Produktami najczęściej kupowanymi w sklepach internetowych są książki, filmy i muzyka – takie wnioski płyną z badania przeprowadzonego przez Millward Brown SMG/KRC na zlecenie Rzetelnej Firmy. Jednocześnie Polacy coraz chętniej kupują przez Internet sprzęt elektroniczny oraz odzież. Tylko 17 proc. osób korzystających na co dzień z internetu nie zrobiło w ciągu ostatnich 12 miesięcy zakupów w sieci.
Według badania przeprowadzonego na zlecenie Rzetelnej Firmy, najczęstszymi produktami kupowanymi w sieci pozostają książki, filmy i muzyka. Ponad połowa badanych przyznała, że w ciągu ostatniego roku korzystała z internetowych księgarni, sklepów muzycznych i multimedialnych.
Co ciekawe, większość, bo aż 61 proc. spośród kupujących książki, albumy i płyty w internecie, stanowiły kobiety.
Jednak Polacy korzystają także z coraz bardziej zróżnicowanej oferty sklepów internetowych. Zgodnie
z wynikami badania, w ciągu ostatniego roku dwóch na pięciu respondentów, głównie mężczyzn, dokonało w sklepie internetowym zakupu sprzętu elektronicznego. Polacy, w zdecydowanej większości kobiety, coraz częściej kupują też odzież przez Internet. Dostęp do wielu zagranicznych marek, które nie są obecne w polskich sklepach, oraz możliwość wymiany lub zwrotu towaru, gdy nie spełnia on oczekiwań nabywcy, skłoniły w ciągu ostatniego roku aż 40 proc. respondentów do zakupu ubrań w sklepach internetowych.
Produkty najczęściej kupowane w sklepach internetowych
Źródło: „Konsumenci o jakości firmowych stron internetowych”; badanie Millward Brown SMG/KRC na zlecenie Rzetelnej Firmy
Nieco mniejszym wzięciem wśród klientów sklepów internetowych cieszy się sprzęt AGD. Tylko
21 proc. w ciągu ostatniego roku nabyło przez Internet urządzenia wyposażenia mieszkania lub domu. Niewielu badanych przyznało, że za pośrednictwem sklepów internetowych kupuje dobra luksusowe, jak biżuteria czy zegarki, oraz artykuły żywnościowe. Było to odpowiednio 11 i 6 proc.
– Badanie wskazuje, że e-handel rozwija się w Polsce bardzo dynamicznie. Właściciele sklepów internetowych muszą zdawać sobie sprawę z tego, że samo „fizyczne” posiadanie sklepu, czyli domeny, oprogramowania i hostingu, nie gwarantuje sukcesu. Tym bardziej, że łatwiej jest zweryfikować rzetelność sklepu internetowego niż tradycyjnego i ma to poważniejsze konsekwencje dla przedsiębiorcy. Wystarczy mały problem, np. z dokonywaniem płatności czy dostawą towaru, aby automatycznie przełożyć negatywną opinię na inne sklepy. Zaś na rynku e-handlu przetrwać mogą tylko pewni dostawcy. Dlatego tak ważne dla prowadzących sklepy internetowe jest korzystanie
z narzędzi poświadczających ich wiarygodność – podsumowuje Waldemar Sokołowski, prezes Rzetelnej Firmy.
Badanie „Konsumenci o jakości firmowych stron internetowych” pokazuje, że:
- w Polsce dynamicznie rozwija się rynek e-handlu;
- najczęściej kupowanymi produktami w sklepach internetowych są książki, filmy i muzyka;
- coraz więcej Polaków kupuje przez Internet także sprzęt elektroniczny i odzież;
- tylko 17 proc. osób korzystających na co dzień z Internetu nie zrobiło w ciągu ostatnich 12 miesięcy zakupów w sieci.
Badanie „Konsumenci o jakości firmowych stron internetowych” zostało przeprowadzone we wrześniu 2011 roku przez instytut badawczy Millward Brown SMG/KRC na zlecenie Rzetelnej Firmy, na reprezentatywnej grupie 300 Polaków z co najmniej średnim wykształceniem, zamieszkujących miasta powyżej 50 tys. mieszkańców.
Źródło: United PR