70 proc. W grupie 30-, 40- i 50-latków).

Osoby, które nie sa zainteresowane poprawą swoich umiejętności pod kątem obecnej lub przyszłej pracy najczęściej mają podstawowe lub średnie wykształcenie (kolejno 88,3 proc. i 86,7 proc.) i mieszkają na wsi (83,5 proc.). Brak chęci do podejmowania działań ukierunkowanych na osiągnięcie rozwoju zawodowego jest również skorelowany z poziomem wynagrodzenia. Jak wynika z badania Santander Consumer Banku, zdecydowanie rzadziej trud w tym kierunku ponoszą osoby zarabiające między 2000 zł a 2999 zł netto miesięcznie (93 proc. odpowiedzi negatywnych).

– Trochę lepiej, chociaż nieidealnie, wygląda sytuacja osób osiągających wyższe dochody. Już wśród zarabiających w granicach 3000 a 3999 zł na rękę liczba osób niezainteresowanych podnoszeniem kompetencji spada do 56,7 proc., a w grupie o dochodach przekraczających 5 000 zł do 51,2 proc. – komentuje Magdalena Grzelak, Rzecznik Prasowy z Santander Consumer Banku. – W przypadku, gdy brak działań wynika z powodów finansowych, warto poświęcić czas na znalezienie darmowych sposobów podnoszenia umiejętności np. w formie webinarów czy blogów eksperckich. Część uniwersytetów prowadzi również inkubatory przedsiębiorczości, których celem jest kształcenie młodych osób i wyposażanie ich w kompetencje przydatne na rynku pracy. Takie działania mogą zapobiec stagnacji i sprawić, że otworzą się przed nami nowe możliwości zawodowe –

Z danych zebranych przez Santander Consumer Bank wynika, że na podniesienie swoich kompetencji w ciągu ostatniego roku zdecydował się co piąty Polak (22,3 proc.). W tej grupie znalazło się najwięcej osób przed 30-stym rokiem życia (38 proc.), z wykształceniem wyższym (47,5 proc.) i mieszkających w miastach powyżej 250 tys. mieszkańców, jak Warszawa, Kraków czy Wrocław.

Jak wynika z badania, ta część ankietowanych najczęściej skupiała się na zdobywaniu dodatkowych umiejętności pod kątem obecnie wykonywanej pracy (53,5 proc.). Co piąty działał z myślą o przekwalifikowaniu (20 proc.). Popularna była także nauka języków obcych (17 proc.), istotna szczególnie dla osób pracujących w międzynarodowych firmach. Badani rzadziej decydowali się na rozwój powiązany z realizacją ich pasji (6,1 proc.) czy zdobyciem dodatkowego źródła dochodu (ok. 4 proc.).

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku w ankiecie telefonicznej, przeprowadzonej przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w lipcu 2021 r. Wzięła w nim udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1000.

Źródło: Santander Consumer Bank