Badanie potwierdziło także fakt, że przedstawiciele sektora MŚP – użytkownicy kart zdecydowanie rzadziej korzystają z gotówki niż przedsiębiorcy, którzy kart nie posiadają. Przyczyną tu może być fakt, że przedsiębiorstwa, w których używane są karty płatnicze są najczęściej firmami o ugruntowanej pozycji rynkowej, funkcjonują na rynku od kilku lat i zwykle są zaawansowane technologicznie. To z kolei przekłada się na stosowanie bardziej ustrukturyzowanych metod prowadzenia działalności gospodarczej, a zwłaszcza kontroli wydatków, w której pomocne jest wykorzystywanie do regulowania firmowych zobowiązań kart płatniczych.
Według wyników raportu, co trzeci badany przedsiębiorca, korzystający z kart płatniczych, deklaruje, że wykorzystuje je do płatności za paliwo, a co czwarty – za materiały biurowe. 23% respondentów deklaruje regulowanie kartą płatniczą wydatków związanych z eksploatacją samochodów. Kolejną, stosunkowo dużą pozycją, opłacaną przy użyciu kart płatniczych, są także zapasy, materiały i surowce – za nie kartą płaci 22% respondentów.
Sami przedsiębiorcy, którzy już obecnie korzystają nawet z kilku biznesowych kart płatniczych wśród argumentów za używaniem kart do regulowania płatności wykonywanych regularnie wymieniają zwłaszcza dostęp do dodatkowych środków (29% wskazań), wydłużenie terminów płatności (24%), wygodę akceptacji (23%) i oddzielanie wydatków należących do różnych kategorii (22%). Dodatkowe korzyści to także ograniczenie ryzyka, kosztów i słabej kontroli związanej z dokonywaniem płatności gotówką oraz usprawnienie przepływów finansowych (nawet w stosunku do przelewów bankowych). Karty firmowe pomagają zmniejszyć także ryzyko konsekwencji krótkoterminowych spadków poziomu środków bieżących (dzięki opcjom kredytu odnawialnego).
PORÓWNANIE METOD PŁATNOŚCI |
||||
|
Karta firmowa |
Karta prywatna |
Gotówka |
Przelewy bankowe |
Usprawnienie przepływów finansowych
|
Tak (karty obciążeniowe lub kredytowe) |
Tak (karty obciążeniowe lub kredytowe) |
Nie |
Nie |
Rozszerzony system informacji zarządczej
|
Tak (dzięki „Raportom analizy wydatków”) |
Nie |
Nie |
Nie |
Uproszczona administracja
|
Tak |
Nie |
Nie |
Nie |
Łącza do oprogramowania księgowego
|
Tak |
Nie |
Nie |
Nie |
„Ochrona zakupów”
|
Tak (dla towarów zakupionych przy pomocy karty) |
Tak |
Nie |
Nie |
Możliwość korzystania z preferencyjnych umów rabatowych wynegocjowanych przez MasterCard ze swoimi partnerami |
Tak |
Nie |
Nie |
Nie |
Zwiększona wygoda dokonywania płatności z dala od biura przez posiadaczy kart |
Tak |
Tak |
Nie |
Nie |
Pomoc w nagłych wypadkach dla posiadaczy kart |
Tak |
Tak |
Nie |
Nie |
„Plan ochrony antywirusowej”
|
Tak |
Nie |
Nie |
Nie |
„Rozszerzona gwarancja”
|
Tak |
Tak |
Nie |
Nie |
Mimo rosnącej wśród przedsiębiorców świadomości korzyści wynikających z płatności z użyciem kart, raport jednocześnie potwierdza także przywiązanie sektora MŚP do gotówki, którą pokrywane jest średnio 50% wartości wszystkich wydatków MSP. Około 38% wydatków małych firm płacone jest przelewem, a firmowe i prywatne karty płatnicze służą do pokrycia ok. 5-6% ich wydatków, co oznacza, że używane są rzadko. Optymistycznym akcentem obecnej sytuacji jest fakt rezygnacji z gotówki na rzecz płatności bezgotówkowych zauważalny w deklaracjach firm, które już korzystają z kart płatniczych – w tej grupie gotówką regulowane jest średnio 33% wartości zobowiązań, a to oznacza ich mniejsze przywiązanie do gotówki.
Doświadczenia z krajów tzw. Starej Europy potwierdzają, że w przypadku prowadzenia własnego przedsiębiorstwa do „plastikowego pieniądza” przyzwyczajamy się nieco wolniej, niż korzystając z niego w życiu prywatnym. Dynamiczny rozwój polskiego rynku kart płatniczych dla osób indywidualnych powinien mieć wkrótce przełożenie na wzrost zainteresowania kartami biznesowymi – podkreśla Jan Carny, dyrektor generalny Przedstawicielstwa MasterCard Europe w Polsce. Polscy przedsiębiorcy – posiadacze kart używają ich do płatności ostrożnie i sporo pracy włożyć trzeba jeszcze w przekonanie ich do odejścia od tradycyjnych metod płatności na rzecz obrotu bezgotówkowego. „Dzięki wykorzystaniu dostępnych narzędzi, m.in. takich jak karty płatnicze dla biznesu, polskie firmy mogą budować przewagę konkurencyjną na rynku zjednoczonej Europy” – dodaje Carny.
Aby wspierać rozwój polskich małych i średnich przedsiębiorstw, instytucje finansowe i organizacje płatnicze przygotowują dla sektora MŚP specjalne programy. Takim programem jest program Working in Europe przygotowany przez organizację płatniczą MasterCard dla banków, które mogą je z kolei oferować swoim klientom – użytkownikom kart MasterCard BusinessCard®.
W ramach programu Working in Europe banki, współpracujące z MasterCard, mogą zaoferować swoim klientom z sektora MŚP – użytkownikom biznesowych kart systemu MasterCard, szereg atrakcyjnych ofert zawartych w pakiecie Business Exclusives. Podstawową zaletą pakietu jest możliwość obniżania bieżących wydatków małych i średnich przedsiębiorstw. Program Working in Europe zaprojektowany został specjalnie dla sektora MSP.
W pakiecie Business Exclusives znajdują się: Virus Protection Plan – oprogramowanie antywirusowe, Mały Przewodnik Po Funduszach Dla Małych Przedsiębiorstw – podręczny poradnik dla przedstawicieli polskiego biznesu oraz specjalne oferty partnerów programu, dostępne w całej Polsce, zawierające rabaty na zakupy obejmujące: sprzęt i artykuły biurowe, usługi hotelowe, usługi kurierskie, usługi doradców prawnych, podatkowych i księgowych za pośrednictwem Internetu.
Raport „Market study – Poland” powstał w 2004 r., w oparciu o 300 wywiadów bezpośrednich i telefonicznych przeprowadzonych w małych przedsiębiorstwach w: Warszawie, Poznaniu, Gdańsku, Krakowie i Łodzi. Wszystkie badane przedsiębiorstwa zatrudniały nie więcej niż 50 pracowników, działały co najmniej 2 lata, a ich przychody zamykały się w przedziale od 93 000 do 9 300 000 Euro. Połowę respondentów stanowili użytkownicy kart firmowych, a połowę przedsiębiorcy, którzy nie posiadają biznesowych kart płatniczych, ale nie mają nic przeciwko zmianie tego stanu rzeczy. Badanie przeprowadziły biura Research International w Stanach Zjednoczonych i Pentor – w Polsce.