Polkomtel S.A. umacnia swoje atuty rynkowe

Polski rynek telefonii komórkowej znajduje się w fazie szybkiego wzrostu i – korzystnej dla abonentów – ostrej rywalizacji operatorów. Ceny usług spadły w 2004 r. o ponad 40% i należą do najniższych w Europie. W tej dynamicznie zmieniającej się sytuacji rynkowej, charakteryzującej się coraz silniejszą konkurencją, Polkomtel S.A. pozostaje nadal liderem pod względem pozyskania i utrzymania klientów kontraktowych. Na koniec 2004 r. ich baza wynosiła 3 368 tys., co według szacunków Polkomtel S.A. oznacza 35% udział w tym segmencie rynku. Segment postpaid Plus GSM wyróżnia się jednocześnie najwyższym ARPU, czyli średnimi przychodami na użytkownika, oraz najniższym wskaźnikiem rezygnacji na rynku.

„Polkomtel S.A. zachowuje swoje atuty i będzie je systematycznie wzmacniał. Dynamicznie rozwijana oferta naszej sieci, poszerzona w ubiegłym roku o ponad 50 produktów i usług, pozwala nam utrzymać zaufanie i lojalność klientów, a tym samym poprawić naszą pozycję na rynku – powiedział Jarosław Pachowski, Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny Polkomtel S.A. – Nasz klient, zarówno indywidualny, jak i biznesowy, jest w coraz większym stopniu świadomy możliwości oferowanych przez sieć Plus GSM. Właśnie klientom zawdzięczamy wysokie wyniki finansowe, m.in. średnie przychody od jednego abonenta (ARPU), przychody i zysk. Choć mamy mniej klientów niż konkurencja, to właśnie ich jakość i aktywność zapewnia nam – proporcjonalnie – lepsze wyniki, np. proporcjonalnie wyższy zysk. Tak korzystny wynik zawdzięczamy również wysokiemu standardowi świadczonych przez nas usług oraz właściwie ukierunkowanym inwestycjom i efektywnemu gospodarowaniu środkami finansowymi.”

Polkomtel S.A. umocnił także swoją pozycję lidera na rynku usług dla sektora biznesowego. Obecnie sieć obsługuje ponad 50% klientów korporacyjnych w Polsce. Wśród nowo wprowadzonych usług ogromne zainteresowanie wzbudziła telefonia konwergentna, stanowiąca kompleksową i nowatorską ofertę dla tego segmentu rynku. Potwierdzeniem innowacyjności sieci było także komercyjne udostępnienie po raz pierwszy na polskim rynku kompleksowych usług opartych na łącznej implementacji technologii EDGE/UMTS.

„Polkomtel S.A. wciąż poprawia swoją pozycję finansową, zwiększając przychody, zysk netto oraz inwestycje – powiedział Finn Schkolnik, Członek Zarządu, Dyrektor ds. Finansowych Polkomtel S.A. – Jednocześnie redukujemy nasze koszty stałe i finansowe, czemu sprzyjała m.in. silna pozycja walutowa złotego.”

Najważniejsze fakty w 2004 roku (w porównaniu z 2003 r.):

pozyskani klienci brutto: 2 902 tys. – wzrost o 45,8%

• pozyskani klienci netto: 1 583 tys. – wzrost o 64%

• koszt pozyskania nowych abonentów:

– abonenci postpaid: 465 zł – spadek o 31,6%

– abonenci prepaid: 47 zł – spadek o 23,4%

• przychody: 5 774 miliony zł – wzrost o 11%

• zwiększenie przychodów z tytułu korzystania z usług pozagłosowych – wzrost o 16%

• zysk netto: 924 miliony zł – wzrost o 22%

Powodzenie prowadzonych przez Polkomtel S.A. w 2004 r. intensywnych programów pozyskiwania klientów procentowało wzrostem ich liczby, co znalazło odbicie w zwiększeniu przychodów o blisko 570 mln zł (wzrost o 11% do kwoty blisko 5 744 mln zł). Na ich wysokość wpłynęło także wzbogacenie oferty usług pozagłosowych oraz ich coraz intensywniejsze wykorzystywanie przez klientów. Przychody z tego tytułu zwiększyły się o 16%.

Większa liczba klientów oznaczała wyższe koszty: sprzedaży i operacyjne – o 645,2 mln zł (wzrost o 16,2% do kwoty 4 632,0 mln zł). Wydatki częściowo kompensowała redukcja kosztów ogólnych: ubezpieczeniowych i administracyjnych (o 33,8%), utrzymania systemów IT (o 15,4%), windykacji i tzw. „złego długu” (o 13,3%).

Udział Polkomtel S.A. w ostrej rywalizacji o klientów i związane z tym koszty odbiły się na wskaźniku EBITDA, który zmniejszył się o 1,2% (z 2 003,6 mln zł w 2003 r. do 1 979,8 mln zł w 2004 r.). Nie wpłynęło to niekorzystnie na wysokość zysku przed opodatkowaniem, który był wyższy o 23,0% (1 186,3 mln zł). Operator zawdzięcza korzystny wynik, przede wszystkim, redukcji kosztów finansowych, a także niższym stratom z tytułu różnic kursowych. Na podkreślenie zasługuje również relatywnie wysoki zysk netto (924 mln zł), o 22,1% większy niż w roku ubiegłym.

W 2004 r. Polkomtel S.A. zainwestował 925,5 mln zł, o 1,7% więcej niż w 2003 r. (910,5 mln zł). Od początków działalności w 1996 r. spółka wydała na inwestycje 7,3 mld zł (kwota ta nie obejmuje opłat koncesyjnych).

Całkowite zadłużenie bankowe Polkomtel S.A. wyniosło na koniec czwartego kwartału 2004 r. 535,1 mln zł, o 52,5% mniej w porównaniu z końcem 2003 r. (1 126,0 mln zł). Wskaźnik dług/EBITDA spadł pod koniec 2004 r. do poziomu 0,27 w porównaniu z końcem 2003 r. (0,56).

Na koniec 2004 r. liczba użytkowników sieci wyniosła 7 026,4 tys., czyli o 28,0% więcej niż na koniec roku poprzedniego (5 488,1 tys.). Z usługi abonamentowej korzystało 3 367,6 tys., a z usługi przedpłaconej 3 658,8 tys. klientów – wzrost odpowiednio o 32,3% i 24,4%.

Użytkownicy usług GSM chętnie korzystali z możliwości, jaką w minionym roku stwarzała zaostrzona rywalizacja operatorów. Intensywnie poszukując dogodniejszych dla siebie warunków, częściej zmieniali operatorów. Jednak Polkomtel S.A. odczuł to tylko w nieznacznym stopniu.

Średnioroczny wskaźnik rezygnacji (churn) wyniósł w 2004 r. 22,3%, co oznacza wzrost o 1,1 punktu procentowego w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego (21,2%).

Spadek cen, liczne oferty promocyjne, a zwłaszcza pakiety bezpłatnych minut i SMS-ów, w sposób naturalny obniżyły wskaźnik przychodu na użytkownika ARPU – do 73,8 zł, czyli o 11,6%. Średnie miesięczne ARPU dla klientów abonamentowych było na poziomie 129,9 zł i spadło o 10,5% (145,2 zł). Średnie miesięczne ARPU dla klientów usługi przedpłaconej w 2004 r. wyniosło 24,2 zł i spadło o 14,7% w porównaniu z rokiem 2003 (28,4 zł).

W prognozach na rok 2005 przewiduje się wzrost przychodów, poprawę wskaźnika EBITDA oraz wyniku finansowego netto. Polkomtel S.A. wzbogaci ofertę produktowo-usługową dla różnych segmentów rynku – od młodych użytkowników Simplusa po klientów korporacyjnych. Zakłada się również wzrost bazy klientów do poziomu 9 mln.

Wyniki w IV kwartale 2004 r. (w porównaniu z analogicznym okresem 2003 r.)

W tym okresie wyraźnie zaznaczyły się pozytywne tendencje sytuacji rynkowej Polkomtel S.A., które znalazły odbicie w bilansie całego ubiegłego roku.

Niemal 170 mln, czyli 12,7%, wyniósł wzrost przychodów (z 1 333,3 mln zł do 1 502,8 mln zł).

Nastąpił wzrost kosztów sprzedaży i operacyjnych o 128,7 mln zł, czyli o 11.9% (1 213,4 mln zł względem 1 084,7 mln zł).

EBITDA była wyższa o 47,4 mln zł (10,3%), osiągając 509,8 mln zł.

Zysk przed opodatkowaniem był wyższy o prawie 50% – wyniósł 337,8 mln zł. O 21,3% wzrósł zysk netto – do kwoty 258 mln zł.

O 45,3 mln zł, czyli o 21,3%, wzrósł zysk netto (z 212,7 mln zł do 258,0 mln zł).

W czwartym kwartale 2004 r. Polkomtel S.A. zainwestował 353,0 mln zł, czyli o 47,4 mln zł mniej niż w czwartym kwartale 2003 r. (400,3 mln zł).

Całkowite zadłużenie bankowe Polkomtel S.A. było o ponad 52% mniejsze. Zmniejszyło się z 1 126 mln zł do 535,1 mln zł na koniec czwartego kwartału 2004 r.

Polkomtel S.A. pozyskał niemal 1 mln nowych klientów brutto (925,2 tys.), czyli o 52,2% więcej niż w czwartym kwartale 2003 r.

O 44,1% spadł średni koszt pozyskania klienta (SAC), zmniejszając się do 166,9 zł z 298,6 zł w tym samym okresie 2003 r. W czwartym kwartale 2004 r. średni koszt pozyskania klienta abonamentowego wyniósł 347,7 zł – o 39,1% mniej niż w tym samym okresie 2003 r. (571,4 zł). Uzyskano 63% obniżki średniego kosztu pozyskania klienta usługi przedpłaconej.

Średnie miesięczne ARPU (średnie przychody na użytkownika) wyniosło 69,7 zł. Było niższe o 13% (80,1 zł). Dla klientów abonamentowych spadło o 14% (z 140,5 zł do 120,9 zł). Dla klientów usługi przedpłaconej wyniosło 22,5 zł. Spadło o 19%.

Największymi akcjonariuszami Polkomtel S.A. są: KGHM Polska Miedź S.A., PKN Orlen S.A., TDC Mobile International A/S i Vodafone Americas Inc. – po 19,61% akcji, PSE S.A. – 16,05%, Węglokoks S.A. – 4%.