Polityka informacyjna TUW SKOK wzorem dla światowych organizacji ubezpieczeń wzajemnych

TUW SKOK działa w Polsce pod marką SKOK Ubezpieczenia. Wypracowane i wykorzystywane przez TUW SKOK metody działań wizerunkowych są stawiane za wzór dobrych praktyk i stanowią przykład dla światowych organizacji ubezpieczeń wzajemnych.


Podczas wirtualnej konferencji zorganizowanej przez International Cooperative and Mutual Insurance Federation (ICMIF) – Międzynarodową Federację Spółdzielczych i Wzajemnych Towarzystw Ubezpieczeniowych – zwrócono uwagę na skuteczność polityki informacyjnej prowadzonej przez TUW SKOK. Konferencja, w której udział wzięli przedstawiciele firm ubezpieczeniowych z całego świata, dotyczyła „Globalnego audytu reputacji” (Global audit of reputation), który został przeprowadzony w okresie od listopada 2011 roku do listopada 2012 roku i miał na celu m.in. ustalenie sposobów zwiększenia widoczności podmiotów działających na ryku ubezpieczeń wzajemnych, znalezienie przykładów najlepszej praktyki w zakresie polityki informacyjnej i marketingu w tym sektorze.

Steve Leigh – partner firmy konsultingowej Reputation Consultancy, w swoim wystąpieniu duży nacisk położył na zagadnienia związane z wizerunkiem oraz strategią komunikacji towarzystw ubezpieczeń wzajemnych. Wskazał na duży potencjał spółdzielczości, który tkwi między innymi w zrównoważonej polityce społecznej i środowiskowej. Prelegent dokonał przeglądu towarzystw ubezpieczeń wzajemnych w skali globalnej, zaliczając TUW SKOK do grona najbardziej rozpoznawalnych marek.

W części poświęconej efektywności w komunikacji, zestawia dwa indywidualne przypadki:
Co-operative Insurance oraz TUW SKOK, których wyniki wizerunkowe są bardzo wysokie w stosunku do nakładów poniesionych na zwiększenie widoczności. Ekspert, podejmując próbę analizy wyników osiągniętych przez TUW SKOK i czynników, które powodują wzrost efektywności, wymienia m.in. skuteczną politykę społeczną. – Rozwiązania stosowane przez TUW SKOK będą w przyszłości testowane, ale jesteśmy przekonani, że stanowią przykład dobrych praktyk, które mogą być stosowane przez inne organizacje na rynkach lokalnych – zaznacza Leigh.

Zwraca też uwagę na kluczowe wartości, z jakimi kojarzone są towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych. Wśród nich wymienia:

– działalność nie dla zysku,

– współwłasność członków,

– długoterminowość,

– trwałość i zrównoważenie,

– udział w zyskach.

Leigh wskazuje na wyraźne różnice między towarzystwami ubezpieczeń wzajemnych a ubezpieczycielami działającymi w formie spółek akcyjnych. Analizuje reputację TUW-ów w czterech kluczowych segmentach: środowiskowym, społecznym, finansowym oraz zarządzania. Zestawiając je z danymi dotyczącymi spółek ubezpieczeniowych, których reputacja opiera się głównie na wynikach finansowych, dowodzi, że polityka TUW-ów jest bardziej zrównoważona.

Według Leigha, ubezpieczyciele wzajemni poprzez ukazanie bardziej zbilansowanego profilu działalności w poszczególnych segmentach, powinni wyeksponować tę przewagę nad spółkami akcyjnymi i wykorzystać ją wizerunkowo. Jest to ważne tym bardziej teraz, kiedy firmy z sektora tzw. komercyjnego, czyli m.in. ubezpieczyciele działający w formie spółek akcyjnych, coraz częściej kopiują wzory działań firm z sektora ubezpieczeń wzajemnych czy – szerzej – spółdzielczych.

– Obecnie coraz częściej mówi się, że działamy w epoce Marketingu 3.0, w której konsument kieruje się w swoich wyborach wartościami bardziej „duchowymi”, gdzie istotne jest zaangażowanie firmy w działalność społeczną, a jej wizerunek buduje wyraźny czynnik humanistyczny, mniej zaś – komercyjny. Mówiąc wprost: nadeszła era promująca dokładnie te wartości, które od samego początku stoją u podstaw działalności ubezpieczycieli wzajemnych. My nie musimy zmieniać swojego podejścia do biznesu i konsumenta. Wystarczy, żebyśmy realizowali konsekwentnie to, co robiliśmy od zawsze – mówi Jacek Jewuła, Kierownik Zespołu Marketingu SKOK Ubezpieczenia.

Zapis konferencji dostępny jest pod linkiem: http://www.youtube.com/watch?v=ZRzc_jH2Ti8

ICMIF – International Cooperativ and Mutual Insurance Federation – Międzynarodowa Federacja Spółdzielczych i Wzajemnych Towarzystw Ubezpieczeniowych – organizacja, która skupia firmy ubezpieczeniowe z ponad 70 krajów na całym świecie. Ideą jej funkcjonowania jest wspieranie rozwoju sektora ubezpieczeń wzajemnych i spółdzielczych oraz promowanie współpracy międzynarodowej na globalnym rynku usług ubezpieczeniowych.

/ SKOK