Program „Stres pod kontrolą” Rexony doceniony przez kapitułę konkursu „Dobroczyńca Roku 2004”

W roku 2004 programem tym objęto 2 291 szkół, z zajęć skorzystało 321 281 uczniów, zorganizowano 297 szkoleń i przeszkolono 2 840 edukatorów.

W tym roku już po raz ósmy kapituła konkursu przyznała tytuł „Dobroczyńca Roku”. Konkurs jest inicjatywą Akademii Rozwoju Filantropii w Polsce, a ma na celu promowanie współpracy organizacji pozarządowych z przedsiębiorcami przy rozwiązywaniu problemów lokalnych, a także informowanie o licznych akcjach społecznych podejmowanych przez firmy. Konkurs, odbywający się pod patronatem Prezydenta RP Aleksandra Kwaśniewskiego, jest jednocześnie formą podziękowania firmom, które w minionym roku, współpracując z różnymi organizacjami pozarządowymi, przyczyniły się do rozwoju programów społecznych czy akcji charytatywnych.

Kapitułę konkursową co roku tworzą przedstawiciele środowiska biznesu, organizacji pozarządowych i darczyńców Konkursu. W edycji 2004 w skład kapituły weszli: Henryka Bochniarz – Prezydent Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”; Marek Goliszewski – Prezes Business Centre Club; Sławomir Sikora – Prezes Zarządu Citibank Handlowy; Jerzy Koźmiński – Prezes Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności i Zbigniew Niemczycki – Członek Zarządu Polskiej Rady Biznesu.

Podczas Gali Finałowej konkursu, która odbyła się 19 kwietnia 2005 w Filharmonii Narodowej, nagrodę w imieniu firmy Unilever odebral Raghu Krishnaswamy, dyrektor oddziału kosmetyków i detergentów oraz członek zarządu Unilever Polska oraz Barbara Nesterowicz, brand manager marki Rexona.

„Bardzo dziękuję za nagrodę w imieniu firmy Unilever. To dla nas wielki zaszczyt. Obiecujemy, że to nie będzie nasze ostatnie słowo” – powiedział Raghu Krisznaswamy. „Dziękujemy też wszystkim osobom, które w całej Polsce Program koordynowały, realizowały i bez których pasji i zaangażowania nie mógłby on objąć tak szerokiej grupy maturzystów. Tym ostatnim, którzy od wczoraj zmagają się z Nową Maturą, życzymy powodzenia na egzaminach, mając nadzieję, że Program „Stres pod Kontrolą” pomógł im się do niej przygotować. – dodała Barbara Nesterowicz.

Realizowany w partnerstwie z Polskim Towarzystwem Oświaty Zdrowotnej program edukacyjny „Stres pod kontrolą” z założenia uczy młodzież czym jest stres i jaką rolę (pozytywną oraz negatywną) odgrywa w naszym życiu. Promuje on również zalecane metody radzenia sobie ze stresem.

Prowadzony już od 3 lat program edukacyjny „Stres pod kontrolą”, uczy młodzież radzenia sobie ze stresem, kontrolowania go i wykorzystywania jako stymulatora do działania. Każdy maturzysta uczestniczy w co najmniej dwóch godzinach lekcyjnych prowadzonych przez przeszkoloną uprzednio kadrę (nauczycieli, psychologów lub pedagogów szkolnych).

„Pomysł stworzenia takiego programu powstał pod wpływem przeprowadzonych przez nas badań, które wykazały, że sytuacją niemal jednoznacznie kojarzącą się ze stresem jest matura.” – mówi Barbara Nesterowicz, brand manager marki Rexona. „Wyniki tych badań uświadomiły nam, że dla młodzieży maturalnej pomocna byłaby wiedza na temat istoty stresu i sposobów radzenia sobie z nim tak, by stres towarzyszący maturze miał działanie mobilizujące, a nie paraliżujące”– kontynuuje.

Z roku na rok rośnie zainteresowanie Programem. W 2003 roku – w I edycji – programem objęto około 180 000 uczniów. W 2004 roku – II edycja – już 321 281 osób. W tym roku programem objęto ponad 350 000 młodych ludzi..

Każda uczestnicząca w Programie szkoła otrzymuje nieodpłatnie pakiet edukacyjny składający się z:

– Filmu

Fikcyjna postać – dr Frojdek – tłumaczy mechanizm działania stresu, jak również omawia metody radzenia sobie z nim, na podstawie przygód 6 maturzystów

– Poradnika dla edukatora

Osoby prowadzące Program uczestniczą w szkoleniu podczas, którego otrzymują 46 stronicowy „Poradnik dla edukatora”, w którym szczegółowo rozpisano scenariusze lekcji i zawarto informacje jak wykorzystać film i materiały pomocnicze.

– Pakietów edukacyjnych dla uczniów

W skład pakietu wchodzi ulotka o stresie, ulotka o poceniu się – jednym z fizjologicznych objawów stresu – i antyperspirant – prezent od sponsora, który pomoże zwalczyć emocjonalne pocenie się.

– Ulotki dla rodziców

Zawierają porady w jaki sposób rodzice mogą pomóc dziecku w zmaganiach ze stresem maturalnym, jak również co mogą zrobić dla siebie, by stres ten pokonać w sobie

Uczniowie i rodzice, którzy zechcą pogłębić swoja wiedzę o stresie mogą skorzystać ze stworzonej przez Rexonę strony internetowej www.strespodkontrola.pl . Znajdą oni na niej m.in. szczegółowy opis treningu autogennego.

Ewaluacja Programu

Badania PENTOR przeprowadzone przed (19-31 grudnia 2003) i po realizacji programu

(26 lutego-16 marca 2004) pozwoliły stwierdzić, że program ten przyniósł wymierny efekt:

– Pod wpływem programu wzrosła subiektywnie oceniana możliwość przezwyciężania stresu.

– W grupie objętej Programem zmieniło się m.in. nastawienie młodzieży do używek, narkotyków, alkoholu i papierosów jako sposobu na redukcję stresu (spadek zainteresowania) oraz do zalecanych metod radzenia sobie ze stresem, takich jak trening autogenny, joga, sport (wzrost zainteresowania).

– Blisko 70% uczniów uznało, że dowiedziało się z Programu bardzo lub raczej dużo.