Ponad 15 mln aktywnych rachunków bankowości internetowej

Po II kwartale bieżącego roku, liczba aktywnych umów indywidualnych klientów bankowości interentowej po raz pierwszy przekroczyła 15 mln. W okresie kwiecień – czerwiec przybyło ich łącznie o 331 tys., a od początku początku roku – o 660 tys. Tendencja w zakresie aktywnego wykorzystania elektronicznych kanałów dostępu wśród klientów indywidualnych jest wyjątkowo stabilna – w dalszym ciągu tylko ok. co druga osoba posiadająca taką możliwość loguje się do swojego banku przez internet.


Na koniec czerwca 2016 banki miały podpisanych 31,5 mln umów z klientami bankowości internetowej. W II kwartale liczba ta zwiększyła się nominalnie o 687 tys. sztuk, czyli o 2,23% w ujęciu kwartalnym i nieco ponad 12,5% w ujęciu rocznym. Pomijając istotny, skokowy wzrost liczby umów w II i III kwartale 2015 r., kwartalna dynamika zmian w sferze obowiązujących umów bankowości internetowej od dłuższego czasu utrzymuje się na zbliżonym poziomie, nieprzekraczającym 2,5%. W ciągu 3 ostatnich okresów obserwujemy nieznaczne przyspieszenie w tej kategorii, jednak rynek powoli ulega nasyceniu i nie należy raczej spodziewać się spektakularnych zmian.

Zgodnie z danymi zebranymi w najnowszej edycji raporty NetB@nk, na koniec II kwartału 2016 było 15,2 mln. aktywnych klientów. To 48,2% całkowitej liczby umów bankowości internetowej. Dynamika wzrostu w zakresie rachunków aktywnych od 3 kwartałów utrzymuje się na poziomie niemal identycznym jak w przypadku całkowitej liczby umów, co oznacza, że internetowy dostęp do nowych rachunków nie jest wykorzystywany natychmiast.

Wyjaśnienia w zakresie stosunku liczby rachunków aktywnych w odniesieniu do całkowitej liczby umów bankowości internetowej mogą dostarczać wyniki zakończonego w lipcu b.r. badania w ramach akcji ZBP i porównywarki finansowej Comperia.pl pt. „Miliony Polaków”. Badanie, w którym udział wzięło łącznie ponad 22 tys. internautów, pokazało, że większość – 66% – klientów korzystających z usług bankowych posiada więcej niż jeden rachunek, jednak 80% aktywnie korzysta z jednego lub maksymalnie dwóch rachunków.

Badanie okazało się cennym źródłem informacji dla środowiska bankowego w zakresie preferencji klientów dotyczących pożądanych cech rachunku bankowego. Łatwy i przejrzysty dostęp do konta przez internet znalazł się bardzo wysoko w hierarchii cech które powinien posiadać. W zdecydowanej większości cecha ta jest także wysoko oceniana przez klientów usług bankowych. Badanie pokazało również, że duża część klientów posiada więcej niż jeden rachunek, co może wyjaśniać rozbieżność w zakresie obecnego potencjału bankowości internetowej i stopnia jego wykorzystania. Rynek w obecnej fazie rozwoju uległ pewnemu nasyceniu i o ile nie nastąpi na nim jakościowa zmiana, trudno oczekiwać skokowych wzrostów w zakresie liczby nowych rachunków – mówi Mieczysław Groszek, wiceprezes Związku Banków Polskich

W umiarkowanym tempie rośnie skala obrotu bezgotówkowego. W II kwartale 2016 r., po wysokim spadku w poprzednim kwartale, ogólna liczba transakcji w głównym systemie rozliczeniowym KIR – Elixir – wzrosła o 3%. Wzrost zanotowano również w odniesieniu do wartości obrotów, które kształtują się aktualnie na poziomie 1 106 mld złotych. W ujęciu rocznym nastąpił wzrost o 3,72% w odniesieniu do liczby transakcji i o 5,41% w odniesieniu do ich wartości. Na szczególną uwagę zasługują wzrosty zaobserwowane w liczbie operacji wykonywanych w obsługiwanym przez KIR systemie rozliczeń natychmiastowych Express Elixir. W porównaniu z I kwartałem 2016 roku, liczba operacji rozliczanych w tym Systemie wzrosła aż o 37,59% (o 76,67% w porównaniu z II kwartałem 2015 r.) Wraz ze wzrostem liczby operacji Systemu Ekspress Elixir wzrosła również wartość operacji tego systemu, która na koniec drugiego kwartału br. wyniosła 2 476 mln złotych. Średnia wartość jednego rozliczonego komunikatu w Systemie Express Elixir spadła poniżej 4 tys. zł i na koniec II kwartału 2016 r. wyniosła 3 916,24 zł. Jedną z przyczyn obniżenia tej wartości może by rosnący udział rozliczeń płatności niskokwotowych wykonywanych w usłudze PSP Blik w łącznej liczbie rozliczeń Systemu Express Elixir.

// ‚+’'+e+''+''); // ]]>

przemysław.barbrich at zbp dot pl