PSP pogodził się z faktem, że klienci nie chcą płacić Blikiem w POS-ach. W nowej reklamie nie ma mowy o tej funkcji

Wygląda na to, że Polski Standard Płatności pogodził się już z faktem, że klienci nie chcą płacić Blikiem w terminalach POS. W nowym spocie telewizyjnym Blik reklamowany jest jako przydatny system do pobierania gotówki z bankomatów, wysyłania przelewów P2P i opłacania zakupów internetowych.

Ruszyła pierwsza ogólnopolska kampania reklamująca system mobilnych płatności Blik. Z tej okazji przygotowano spot reklamowy, który emitowany będzie w telewizji, internecie, social mediach, a także w wewnętrznych kanałach banków – uczestników systemu. W spocie widzimy młodego człowieka, który za pomocą Blika wypłaca gotówkę z bankomatu, wysyła przelew P2P koledze i opłaca zakupy w Internecie. Obok trzech głównych funkcjonalności systemu zabrakło czwartej – możliwości opłacania zakupów w sklepach stacjonarnych.

Wygląda więc na to, że Polski Standard Płatności na dobre pogodził się już z faktem, że klienci raczej nie chcą płacić za zakupy w sklepach kodami. Początkowo – kiedy startowało IKO – liczono, że płatności mobilne staną się realną alternatywą dla kart płatniczych. Po utworzeniu PSP w komunikatach prasowych płatności w terminalach POS wymieniane były na pierwszym miejscu, jako podstawowa funkcjonalność. Rynek szybko zweryfikował plany PSP. Dziś system ten dobrze sprawdza się w e-commerce i do wypłat z bankomatów, ale płatności w POS to margines wszystkich transakcji.

Potwierdzają to zresztą statystyki NBP. W drugim kwartale 2016 roku klienci za pomocą Blika pobrali gotówkę z bankomatów 700 tys. razy, wykonali 274 tys. transakcji internetowych i 89 tys. transakcji w POS. Przy czym ta ostatnia wartość była nieznacznie niższa niż kwartał wcześniej. Sytuacja na pewno uległaby zmianie, gdyby Blik dostał w końcu możliwość przesyłania kodu przez standard NFC. Były takie plany, ale na tę chwilę nie wiadomo czy i kiedy klienci zyskają tę możliwość.

Przeczytaj też: Nie chcemy płacić kodami w terminalach POS. Potwierdzają to dane PeoPay i Blika

W tej chwili z Blika mogą korzystać klienci Alior Banku, Banku Millennium, Banku Zachodniego WBK, ING Banku Śląskiego, mBanku (oraz Orange Finanse), PKO Banku Polskiego (oraz Inteligo), Getin Noble Banku i T-Mobile Usługi Bankowe. Po niedawnym wdrożeniu Blika w serwisie Allegro można nim płacić w niemal wszystkich sklepach internetowych w Polsce. Użytkownicy mogą pobierać gotówkę z około 14,5 tys. bankomatów (należących do sieci Euronet, Planet Cash oraz banków-uczestników systemu) i dokonywać płatności bezpośrednio na numer telefonu w usłudze P2P (poza Aliorem i Getinem). Płatności Blik akceptowane są w 162 tys. terminali płatniczych.