Co zrobić w przypadku opóźnienia samolotu lub zagubienia bagażu przez przewoźnika? Dlaczego warto mieć Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego? Czy cena wycieczki może się zmienić? Jakich pamiątek nie możesz przywozić z wakacji? Na te i inne pytania odpowiada dziś dziewiętnaście instytucji.
Prawie 30% skarg, jakie trafiają do Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Polsce dotyczy spraw związanych z transportem, głównie zagubienia, opóźnienia lub zniszczenia bagażu przez linie lotnicze.
Co zrobić, jeśli podczas wakacyjnej podróży nasza walizka zaginie lub zostanie zniszczona w trakcie przeładunku? Oto kilka podstawowych informacji i porad.
Obowiązki przewoźników lotniczych w przypadku opóźnienia, zagubienia lub zniszczenia bagażu reguluje Konwencja Montrealska. Zgodnie z nią pasażer może się domagać odszkodowania w wysokości do 1000 SDR (4,8500 PLN po średnim kursie NBP z dnia 18.06.2010).
Należy zwrócić uwagę, iż kwota 1000 SDR nie jest ryczałtem dla poszkodowanego pasażera, lecz stanowi jedynie górną granicę odpowiedzialności przewoźnika w przypadku opóźnienia, zagubienia lub zniszczenia bagażu. Uzyskanie odszkodowania zależy od kilku ważnych czynników i to konsument jest zobowiązany do udowodnienia poniesionej szkody.
Po stwierdzeniu zagubienia lub zniszczenia bagażu należy:
1) WYPEŁNIĆ na lotnisku formularz nieprawidłowości bagażowej tzw. PIR (Property Irregularity Report).
2) ZŁOŻYĆ REKLAMACJĘ w terminie:
7 dni od odbioru uszkodzonego bagażu
21 dni od odbioru opóźnionego bagażu
3) WYCENIĆ SZKODĘ. W przypadku zniszczenia walizki linia lotnicza może poprosić o rachunek za zakup nowej i na tej podstawie zwróci koszty. W razie zagubienia bagażu, kiedy trudno jest oszacować pełną wartość zaginionych przedmiotów, warto załączyć do reklamacji posiadane rachunki. Jeśli nimi nie dysponujemy, wówczas należy liczyć się z tym, że linia lotnicza wyliczy wartość szkody według wagi zarejestrowanego bagażu.
– Powinniśmy pamiętać, że linie lotnicze posiadają regulaminy przewozu, które wyłączają odpowiedzialność przewoźnika za cenne rzeczy wkładane do bagażu, tj, laptopy, biżuteria, sprzęt fotograficzny czy sportowy. Przed wylotem należy zapoznać się z treścią warunków przewozu i zapytać przewoźnika o możliwość zabezpieczenia cennych przedmiotów – radzi Piotr Stańczak, Dyrektor Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Polsce.
Do kogo zwrócić się o pomoc?
W sytuacji, gdy linie lotnicze zarejestrowane w Polsce nie odpowiedziały na naszą skargę, należy skontaktować się z miejskim (lub powiatowym) rzecznikiem konsumentów. Jeżeli zaś przewoźnik z innego kraju Unii Europejskiej, Norwegii lub Islandii nie uwzględni naszej reklamacji, w dochodzeniu roszczeń pomoże Europejskie Centrum Konsumenckie.
Źródło: Europejskie Centrum Konsumenckie