Prawie co trzeci największy sklep internetowy oferuje płatności odroczone

Z badania Koszyk Roku 2020, organizowanego przez Twisto wynika, że płatności odroczone kup teraz, zapłać później są dostępne w 30 proc. największych sklepów internetowych w Polsce. W 2019 r. możliwość odroczenia płatności oferowało 24 proc. sklepów biorących udział w badaniu. Pełne wyniki trzeciej edycji Koszyka Roku – największego w Polsce badania UX na sklepach internetowych poznamy na początku listopada.

Zdjęcie autorstwa bongkarn thanyakij z Pexels

Płatności odroczone to metoda, która umożliwia przesunięcie terminu zapłaty za zakupy nawet do 45 dni zupełnie za darmo. Dzięki temu kupujący może sprawdzić produkt, który zamówił i upewnić się, że chce go zatrzymać, zanim pieniądze opuszczą jego konto. Z dorocznego badania rynku e-commerce,Koszyk Roku, zorganizowanego przez Twisto w partnerstwie z ING Bankiem Śląskim, Mastercard i Edisondą wynika, że 30 proc. największych sklepów internetowych umożliwia klientom płatność w formule kup teraz, zapłać później. To o 6 pkt. procentowych więcej niż w 2019 r., kiedy ten sposób regulowania należności za zakupy udostępniało 24 proc. e-sklepów.

– Udział płatności odroczonych w rynku płatności internetowych w Polsce jest co prawda wciąż niewielki i sięga 5 proc., trzeba jednak zaznaczyć, że jest to wciąż nowa na naszym rynku usługa. Zauważamy, że Polacy coraz chętniej korzystają z opcji kup teraz, zapłać później, doceniając niekwestionowane zalety tego rozwiązania, takie jak wygoda i bezpieczeństwo bez dodatkowych opłat. Przewidujemy, że w ciągu 3-4 lat płatności odroczone osiągną 20 proc. wartości polskiego e-commerce – mówi Adam Miziołek, country manager Twisto.

Trend związany z przesuwaniem terminu płatności za internetowe zakupy staje się coraz silniejszy na wielu zagranicznych rynkach. Szacuje się, że udział płatności odroczonych w Szwecji i Niemczech w tym roku sięgnie 30-40 proc. wartości e-commerce. Usługa zdobywa coraz więcej zwolenników w Australii i Stanach Zjednoczonych.

Skąd rosnąca popularność rozwiązania? Jak wynika z badania Gemius 2020, dla 43 proc. osób, które nie kupują online, to właśnie brak fizycznego kontaktu z produktem i możliwości obejrzenia go przed uiszczeniem zapłaty, stanowią główną barierę robienia zakupów w sieci.  Częstą przyczyną porzuceń koszyka jest z kolei brak środków finansowych dostępnych w danym momencie. Płatności odroczone eliminują oba wspomniane problemy. Wzost udziału płatności odroczonych w rynku płatności online przyspieszyła pandemia COVID.

– W ciągu ostatnich 6 miesiecy globalni gracze tacy jak szwedzka Klarna, australijski ZIP i amerykański AfterPay odnotowali duży wzrost sprzedaży. Podobny trend obserwowaliśmy w przypadku Twisto w Polsce i w Czechach – dodaje Adam Miziołek.

Płatności odroczone – różne formuły

O potencjale rynku płatności odroczonych może świadczyć fakt, że systematycznie przybywa firm oferujących to wygodne rozwiązanie płatnicze. Jak pokazało badanie Koszyk Roku 2020, 20 proc. sklepów, które wdrożyły tę metodę, udostępnia rozwiązanie od więcej niż jednego dostawcy. Jakie są różnice w ofercie?

– Z punktu widzenia sklepu mamy trzy istotne czynniki wyboru dostawcy: wysokość prowizji pobieranej od każdej transakcji, poziom akceptowalności odroczenia płatności (dla jakiego odsetka klientów), a także okres, w którym pieniądze za dokonany zakup faktycznie trafią do sklepu. W bramce płatniczej imoje oferujemy płatność Twisto, ponieważ sklep ma 100% utargu na koncie następnego dnia roboczego, tak jak z każdej innej formy płatności w imoje. U niektórych dostawców na rynku trwa to nawet kilkanaście dni i w takim wypadku płatność odroczona z punktu widzenia małego sklepu przypomina jednak zwykłą płatność za pobraniem, która także wiąże się z długim czasem oczekiwania na zapłatę – mówi Kamil Adamski, Menedżer e-commerce w ING Banku Śląskim.

Z badania Koszyk Roku 2020 wynika, że sklepy, które wdrożyły płatności odroczone powinny również zadbać o widoczność i wyjaśnienie zasad działania tej metody płatności.

– Jedynie w przypadku 35 proc. sklepów informacja o dostępności płatności odroczonych pojawia się na stronie głównej lub na karcie produktu. Ponieważ ta metoda płatności jest stosunkowoo nowa, warto wyjaśnić jak działa i zadbać o to by była dobrze widoczna. Może to stanowić istotną przewagę konkurencyjną – mówi Agnieszka Księżyk, Senior Business Design Consultant z Edisondy.

Istotną cechą płatności odroczonych jest elastyczny i prosty sposób zarządzania terminami spłat zobowiązań.

– Klient może w prosty sposób wydłużyć termin spłaty po upływie okresu nieodpłatnego. Jeśli potrzebuje więcej czasu na zapłatę za zakupiony towar, kontaktuje się z nami i otrzymuje propozycję rejestracji w aplikacji Twisto, a co za tym idzie możliwość przesunięcia płatności na następny miesiąc lub (jeśli kwota transakcji przekracza 200 zł) rozłożenia zakupu na raty przez aplikację – mówi Adam Miziołek, z Twisto.

Koszyk Roku to największe badanie jakości serwisu w sklepach internetowych działających w Polsce, organizowane przez Twisto w partnerstwie z ING Bankiem Śląskim, Mastercard i Edisondą. Podczas badania specjaliści user experience testują strony internetowe 100 największych sprzedawców on-line pod kątem kilkuset kryteriów, wcielając się w rolę klienta i zwracając uwagę na usprawnienia i utrudnienia podczas zakupów. W efekcie powstaje ranking sklepów najbardziej przyjaznych kupującym. W tym roku badanie Koszyk Roku obejmuje mobilne strony internetowe sklepów, a także oferowane przez nie aplikacje.

Pełne wyniki badania Koszyk Roku 2020, w tym ranking najbardziej przyjaznych sklepów internetowych zostaną zaprezentowane w listopadzie 2020 r. Partnerami badania Koszyk Roku 2020 są, imoje ING Bank Śląski, Mastercard, EDISONDA, SEMSTORM i ShopRank. Organizatorem badania jest fintech Twisto.

Metodologia badania Koszyk Roku 2020

W tym roku badane jest 100 najpopularniejszych sklepów internetowych w Polsce, wyłonionych na podstawie uśrednionych danych z Semstorm i Shoprank. Wykluczone zostały sklepy należące do grupy marketplace, czyli portale umożliwiające sprzedaż bezpośrednią zewnętrznym sprzedawcom np. Allegro. Aby przygotować ranking, eksperci wykonują przejście poznawcze po stronie mobilnej lub po aplikacji (w tym PWA) każdego ze 100 e-sklepów, oceniając je na podstawie ponad 150 kryteriów. Ponadto specjaliści przyglądają się trendom związanym, m.in. z metodami płatności, opcjami dostawy oraz ekologią. Badanie jest prowadzone za pomocą urządzeń mobilnych z oprogramowaniem Android użyciu przeglądarki Google Chrome.

Źródło: Twisto