Każdy, kto kupował lub sprzedawał mieszkanie za pośrednictwem internetu kojarzy markę otoDom.pl. Ale zna równocześnie wiele innych serwisów ogłoszeniowych. Jak zamierza wyróżniać się otoDom.pl i czym zaskoczy użytkowników w najbliższym czasie? Na pytania Bankier.pl odpowiada Przemysław Kotwicki, menedżer serwisu otoDom.pl.
Malwina Wrotniak, Bankier.pl: Co jest dzisiaj większą siłą serwisów ogłoszeniowych – maksymalizowanie liczby ofert, czy zaskakiwanie użytkowników dodatkowymi funkcjonalnościami?
Duża ilość ofert jest warunkiem istotnym, bazowym, lecz nie jedynym. Musimy zapewnić dobre narzędzia, które pozwolą użytkownikom sprawnie i łatwo poruszać się po dużej ilości ogłoszeń. Istotna jest także możliwość sprawdzenia lokalizacji, czy skontaktowania się z oferentem. Dodatkowym udogodnieniem może być pomoc w porównaniu oferty kredytów, czy wyliczeniu raty kredytu.
Wiele rozwiązań, mimo że pod inną nazwą i w odmiennej formie, spotykamy na większości serwisów. Tymczasem zasada „wyróżnij się albo zgiń” nadal nie traci na znaczeniu. Czym chciałby się wyróżniać otoDom.pl?
Serwis otoDom.pl wyróżnia się na tle konkurencji od początku istnienia. W znaczący sposób wpływa na to współpraca z platformą handlową Allegro. Wszystkie ogłoszenia publikowane w serwisie są automatycznie eksportowane do Allegro. Oznacza to, że oferta zamieszczona w serwisie otoDom jest dostępna dla ponad 10 mln użytkowników tej platformy. Z kolei, usługa „Płacę z Allegro” umożliwia dopisanie płatności do rachunku w Allegro. Są to nieocenione udogodnienia dla użytkowników otoDom.pl.
Współpracujemy również z innymi serwisami Grupy Allegro. Wspólnie z portalem oferia.pl ułatwiamy odnalezienie ekipy remontowej, projektanta wnętrz i ogrodów lub innego usługodawcy z branży nieruchomości. Z kolei we współpracy z serwisem Bankier.pl dostarczamy informacji z rynków finansowych. Na naszych stronach przedstawiamy najciekawsze kredyty mieszkaniowe.
Spośród konkurencji wyróżnia nas także intuicyjny sposób wyszukiwania i przeglądania ofert. Są to funkcjonalności, którymi możemy się pochwalić i które wpływają na wizerunek otoDom.pl, jako serwisu unikalnego na rynku.
Do ogłoszeń zamieszczonych na otoDom.pl trafić można również spoza serwisu…
Oprócz wymienionego Allegro, nasze ogłoszenia mogą przeglądać użytkownicy serwisów: Interia.pl, Wp.pl, czy Nasza Klasa. Część portali prezentuje odnośniki do naszych ogłoszeń w formie małych wyszukiwarek. Udostępniamy również widgety (okienka) z naszymi ofertami. Właściciele serwisów internetowych mogą wstawić takie okienko, aby wzbogacić swoją stronę. Rozwijamy tez współpracę z serwisami tematycznymi takimi jak: Bankier, Gazeta Prawna, czy Forsal. Odwiedzający te portale, mają okazję przeglądać oferty otoDom.pl bez konieczności opuszczania stron głównych.
otoDom.pl to silna marka, żeby jednak podtrzymać popularność konieczny będzie nieustanny, najlepiej intensywny rozwój. Spogląda Pan zatem w przyszłość i co widzi?
Zakładamy intensywny rozwój funkcjonalności serwisu, by zwiększyć atrakcyjność ofert. Dzięki temu mamy nadzieję na zwiększenie liczby ogłoszeniodawców. Nowe narzędzia uatrakcyjnią sam sposób „wirtualnego pokazywania” nieruchomości. Jest to niezwykle istotne, gdyż dobrze przygotowana prezentacja lokum przyciąga większą ilość oglądających. Natomiast podstawowe braki w ofercie mogą zniechęcać do dokładnego przeanalizowania ogłoszenia. Na szczęście, w coraz większym stopniu użytkownicy przekonują się, że estetyczna oferta jest po prostu skuteczniejsza. Częściej pojawiają się lepsze zdjęcia, dokładniejsze opisy, wskazanie lokalizacji, czy wirtualne wycieczki panoramiczne, a nawet filmy.
W najbliższym czasie użytkownicy zyskają także kilka nowych narzędzi wspierających proces poszukiwania nieruchomości. Planujemy wprowadzenie możliwości zamieszczania ogłoszeń przez poszukujących nieruchomości oraz kilka dodatkowych udogodnień, które ułatwią dodawanie ofert wynajmu mieszkań i pokoi. Jednocześnie będziemy rozwijać współpracę z biurami nieruchomości. Dzięki temu klienci, którzy potrzebują pomocy pośrednika otrzymają obsługę na najwyższym poziomie.
Internet zmienia się w szybkim tempie. Jak daleko w przód wybiegają plany w przypadku takiego serwisu, jakim jest otoDom?
Planowanie działań w serwisach internetowych nie różni się aż tak bardzo od innych branż. Oczywiście funkcjonowanie na tym rynku wymaga sporej elastyczność. Dokładne opracowanie i realizacja konkretnych projektów w perspektywie 4-5 lat to prawie abstrakcja. Same założenia strategiczne nie wymagają jednak częstej weryfikacji.
Dziękuję za rozmowę.
Źródło: Bankier.pl