PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościMarketing i PRPolkomtel S.A. umacnia swoje atuty rynkowe

Polkomtel S.A. umacnia swoje atuty rynkowe

Marketing i PR 31.03.2005 (15:36)

Polski rynek telefonii komórkowej znajduje się w fazie szybkiego wzrostu i – korzystnej dla abonentów – ostrej rywalizacji operatorów. Ceny usług spadły w 2004 r. o ponad 40% i należą do najniższych w Europie. W tej dynamicznie zmieniającej się sytuacji rynkowej, charakteryzującej się coraz silniejszą konkurencją, Polkomtel S.A. pozostaje nadal liderem pod względem pozyskania i utrzymania klientów kontraktowych. Na koniec 2004 r. ich baza wynosiła 3 368 tys., co według szacunków Polkomtel S.A. oznacza 35% udział w tym segmencie rynku. Segment postpaid Plus GSM wyróżnia się jednocześnie najwyższym ARPU, czyli średnimi przychodami na użytkownika, oraz najniższym wskaźnikiem rezygnacji na rynku.

„Polkomtel S.A. zachowuje swoje atuty i będzie je systematycznie wzmacniał. Dynamicznie rozwijana oferta naszej sieci, poszerzona w ubiegłym roku o ponad 50 produktów i usług, pozwala nam utrzymać zaufanie i lojalność klientów, a tym samym poprawić naszą pozycję na rynku – powiedział Jarosław Pachowski, Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny Polkomtel S.A. – Nasz klient, zarówno indywidualny, jak i biznesowy, jest w coraz większym stopniu świadomy możliwości oferowanych przez sieć Plus GSM. Właśnie klientom zawdzięczamy wysokie wyniki finansowe, m.in. średnie przychody od jednego abonenta (ARPU), przychody i zysk. Choć mamy mniej klientów niż konkurencja, to właśnie ich jakość i aktywność zapewnia nam – proporcjonalnie – lepsze wyniki, np. proporcjonalnie wyższy zysk. Tak korzystny wynik zawdzięczamy również wysokiemu standardowi świadczonych przez nas usług oraz właściwie ukierunkowanym inwestycjom i efektywnemu gospodarowaniu środkami finansowymi.”

Polkomtel S.A. umocnił także swoją pozycję lidera na rynku usług dla sektora biznesowego. Obecnie sieć obsługuje ponad 50% klientów korporacyjnych w Polsce. Wśród nowo wprowadzonych usług ogromne zainteresowanie wzbudziła telefonia konwergentna, stanowiąca kompleksową i nowatorską ofertę dla tego segmentu rynku. Potwierdzeniem innowacyjności sieci było także komercyjne udostępnienie po raz pierwszy na polskim rynku kompleksowych usług opartych na łącznej implementacji technologii EDGE/UMTS.

„Polkomtel S.A. wciąż poprawia swoją pozycję finansową, zwiększając przychody, zysk netto oraz inwestycje – powiedział Finn Schkolnik, Członek Zarządu, Dyrektor ds. Finansowych Polkomtel S.A. – Jednocześnie redukujemy nasze koszty stałe i finansowe, czemu sprzyjała m.in. silna pozycja walutowa złotego.”

Najważniejsze fakty w 2004 roku (w porównaniu z 2003 r.):

pozyskani klienci brutto: 2 902 tys. – wzrost o 45,8%

• pozyskani klienci netto: 1 583 tys. – wzrost o 64%

• koszt pozyskania nowych abonentów:

– abonenci postpaid: 465 zł – spadek o 31,6%

– abonenci prepaid: 47 zł – spadek o 23,4%

• przychody: 5 774 miliony zł – wzrost o 11%

• zwiększenie przychodów z tytułu korzystania z usług pozagłosowych – wzrost o 16%

• zysk netto: 924 miliony zł – wzrost o 22%

Powodzenie prowadzonych przez Polkomtel S.A. w 2004 r. intensywnych programów pozyskiwania klientów procentowało wzrostem ich liczby, co znalazło odbicie w zwiększeniu przychodów o blisko 570 mln zł (wzrost o 11% do kwoty blisko 5 744 mln zł). Na ich wysokość wpłynęło także wzbogacenie oferty usług pozagłosowych oraz ich coraz intensywniejsze wykorzystywanie przez klientów. Przychody z tego tytułu zwiększyły się o 16%.

Większa liczba klientów oznaczała wyższe koszty: sprzedaży i operacyjne – o 645,2 mln zł (wzrost o 16,2% do kwoty 4 632,0 mln zł). Wydatki częściowo kompensowała redukcja kosztów ogólnych: ubezpieczeniowych i administracyjnych (o 33,8%), utrzymania systemów IT (o 15,4%), windykacji i tzw. „złego długu” (o 13,3%).

Udział Polkomtel S.A. w ostrej rywalizacji o klientów i związane z tym koszty odbiły się na wskaźniku EBITDA, który zmniejszył się o 1,2% (z 2 003,6 mln zł w 2003 r. do 1 979,8 mln zł w 2004 r.). Nie wpłynęło to niekorzystnie na wysokość zysku przed opodatkowaniem, który był wyższy o 23,0% (1 186,3 mln zł). Operator zawdzięcza korzystny wynik, przede wszystkim, redukcji kosztów finansowych, a także niższym stratom z tytułu różnic kursowych. Na podkreślenie zasługuje również relatywnie wysoki zysk netto (924 mln zł), o 22,1% większy niż w roku ubiegłym.

W 2004 r. Polkomtel S.A. zainwestował 925,5 mln zł, o 1,7% więcej niż w 2003 r. (910,5 mln zł). Od początków działalności w 1996 r. spółka wydała na inwestycje 7,3 mld zł (kwota ta nie obejmuje opłat koncesyjnych).

Całkowite zadłużenie bankowe Polkomtel S.A. wyniosło na koniec czwartego kwartału 2004 r. 535,1 mln zł, o 52,5% mniej w porównaniu z końcem 2003 r. (1 126,0 mln zł). Wskaźnik dług/EBITDA spadł pod koniec 2004 r. do poziomu 0,27 w porównaniu z końcem 2003 r. (0,56).

Na koniec 2004 r. liczba użytkowników sieci wyniosła 7 026,4 tys., czyli o 28,0% więcej niż na koniec roku poprzedniego (5 488,1 tys.). Z usługi abonamentowej korzystało 3 367,6 tys., a z usługi przedpłaconej 3 658,8 tys. klientów – wzrost odpowiednio o 32,3% i 24,4%.

Użytkownicy usług GSM chętnie korzystali z możliwości, jaką w minionym roku stwarzała zaostrzona rywalizacja operatorów. Intensywnie poszukując dogodniejszych dla siebie warunków, częściej zmieniali operatorów. Jednak Polkomtel S.A. odczuł to tylko w nieznacznym stopniu.

Średnioroczny wskaźnik rezygnacji (churn) wyniósł w 2004 r. 22,3%, co oznacza wzrost o 1,1 punktu procentowego w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego (21,2%).

Spadek cen, liczne oferty promocyjne, a zwłaszcza pakiety bezpłatnych minut i SMS-ów, w sposób naturalny obniżyły wskaźnik przychodu na użytkownika ARPU – do 73,8 zł, czyli o 11,6%. Średnie miesięczne ARPU dla klientów abonamentowych było na poziomie 129,9 zł i spadło o 10,5% (145,2 zł). Średnie miesięczne ARPU dla klientów usługi przedpłaconej w 2004 r. wyniosło 24,2 zł i spadło o 14,7% w porównaniu z rokiem 2003 (28,4 zł).

W prognozach na rok 2005 przewiduje się wzrost przychodów, poprawę wskaźnika EBITDA oraz wyniku finansowego netto. Polkomtel S.A. wzbogaci ofertę produktowo-usługową dla różnych segmentów rynku – od młodych użytkowników Simplusa po klientów korporacyjnych. Zakłada się również wzrost bazy klientów do poziomu 9 mln.

Wyniki w IV kwartale 2004 r. (w porównaniu z analogicznym okresem 2003 r.)

W tym okresie wyraźnie zaznaczyły się pozytywne tendencje sytuacji rynkowej Polkomtel S.A., które znalazły odbicie w bilansie całego ubiegłego roku.

Niemal 170 mln, czyli 12,7%, wyniósł wzrost przychodów (z 1 333,3 mln zł do 1 502,8 mln zł).

Nastąpił wzrost kosztów sprzedaży i operacyjnych o 128,7 mln zł, czyli o 11.9% (1 213,4 mln zł względem 1 084,7 mln zł).

EBITDA była wyższa o 47,4 mln zł (10,3%), osiągając 509,8 mln zł.

Zysk przed opodatkowaniem był wyższy o prawie 50% – wyniósł 337,8 mln zł. O 21,3% wzrósł zysk netto – do kwoty 258 mln zł.

O 45,3 mln zł, czyli o 21,3%, wzrósł zysk netto (z 212,7 mln zł do 258,0 mln zł).

W czwartym kwartale 2004 r. Polkomtel S.A. zainwestował 353,0 mln zł, czyli o 47,4 mln zł mniej niż w czwartym kwartale 2003 r. (400,3 mln zł).

Całkowite zadłużenie bankowe Polkomtel S.A. było o ponad 52% mniejsze. Zmniejszyło się z 1 126 mln zł do 535,1 mln zł na koniec czwartego kwartału 2004 r.

Polkomtel S.A. pozyskał niemal 1 mln nowych klientów brutto (925,2 tys.), czyli o 52,2% więcej niż w czwartym kwartale 2003 r.

O 44,1% spadł średni koszt pozyskania klienta (SAC), zmniejszając się do 166,9 zł z 298,6 zł w tym samym okresie 2003 r. W czwartym kwartale 2004 r. średni koszt pozyskania klienta abonamentowego wyniósł 347,7 zł – o 39,1% mniej niż w tym samym okresie 2003 r. (571,4 zł). Uzyskano 63% obniżki średniego kosztu pozyskania klienta usługi przedpłaconej.

Średnie miesięczne ARPU (średnie przychody na użytkownika) wyniosło 69,7 zł. Było niższe o 13% (80,1 zł). Dla klientów abonamentowych spadło o 14% (z 140,5 zł do 120,9 zł). Dla klientów usługi przedpłaconej wyniosło 22,5 zł. Spadło o 19%.

Największymi akcjonariuszami Polkomtel S.A. są: KGHM Polska Miedź S.A., PKN Orlen S.A., TDC Mobile International A/S i Vodafone Americas Inc. – po 19,61% akcji, PSE S.A. – 16,05%, Węglokoks S.A. – 4%.

2005-03-31
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a Kariera w finansach 0 Polacy średnio oceniają mijający rok na rynku pracy. Tylko co trzecia osoba zadowolona z pensji
18.12.2025 (05:23) – informacja prasowa

Polacy średnio oceniają mijający rok na rynku pracy. Tylko co trzecia osoba zadowolona z pensji

Koniec roku sprzyja podsumowaniom. Najnowsza edycja „Barometru Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service pokazuje, …

a Analizy 0 Zdolność kredytowa 3-osobowej rodziny ociera się już o pierwszy milion
18.12.2025 (05:21) – informacja prasowa

Zdolność kredytowa 3-osobowej rodziny ociera się już o pierwszy milion

Większość banków gotowa jest już pożyczyć rodzinie ponad 900 tysięcy złotych na zakup mieszkania. Wymagają jednak …

a 0 Saltus Ubezpieczenia Partnerem Strategicznym Forum Odpowiedzialnego Biznesu
18.12.2025 (05:19) – informacja prasowa

Saltus Ubezpieczenia Partnerem Strategicznym Forum Odpowiedzialnego Biznesu

SALTUS Ubezpieczenia został oficjalnie ogłoszony Partnerem Strategicznym Forum Odpowiedzialnego Biznesu na …

a 0 Cyberubezpieczenia, już teraz warte 16,3 mld USD globalnie, będą nadal szybko rosnąć
17.12.2025 (14:48) – informacja prasowa

Cyberubezpieczenia, już teraz warte 16,3 mld USD globalnie, będą nadal szybko rosnąć

W miarę jak rynek będzie się rozwijał, ubezpieczyciele przejdą od ogólnych modeli wyliczeń do szczegółowego audytu …

a 0 BGK zainwestował w paneuropejski fundusz centrów danych
17.12.2025 (14:46) – informacja prasowa

BGK zainwestował w paneuropejski fundusz centrów danych

Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) zainwestował 25 mln euro w fundusz PIMCO European Data Centre Opportunity Fund …

a 0 Ruszyła Platforma Sprzedaży Wierzytelności - BIK Debt360
17.12.2025 (14:44) – informacja prasowa

Ruszyła Platforma Sprzedaży Wierzytelności - BIK Debt360

Już działa na rynku Platforma Sprzedaży Wierzytelności - BIK Debt360, pierwsze w Polsce zintegrowane rozwiązanie …

PRNews.pl

Zobacz również

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

1,8 mln euro kary dla ZEN.COM. Fintechowi doradza Andrzej Duda

1,8 mln euro kary dla ZEN.COM. Fintechowi doradza Andrzej Duda

Bank Litwy ukarał fintech ZEN.COM grzywną 1,8…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców