Pracownik to nie koszt a inwestycja

Aż  61 proc. firm europejskich w 2009 r. kładzie nacisk na wewnętrzną  ocenę pracowników, rozwój oraz strategiczne zatrudnianie. Skutki spowolnienia gospodarczego na świecie sprawiły, że firmy muszą zrestrukturyzować politykę zatrudniania w firmie oraz zwiększyć efektywność swoich pracowników tak aby maksymalnie usprawnić funkcjonowanie przedsiębiorstwa.

Typową reakcją  przedsiębiorstw na kryzys było obniżanie kosztów działalności przedsiębiorstwa. W pierwszej połowie 2009 r. przedsiębiorcy koncentrowali się na cięciu kosztów operacyjnych, nakładów inwestycyjnych oraz na efektywniejszym wykorzystaniu posiadanych zasobów.  Przedsiębiorstwa szukały sposobów ograniczenia kosztów mniejszym stopniu ingerujących w zatrudnienie. Niestety w wielu firmach zmniejszono lub zamrożono zasoby pracownicze. „Pracodawcy powinni zastanowić się jak zwiększyć  efektywność obecnego zatrudnienia w firmie. Spowolnienie gospodarcze to dobry czas aby przeanalizować całą strukturę organizacji, koszty zatrudnienia i wyciągnięcia odpowiednich wniosków” – mówi Thierry Iovane, Dyrektor na Europę i Amerykę Łacińską CIMA (Chartered Institute of Management Accountants).

 

Zwiększ wydajność pracowników


Sytuacja gospodarcza sprawiła, przedsiębiorcy są zmuszeni do szukania możliwości podniesienia wydajności pracy poprzez zwiększenie efektywności osobistej pracowników. Niestety redukcje zatrudnienia mogą negatywnie wpłynąć na wydajność pracy osób, które pozostały w firmie. – „Szukanie oszczędności, niespokojna atmosfera w pracy przekłada się na zmniejszoną kreatywność pracowników, ich niezadowolenie z pracy a nawet może skutkować ich odejściem z firmy.  Dlatego przedsiębiorcy powinni zastanowić się nad poprawieniem wydajności swoich pracowników co oczywiście przekłada się bezpośrednio na zwiększenie efektywności firmy. Warto postawić nacisk na budowanie zespołu, wytyczanie pracownikom celów, dbanie o komfort pracy i rozwój wiedzy oraz umiejętności pracowników jak również zbudowanie więzi pracownika z miejscem pracy. Nie bez znaczenia jest również wprowadzenie systemu premiowego czy nagród uzależnionego od efektów wykonywanych obowiązków. Jeżeli cele osobiste pracownika i firmy będę się ze sobą pokrywały nasze przedsiębiorstwo będzie szybciej się rozwijać a pracownicy będą zadowoleni z wykonywanej pracy” – dodaje Iovane. 

 

Restrukturyzacja – brzmi groźnie


Działania mające na celu restrukturyzacje zatrudnienia nie wiążą się tylko i wyłącznie z redukcją liczby pracowników. Przede wszystkim opiera się przebudowanie i optymalizacji wydajności pracowników. „Przedsiębiorstwa nie powinny rezygnować ze swoich priorytetów ale muszą dostosować ich realizacje do zmieniających się warunków otoczenia. Aby tego dokonać trzeba udoskonalić lub zmienić dotychczasową strategię personalną przedsiębiorstwa. Większość przedsiębiorców skupia się na działalności bieżącej firmy czyli podniesieniu wyników sprzedaży i utrzymaniu klientów. Nie możemy jednak zapominać o pracownikach gdyż to oni przyczyniają się sukcesu firmy. Nawet jeśli wydaje nam się, że stanowią oni tylko obciążenie dla budżetu firmy. Jeżeli wprowadzimy odpowiednie narzędzia i będziemy monitorować wyniki ich pracy a jednocześnie nie zapomnimy o podnoszeniu ich kwalifikacji to pracownicy staną się naszą inwestycją a nie tylko kosztem” – podsumowuje Iovane.
Źródło: Chartered Institute of Management Accountants (CIMA)