Polska – rynek strategiczny dla BNP Paribas

W strategii grupy BNP Paribas, Polska to rynek o dużych możliwościach wzrostu, ze względu na swoją wielkość, potencjał i perspektywę wejścia do strefy euro.

Polska stanowi ważną platformę przyszłego wzrostu grupy BNP Paribas. Docelowo ma się ona stać jednym z kluczowych rynków grupy, którymi obecnie są: Belgia, Francja, Włochy i Luksemburg.

Budowa banku uniwersalnego
– Będziemy rozszerzać naszą obecność na polskim rynku finansowym; mamy ambicje tworzenia prawdziwie uniwersalnego banku łączącego zasięg i specjalistyczną wiedzę. Po trudnym 2009 roku, bank wyraźnie zyska dzięki obecności w grupie o zasięgu globalnym – mówi Frederic Amoudru, Country Manager BNP Paribas w Polsce.

Efektem globalnej integracji BNP Paribas i Fortis Banku jest możliwość wzmocnienia współpracy i zwiększenia synergii pomiędzy wieloma podmiotami reprezentującymi grupę w Polsce, a w szczególności BNP Paribas Fortis („Bank”) i BNP Paribas Oddział w Polsce („Oddział”). Oba te podmioty – zachowując odrębny status prawny – będą blisko ze sobą współpracowały proponując przedsiębiorstwom w Polsce pełne spektrum usług.

– „Dobrzy klienci zasługują na dobre kredyty”, dlatego BNP Paribas Fortis będzie promował koncepcję odpowiedzialnego kredytowania i brał pod uwagę całość relacji z klientami, co dotyczy przedsiębiorstw, małych i średnich firm, jak i klientów indywidualnych, którzy stanowią fundamentalną część naszego modelu biznesowego. Dlatego już wkrótce rozpoczniemy specjalny program, w ramach którego udostępnimy 2 mld zł na finansowanie polskich przedsiębiorstw; bardziej aktywni niż dotychczas będziemy również na polu kredytów dla klientów indywidualnych – wyjaśnia Frederic Amoudru.

Pełna oferta dla przedsiębiorstw
W ramach modelu „jednej organizacji”, „Bank” i „Oddział” będą obsługiwały cały sektor przedsiębiorstw w Polsce.

„Oddział” skupi się na współpracy z największymi polskimi korporacjami i instytucjami w zakresie bankowości inwestycyjnej. Usługi te będzie również oferował większym przedsiębiorstwom obsługiwanym przez BNP Paribas Fortis oraz klientom innych spółek z grupy.

– BNP Paribas Oddział w Polsce skoncentruje się na oferowaniu rozwiązań z zakresu bankowości inwestycyjnej BNP Paribas, w tym: instrumentów zarządzania ryzykiem stopy procentowej, walutowym, zmienności cen surowców i towarów. Oddział będzie się specjalizował również we wszystkich rodzajach structured finance, emisjach obligacji oraz doradztwie w obszarze finansowania fuzji i przejęć – mówi Jean-Claude Chaval, dyrektor generalny BNP Paribas Oddział w Polsce.

W gestii „Banku” pozostanie natomiast obsługa dużych polskich i międzynarodowych przedsiębiorstw.

– W ramach tej współpracy będziemy jednocześnie proponowali naszym klientom finansowanie krótko– i długoterminowe, rozwiązania z zakresu finansowania handlu, cash management, jak i produkty rynków finansowych. Wszystkie te usługi dostępne są w sieci 8 Centrów Biznesowych – tłumaczy Jean-Luc Deguel, wiceprezes zarządu, szef linii biznesowej Przedsiębiorstwa i Bankowość Transakcyjna w Fortis Banku Polska SA.

Bankowość detaliczna skoncentrowana na budowaniu relacji i finansowaniu
Istotną rolę w rozwoju banku uniwersalnego odegra bankowość detaliczna (obszar, w ramach którego obsługiwani są klienci indywidualni, jak i małe i średnie przedsiębiorstwa).

– Chcemy być bankiem pierwszego wyboru zarówno dla obecnych, jak i przyszłych klientów – tłumaczy Jacek Obłękowski, wiceprezes Zarządu, szef linii biznesowej Obsługa Małych Przedsiębiorstw i Klientów Indywidualnych w Fortis Banku Polska SA. Proponując atrakcyjną i dobrze dostosowaną ofertę, będziemy budowali z klientami długoterminowe relacje, które mają być efektywne dla obu stron. Ważnym elementem tych relacji będzie odpowiedzialne finansowanie. Oznacza to, że będziemy bardziej niż dotychczas aktywni na tym polu; zależy nam jednak na tym, aby zarówno klienci indywidualni, jak i małe i średnie firmy widziały w nas odpowiedzialnego kredytodawcę – podkreśla.

BNP Paribas Fortis zrewidował niedawno swoją ofertę kont dla klientów indywidualnych i firm. W obu przypadkach wyszedł poza tradycyjną definicję pakietów uzupełniając ją o szeroki zakres usług assistance. Konsekwentnie poprawia on również warunki cenowe kredytów hipotecznych (mają one być wiodącym produktem kredytowym dla klientów indywidualnych) dwukrotnie obniżając marżę w ostatnim czasie.

W ramach strategii budowania bardziej atrakcyjnej oferty dla klientów indywidualnych, w BNP Paribas Fortis powstała także nowa linia biznesowa Personal Finance, która zajmie się rozwojem oferty kredytów konsumenckich (samochodowych i gotówkowych) oraz kart kredytowych.

– Będziemy wykorzystywali sieć 250 oddziałów BNP Paribas Fortis – mówi Michel Thebault, wiceprezes Zarządu, szef linii biznesowej Personal Finance w Fortis Banku Polska SA. W 2010 roku skupimy się na finansowaniu potrzeb obecnych klientów banku. W tym roku w ramach naszej linii pojawi się nowa usługa – finansowanie zakupu nowych samochodów w salonach dealerskich – dodaje.ja profili klientów – integrowane są dane klientów Banku oraz Domu Maklerskiego. Projekt rozpoczął się we wrześniu 2009, a uruchomienie produkcyjne jest planowane na koniec grudnia 2009.

Źródło: BNP Paribas Bank Polska SA