Polacy zaufali płatnościom online

Już co piąty Polak robi regularnie zakupy w internecie – tak wynika z badań przeprowadzonych przez SW RESEARCH w 2015 roku – a skoro robi zakupy w internecie, to również tam płaci. Według raportu z 2015 roku przeprowadzonego przez Mobile Institute aż 25% kupujących online używa do tego celu urządzenia mobilnego, natomiast co jedenasty zupełnie pomija w procesie zakupowym komputer. Dlaczego zatem Polacy zaufali płatnościom online?

Rozwój bankowości internetowej i coraz większe możliwości, jakie daje ona swoim użytkownikom sprawiają, że Polacy coraz chętniej przenoszą swoje obowiązki do świata online, by – paradoksalnie – zaoszczędzić czas w życiu offline. Głównym czynnikiem, który przyczynił się do tej zmiany,  jest wygoda. Nie tylko nie musimy, ale coraz częściej już nie chcemy stać w kolejkach na poczcie czy w banku, jeśli całą operację dokonywania przelewu możemy sprowadzić do jednego kliknięcia.

Smart-shopping

Najbardziej otwarci na dokonywanie płatności w internecie są tzw. młodzi dorośli (25-34 lat) – aż 78% z nich kupuje i płaci w sieci raz na kwartał – tak wynika z cytowanego już badania SW REASEARCH. Nie oznacza to jednak, że tylko młodzi wkroczyli w świat internetowych zakupów. Nieco starsi (35-49 lat) korzystają z tej dogodności niemal równie często (76,7%.).

Na popularność płatności online bezsprzecznie wpłynęła oszczędność czasu. Jak wynika z badania, osoby pomiędzy 25 a 49 rokiem życia to najczęściej małżeństwa z dziećmi, spośród których aż 66% jako zaletę tego rodzaju płatności podaje właśnie ten powód. Jednak to nie jedyna dogodność.

Poza oszczędnością czasu czynnikiem przemawiającym na korzyść płatności jest wspomniana już wygoda. Systemy do płatności internetowych są łatwe i szybkie w obsłudze. Nie musimy ręcznie wpisywać numeru konta i pozostałych danych nadawcy, jak również kwoty przelewu. Aktywność użytkownika ogranicza się najczęściej jedynie do zalogowania się na stronę banku oraz potwierdzenia transakcji. W związku z tym nie dziwi fakt, że zamiast okienka pocztowego, coraz więcej naszych rodaków woli w spokoju i ciszy dokonać przelewu przez Internet. Dzięki temu zyskują czas, a komfort takiej formy płatności jest zdecydowanie większy.

Trudno nie wspomnieć w tym wypadku o udogodnieniu, które sprawia, że zakupy i płatności online są możliwe w każdym miejscu i o każdej porze – czyli technice Responsive Web Design (RWD). Zgodnie z wynikami przeprowadzonego w 2015 roku badania M-commerce – Kupuję mobilnie – smartfon do celów zakupowych wykorzystuje 25% respondentów, zaś tablet 12%. Nie byłoby to tak wygodne, gdyby nie responsywność stron internetowych, dzięki której witryna dostosowuje się do rozmiaru wyświetlacza używanego przez nas urządzenia, umożliwiając wygodne dokonywanie przelewu drogą elektroniczną podczas zakupów online. W efekcie cała operacja przebiega szybko i sprawnie.

E-konsument

W świetle mnożących się obecnie raportów o zachowaniach konsumentów oraz ich preferencjach zakupowych wynikające z nich informacje okazują się kluczowe dla niemal wszystkich e-biznesów. Technika RWD staje się szczególnie istotna w przypadku sklepów internetowych oraz podmiotów świadczących usługi online, które muszą liczyć się z ogromną grupą nowych konsumentów, jaką stanowią obecnie internauci.

Ogromną popularnością cieszą się zatem dostawcy z zakresu płatności online, umożliwiający nam łatwe i swobodne, ale też bezpieczne nawigowanie po stronie i zarządzanie swoimi finansami. Niezależnie od tego, na jakiego dostawcę z zakresu płatności online zdecyduje się dany e-sklep, każdy z nich musi liczyć się z tym, że aby realnie istnieć na rynku, powinien mieć w swojej ofercie responsywną stronę internetową. To właśnie ona umożliwi konsumentom dokonywanie płatności online przy użyciu urządzeń mobilnych i smartfonów, gdyż ilość zakupów, których dokonujemy za ich pośrednictwem stale rośnie.

Korzystając ze strony swojego banku na urządzeniach mobilnych, możemy praktycznie w każdym miejscu dokonywać płatności i kontrolować stan naszych finansów. Nie potrzebujemy już do tego komputera, który nie zmieściłby się z łatwością w naszej kieszeni jak telefon – mówi Łukasz Hankus z krakowskiej firmy Nonstop.

Ostatnie 10 lat diametralnie zmieniło nasze podejście do gospodarowania swoim czasem i zarządzania domowym budżetem. Płatności online to zazwyczaj nie tylko oszczędność czasu, ale często również pieniędzy. Wiele z tych zmian zawdzięczamy nowym technologiom, które wychodzą nam naprzeciw i pomagają w zaspokajaniu potrzeb. Nie da się ukryć, że świadomość zakupowa Polaków nieustannie się zmienia i większość z naszych zachowań konsumenckich podąża ku nowoczesności i wyznaczanym przez resztę nowoczesnego świata trendom. Dlatego też coraz więcej czynności i obowiązków będziemy przenosić właśnie do internetu. W związku z tym przed przedsiębiorcami pojawia się wiele wyzwań, którym muszą sprostać, aby utrzymać się na niezwykle dzisiaj konkurencyjnym rynku.

HarmoniquePR