Pracownicy, którzy codziennie używają AI, są o 81% bardziej zadowoleni z pracy

Zdjęcie autorstwa Andrea Piacquadio z Pexels

Z najnowszego raportu Slack Workforce Index wynika, że wykorzystanie sztucznej inteligencji wśród pracowników biurowych rośnie w zawrotnym tempie – codzienne korzystanie z AI wzrosło o 233% w ciągu zaledwie sześciu miesięcy. Badanie przeprowadzone wśród 5000 pracowników biurowych z całego świata pokazuje, że AI staje się wyraźnym atutem konkurencyjnym – osoby, które codziennie korzystają z AI, są o 64% bardziej produktywne i aż o 81% bardziej zadowolone z pracy niż ich koledzy, którzy z AI nie korzystają.

Sztuczna inteligencja pomaga nie tylko automatyzować zadania – pracownicy wykorzystują ją do rozwijania umiejętności i kreatywności. Aż 96% respondentów przyznało, że dzięki AI wykonywało zadania, do których wcześniej brakowało im kompetencji. Co więcej, współczesny pracownik jest dziś ponad 1,5 razy bardziej skłonny korzystać z AI w celu poprawy jakości i kreatywności swojej pracy, niż tylko dla samej automatyzacji.

„Dynamiczny wzrost wykorzystania AI zasadniczo zmienia nasze środowisko pracy” – komentuje Denise Dresser, CEO Slacka. – „Wraz ze wzrostem zaufania do tej technologii rosną szanse biznesu na większą innowacyjność i produktywność. Pracownicy z kolei zyskują większą pewność siebie i większą satysfakcję z pracy.”

Dlaczego to ważne:

Choć pracownicy biurowi wolniej nabywali kompetencje i wiedzę związane ze sztuczną inteligencją niż kadra zarządzająca, ostatnie miesiące przyniosły prawdziwy przełom. Obecnie 60% z nich korzysta z AI, a 40% ma doświadczenie z agentami AI. Co ciekawe, im częstsze użycie, tym wyższe zaufanie – osoby korzystające z AI codziennie są dwukrotnie bardziej skłonne ufać agentom. To jasny sygnał: jeśli pracownicy są gotowi na AI, to firmy mogą zacząć realnie realizować swoje strategie cyfrowej transformacji.

Stanowisko to potwierdzają również wyniki badania polskiego środowiska, przeprowadzonego na zlecenie Salesforce przez ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku: 69,6% respondentów deklaruje postawę pozytywną lub neutralną wobec wizji pracy z agentem AI jako współpracownikiem; 30,2% ocenia taką współpracę „raczej pozytywnie”, a 10,9% „bardzo pozytywnie”.

Z perspektywy Salesforce:

„Jeśli chodzi o AI i pracowników, dane mówią jasno: zobaczyć to uwierzyć” – mówi Lucas Puente, VP of Research w Salesforce. – „W miarę jak pracownicy testują i uczą się pracy z agentami AI, ich zaufanie i entuzjazm rosną. Widzimy też, że wykorzystują agentów, by zdobywać nowe umiejętności i lepiej wykorzystywać swój potencjał w codziennych zadaniach.”

Kilka kluczowych liczb

Od listopada 2024 r.:

Milenialsi – zaskakujący liderzy wśród użytkowników AI:

AI = większa produktywność i przestrzeń na pracę kreatywną

W porównaniu do osób, które nie korzystają z AI, codzienni użytkownicy znacznie częściej zgłaszają, że ich:

Trzy główne sposoby, w jakie AI zwiększa produktywność pracowników:

  1. Eliminuje konieczność czasochłonnego researchu
  2. Wspiera tworzenie treści i komunikację
  3. Pomaga przełamywać blokady twórcze

Czego pracownicy oczekują od sztucznej inteligencji:

W badaniu polskiego rynku (ASM) przodowały natomiast dwie role:

AI pogłębia więzi – zamiast je zastępować

Głos pracownika:

„Agentforce pomaga mi pracować mądrzej, nie tylko szybciej. Dzięki niemu mogę działać bardziej strategicznie, lepiej się komunikować i z większą pewnością prowadzić rozmowy z klientami. To zmienia nie tylko sposób, w jaki pracuję, ale też to, co dostarczam klientom.”
– Haley Gault, Senior Account Executive, Salesforce

Metodologia:

Badanie objęło 5156 pracowników biurowych z Australii, Francji, Niemiec, Japonii, Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych. Przeprowadzono je w dniach 9 kwietnia – 1 maja 2025 r. przez firmę Qualtrics. W badaniu nie brali udziału pracownicy ani klienci Slacka czy Salesforce. Respondenci byli zatrudnieni na pełen etat (min. 30 godzin tygodniowo) i pracowali na stanowiskach zarządczych, specjalistycznych lub kreatywnych.

Źródło: Salesforce