Provident Polska zwiększa przychody i liczbę klientów

W pierwszym kwartale br. grupa International Personal Finance, do której należy Provident Polska, odnotowała silny wzrost powiązany ze znacznie niższą utratą wartości należności od klientów, szczególnie w Polsce.

Spowodowało to znaczną poprawę zysku w pierwszym kwartale, pomimo kosztów w wysokości ok. 5,8 milionów funtów brytyjskich wynikających ze zwiększonego poziomu rabatów za wcześniejszą spłatę po wprowadzeniu Dyrektywy UE w sprawie kredytu konsumenckiego oraz zwiększonych kosztów finansowania po zrefinansowaniu biznesu w 2010 r.

Kluczowe wyniki pierwszego kwartału 2011 r.:

– Dynamika rozwoju osiągnięta w ostatnim kwartale 2010 została utrzymana w pierwszym kwartale 2011. Rozwój ten powiązany ze znacznie niższą utratą wartości należności od klientów spowodował znaczną poprawę zysków w pierwszym kwartale. Grupa dobrze rozpoczęła rok 2011 i jest na dobrej pozycji do silnego rozwoju w dalszej części roku – mówi John Harnett, dyrektor zarządzający grupy IPF.

Niezaudytowane wyniki Grupy za kwartał kończący się 31 marca 2011 r. są przedstawione poniżej:

W ostatnich miesiącach 2010 z powodzeniem dokonaliśmy zmiany w naszym biznesie z silnego nastawienia na jakość kredytu na nastawienie na rozwój, w związku z poprawą sytuacji gospodarczej na rynkach, na których prowadzimy działalność. W pierwszym kwartale 2011 r. dynamika ta została utrzymana, liczba klientów wzrosła o 15.000, co przekłada się na roczny wzrost na poziomie 6%, a wartość udzielonych pożyczek wzrosła w szybszym tempie o 9%. Kontynuacja silnego rozwoju jest zadowalająca, biorąc pod uwagę, że pierwszy kwartał jest zazwyczaj okresem najmniejszego popytu.

Dobre zarządzanie ryzykiem kredytowym i zbiórkami na wszystkich rynkach w połączeniu z brakiem ostrej zimy w Polsce, która w zeszłym roku wywarła negatywny wpływ na wyniki pierwszego kwartału doprowadziły do zmniejszenia poziomu utraty wartości należności od klientów o 5 % pomimo odnotowanego wzrostu przychodu. W ujęciu rocznym poziom utraty wartości należności od klientów Grupy jako odsetek przychodu zmniejszył się do 26,6% w porównaniu do 27,6% pod koniec 2010 roku.

Koszty finansowania działalności wzrosły w związku z wyższymi marżami wprowadzonymi po zrefinansowaniu źródeł finansowania Grupy tak, jak zostało to zaznaczone w pełnym raporcie wyników za rok 2010.  W związku z tym koszty finansowania działalności wzrosły o 3,3 miliona GBP pomimo tego, że wartość pożyczonych środków na finansowanie działalności spadła o 38 milionów GBP rok do roku do poziomu 292 milionów GBP ze względu na dobry przepływ środków pieniężnych z działalności operacyjnej.

Koszty prowizji Przedstawicieli są bezpośrednio związane ze zbiórkami i wzrosły o 6%. Pozostałe koszty wzrosły o 2%, o wiele mniej niż wzrost przychodu, co odzwierciedla kontynuację ścisłej kontroli kosztów.

Wyniki na poszczególnych rynkach

Pierwszy kwartał roku zawsze charakteryzuje się najsłabszymi wynikami ze względu na wyższy poziom utraty wartości należności od klientów  w czasie, kiedy ich dochody są na najniższym poziomie ze względu na sezonowość spadek zatrudnienia w tym okresie roku. Oznacza to, że wzrost o około 5,8 miliona GBP kosztów finansowania oraz kosztów rabatów wynikających z wcześniejszej spłaty pożyczek wywarł nieproporcjonalny wpływ, w porównaniu do wyniku oczekiwanego dla całego roku, na zysk w tym kwartale i w związku z tym na wielu rynkach obniżyły się wyniki. Wpływ ten jest widoczny na wszystkich rynkach chociaż jest on mniej wyraźny w Polsce, gdzie wdrożenie dyrektywy Unii Europejskiej
o Kredycie Konsumenckim jest planowane w dalszej części roku oraz w Meksyku, gdzie dyrektywa ta nie obowiązuje.
 

Poniżej podsumowano wyniki za pierwszy kwartał roku dla każdego z rynków.

Wyniki Provident Polska

Polska osiągnęła znacznie lepszy wynik w porównaniu do zeszłego roku, co odzwierciedla mocniejszy wzrost i zdecydowanie zmniejszony poziom utraty wartości należności od klientów.

W pierwszym kwartale wartość sprzedanych pożyczek wzrosła o 10%, a liczba klientów w stosunku do IV kwartału 2010 r. zwiększyła się o 10.000 osiągając poziom 792.000 klientów (I kwartał 2010 r.: 767,000). Utrata wartości należności od klientów była o 11% niższa niż w pierwszym kwartale zeszłego roku kiedy to panowały ciężkie warunki pogodowe i oznacza to, że poziom utraty wartości należności od klientów spadł do 28,2% przychodu w skali roku (grudzień 2010 r.: 30,6%), w związku z czym uplasował się w przedziale naszego celu dla tego parametru.

Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.

Provident Polska S.A. jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF). Firma jest notowana na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Obecnie obsługuje klientów w 6 krajach: w Polsce, w Czechach, na Słowacji, na Węgrzech, w Meksyku i w Rumunii.  W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą wchodzącą w skład IPF. Firma specjalizuje się w udzielaniu szybkich pożyczek z opcją obsługi w domu.

Provident jest członkiem-założycielem Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce, członkiem Pracodawców RP oraz Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan, partnerem strategicznym Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Jest członkiem Centrum Wolontariatu oraz Brytyjsko-Polskiej Izby Handlowej. Firma angażuje się w szereg inicjatyw społecznych, m.in. prowadzi program wolontariatu pracowniczego „Tak! Pomagam” oraz program edukacji finansowej „Akademia Rodzinnych Finansów”.

Źródło: Provident Polska