Ponad 70 proc. Polaków woli płacić za zakupy online w aplikacji bankowej

Bankowość mobilna gwarantuje wygodny dostęp do pieniędzy zawsze w zasięgu ręki. Możliwość załatwienia spraw w smartfonie jest bardzo korzystnym rozwiązaniem, dlatego też liczba klientów „mobile only” stale wzrasta. Jak wynika z raportu Santander Consumer Banku „Polak w świecie bankowości elektronicznej” co drugi Polak woli zmieniać dane lub ustawiać stałe zlecenia w bankowości internetowej. Z kolei w aplikacji 82 proc. woli sprawdzać swoje saldo, a 73 proc. płacić za zakupy online.

Bankowanie jest znacznie prostsze dzięki nowoczesnym rozwiązaniom, które pozwalają na stały dostęp do konta oraz dodatkowych usług. Klienci mogą nim zarządzać wygodnie z poziomu laptopa lub smartfona. W obu przypadkach zyskują oni narzędzia do zarządzania swoimi finansami oraz produktami oferowanymi przez bank. Jednak jak podaje raport Santander Consumer Bank, niezależnie od formy – dla 65 proc. Polaków najważniejsze w korzystaniu z bankowości jest bezpieczeństwo. Na drugim miejscu znajduje się łatwość użytkowania. Odpowiedziało tak 49 proc. respondentów. Przy czym jest to szczególnie istotne dla osób w wieku 18-29 lat (61 proc.).

– Jak w przypadku większości działań, również w przypadku bankowości internetowej oraz mobilnej, każdy z nas ma swoje preferencje. Jak wynika z naszego badania – najważniejsze jest dla nas bezpieczeństwo. Jednak zwracamy uwagę także na inne elementy. Dla ponad jednej czwartej Polaków istotne są dostępne funkcjonalności, intuicyjność oraz prosty język komunikowania się. Gwarantuje to wszystkim łatwość w obsłudze i odnalezienie się w świecie bankowym, który czasami może być skomplikowany – mówi Wojciech Mikołajczyk, Product Owner z Santander Consumer Banku.

 W aplikacji czy na laptopie? Wszystko zależy od rodzaju zadań

Polacy aktywnie korzystają zarówno z bankowości internetowej, jak i mobilnej. Jednak ze względu na wygodę oraz przyzwyczajenie, pewne działania wykonują chętniej w aplikacji niż na laptopie i odwrotnie. W wersji mobilnej dominuje sprawdzanie salda. Ponad 80 proc. respondentów wskazała na taką odpowiedź. Drugą najpopularniejszą usługą są płatności za zakupy w internecie, z czego szczególnie korzystają osoby w wieku 18-29 lat (92 proc.). Ponadto, co drugi ankietowany woli także wykonywać przelewy bankowe w aplikacji mobilnej. Tutaj również najczęściej (80 proc.) są to osoby z najmłodszej badanej grupy. Odsetek ten spada wraz z wiekiem i już osoby po 60 roku życia (64 proc.) preferują realizowanie tego zadania w bankowości internetowej.

Aplikacje mobilne górują przy załatwianiu szybkich spraw i codziennych transakcji. Z kolei bankowość internetowa jest preferowana przez klientów przy bardziej formalnych działaniach. Blisko 60 proc. z nich korzysta z niej, aby zmieniać dane. Ponad połowa Polaków woli ustawiać stałe zlecenia oraz zakładać nowe konto lub lokatę przez panel klienta na laptopie. Wynik rośnie wraz z wiekiem i im starszy klient tym bankowość internetowa zaczyna dominować. Szczególnie widoczne jest to wśród seniorów. Kolejną aktywnością, która przeważa w tym kanale jest wnioskowanie o kredyt. 48 proc. respondentów wskazało na tę odpowiedź.

– Dane z naszego raportu pozwalają na wysnucie wniosku, że im młodszy klient, tym jest on bardziej online i woli wykonywać zadanie w aplikacji mobilnej, również te bardziej formalne. Z kolei bankowość internetowa jest głównym kanałem dla seniorów. Większość z nich to właśnie tam załatwia wszystkie sprawy bankowe. Każdy ma swoje preferencje, jednak coraz więcej klientów skłania się ku aplikacji mobilnej. Dlatego i my stawiamy na rozwój aplikacji naszego banku i dbamy szczególnie o jej bezpieczeństwo, wzrost wydajności i podniesienie jej atrakcyjności – dodaje Wojciech Mikołajczyk, Product Owner  z Santander Consumer Banku.

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 8 – 23 kwietnia 2024 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków korzystających z bankowości elektronicznej. Próba n = 1000.

Źródło: Santander Consumer Bank