Ponad 625 mln transakcji BLIKIEM w trzecim kwartale 2024 r.

Od lipca do września 2024 r. użytkownicy BLIKA zrealizowali 625,5 mln transakcji o wartości 89,4 mld zł. Na koniec trzeciego kwartału br. z rozwiązania aktywnie korzystało już 17,4 mln osób. W analizowanym okresie największy wzrost transakcji odnotowano w kanale POS. Polacy skorzystali z tej usługi ponad 164 mln razy. Niemal połowę tego wyniku stanowiły płatności zbliżeniowe BLIK.

Dalsze wzrosty we wszystkich kanałach

W trzecim kwartale 2024 r., obejmującym dwa wakacyjne miesiące, użytkownicy BLIKA zrealizowali 625,5 mln transakcji. To o 38 proc. więcej niż rok wcześniej. Łączna wartość tych transakcji sięgnęła 89,4 mld zł, zwiększając się o 42 proc. względem analogicznego okresu w ubiegłym roku. Między lipcem a wrześniem br. Polacy korzystali z BLIKA średnio 7 mln razy dziennie. W najlepszym dniu kwartału odnotowano 9,8 mln transakcji, a średnia kwota rozliczeń BLIKIEM wyniosła 151 zł.

Od początku tego roku użytkownicy BLIKA zrealizowali ponad 1,7 mld transakcji, co niemal dorównuje wynikowi uzyskanemu w całym ubiegłym roku. Te liczby dobrze ilustrują skalę, jaką osiągnął nasz system i jak rośnie zaufanie do oferowanych przez nas usług. W nadchodzących kwartałach chcemy wdrażać nowe funkcje, które przyniosą użytkownikom jeszcze więcej korzyści. Intensyfikujemy również współpracę z partnerami, aby maksymalnie wykorzystać potencjał polskiego rynku. Przyjęta przez nas strategia na kolejne trzy lata zakłada podwojenie naszego biznesu, nie tylko pod względem liczby transakcji. Chcemy nadal przyspieszać i dostarczać użytkownikom wartość na każdym etapie procesu zakupowego – mówi Monika Król, wiceprezeska Polskiego Standardu Płatności, operatora BLIKA.

Dominacja BLIKA w e-commerce

W omawianym kwartale najwięcej transakcji BLIKIEM realizowanych było w e-commerce – ich udział stanowi obecnie 46,2 proc. wszystkich operacji. Między lipcem a wrześniem br. użytkownicy BLIKA zapłacili online ponad 289 mln razy – to o 27 proc. więcej niż rok wcześniej. Wartość transakcji w tym kanale osiągnęła 42,9 mld zł wobec 31,2 mld zł rok wcześniej. Z kolei średnia kwota pojedynczego zakupu online wyniosła 148 zł.

W trzecim kwartale br. użytkownicy BLIKA chętnie korzystali z różnych kategorii zakupów w e-commerce. Na szczególną uwagę zasługują usługi finansowe, które odnotowały 70-proc. wzrost wartości transakcji oraz średni koszyk na poziomie 265 zł. Z kolei moda, będąca jedną z popularniejszych kategorii, osiągnęła wzrost o 30 proc., przy średniej wartości koszyka 228 zł. Duży wzrost zanotowano również w segmencie turystyki (m.in. hotele, biura podróży) – wartość transakcji wzrosła o 56 proc., a średnia koszyka to aż 597 zł.

BLIK stał się naturalnym, wręcz oczekiwanym elementem polskiego e-commerce, dlatego z dużym zaangażowaniem rozwijamy ten segment. W pierwszej połowie roku wprowadziliśmy usługę BLIK Płacę Później w dwóch bankach, dostarczając użytkownikom wygodną i elastyczną formę rozliczeń. Widzimy, że wraz z kolejnymi miesiącami zyskuje ona na popularności, a średnia kwota transakcji, sięgająca w trzecim kwartale br. 366 zł, znacząco przewyższa średnią rynkową. Wkrótce planujemy kolejne wdrożenia i kontynuujemy współpracę z agentami rozliczeniowymi, by rozszerzyć dostępność tej usługi i wzmocnić pozycję BLIKA w e-commerce – podkreśla Monika Król.

Coraz więcej transakcji w POS

Między lipcem a wrześniem br. już co czwarta operacja BLIKIEM realizowana była na terminalu płatniczym. W analizowanym okresie użytkownicy wykonali 164,1 mln transakcji, czyli o 61 proc. więcej niż rok wcześniej. Ich wartość wzrosła o 66 proc. do 8,8 mld zł. Najwięcej płatności BLIKIEM w POS odnotowano w Warszawie (województwo mazowieckie). Użytkownicy chętnie korzystali z tej funkcji również w największych aglomeracjach województw – dolnośląskiego, małopolskiego, wielkopolskiego oraz łódzkiego.

Na uzyskany wynik znacząco wpłynęło rosnące zainteresowanie płatnościami zbliżeniowymi BLIK, które w trzecim kwartale br. stanowiły już 48 proc. wszystkich transakcji realizowanych w tym kanale. Między lipcem a wrześniem br. Polacy zapłacili zbliżeniowo 79,3 mln razy. Od momentu udostępnienia usługi aktywowało ją 3,5 mln użytkowników i zapłacono za jej pomocą w 157 krajach na 6 kontynentach. Średnia kwota płatności zbliżeniowej to 44 zł.

Płatności P2P zyskują na znaczeniu

Równie popularne wśród użytkowników BLIKA pozostają przelewy na numer telefonu. W trzecim kwartale br. stanowiły one blisko 25 proc. wszystkich transakcji. Między lipcem a wrześniem br. użytkownicy zrealizowali aż 154 mln takich przelewów, czyli o 41 proc. więcej niż rok wcześniej. Wartość wszystkich płatności P2P wyniosła 24,6 mld zł, a średnia kwota to 164 zł.

W trzecim kwartale br. odnotowano również stabilny wzrost w zakresie wpłat i wypłat gotówki w bankomatach, które stanowią 2,9 proc. wszystkich transakcji BLIKIEM. Między lipcem a wrześniem br. Polacy skorzystali z tej funkcji 18,3 mln razy (wzrost o 12 proc. r/r) – z czego 16,1 mln stanowiły wypłaty, a 2,2 mln wpłaty. Średnia wartość pojedynczej transakcji wyniosła w tym okresie 714 zł.

Ponad 17 mln aktywnych użytkowników

W ciągu niemal 10 lat obecności na polskim rynku BLIK przyciągnął do siebie znaczną liczbę lojalnych użytkowników, którzy regularnie rozliczają się za jego pomocą. Na koniec września br. w systemie zarejestrowanych było już 31,1 mln aplikacji mobilnych, a około 17,4 mln użytkowników BLIKA aktywnie z niego korzystało. To wzrost odpowiednio o 12 i 17 proc. w stosunku do wyniku uzyskanego rok wcześniej.

Europejska ekspansja BLIKA

Ubiegłe miesiące były czasem dalszego umacniania pozycji BLIKA, pracy nad kolejnymi usługami i zwiększaniem jego dostępności – nie tylko na polskim rynku, ale również poza granicami kraju. Na Słowacji zakończono wdrożenie BLIKA dla użytkowników aplikacji Tatra banka VIAMO, umożliwiając im szybkie i wygodne płatności mobilne w lokalnych e-sklepach. W Rumunii spółka BLIK Romania S.A. uzyskała autoryzację Banku Narodowego, co otwiera drogę do pełnego wdrożenia systemu na tamtejszym rynku. Jednocześnie w ostatnim czasie BLIK nawiązał współpracę z Booksy, największym globalnym marketplacem w branży beauty, umożliwiając klientom szybkie płatności za rezerwacje usług. Od listopada z BLIKA mogą korzystać również użytkownicy popularnej platformy Revolut.