Ministerstwo Cyfryzacji uważa, że rachunkiem założonym przy wykorzystaniu wideoweryfikacji nie będzie można aktywować Profilu Zaufanego. Klienci, którzy skorzystają z usługi, będą musieli przejść tradycyjną ścieżkę wnioskowania o PZ.
Kilka dni temu pisałem o wideoweryfikacji w bankowości. Taką usługę wdrożył Alior Bank, lada moment wdroży Inbank, a w wakacje zacznie testować BZ WBK. Wideoweryfikacja, jak sama nazwa wskazuje opiera się na weryfikowaniu tożsamości podczas rozmowy wideo. Klient, który chce założyć konto w banku nawiązuje połączenie z konsultantem, a następnie w trakcie rozmowy pokazuje do kamery dowód osobisty. Specjalne oprogramowanie banku sprawdza cechy biometryczne i porównuje twarz klienta ze zdjęciem w dowodzie. Więcej na temat samej procedury znajdziecie tutaj.
YAY Foto
Jak się jednak okazuje, osoby które założą konto w procesie wideoweryfikacji nie będą mogły skorzystać z uproszczonej procedury aktywowania Profilu Zaufanego. Resort cyfryzacji, który poprosiliśmy o opinię, uważa że tak założonym rachunkiem nie można aktywować Profilu Zaufanego.
W przesłanym oświadczeniu możemy przeczytać:
Potwierdzenie za pomocą wideoweryfikacji nie jest wystarczające z uwagi na przepisy rozporządzenia Ministra Cyfryzacji z 5 października 2016 r. w sprawie profilu zaufanego elektronicznej platformy usług administracji publicznej. Wskazują one, że aby potwierdzić Profil Zaufany ePUAP należy to zrobić za pomocą systemu, który spełnia wymaganie dla co najmniej średniego poziomu zaufania (o którym mowa w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1502).
Rozporządzenie Komisji (UE) 2015/1502 dla poziomu średniego stawia wymagania przy weryfikacji tożsamości osoby fizycznej, wykluczając sprawdzenia autentyczności dowodu osobistego (paszportu) za pomocą wideokonferencji.
Paragraf 17. 1. rozporządzenia z 5 października 2016 r. wskazuje, że „wykorzystanie środków identyfikacji elektronicznej stosowanych do uwierzytelniania w systemie teleinformatycznym podmiotu niepublicznego do potwierdzania profilu zaufanego ePUAP oraz autoryzacji – wymaga wdrożenia przez podmiot niepubliczny zabezpieczeń dotyczących co najmniej średniego poziomu zaufania wymaganych rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2015/1502 z 8 września 2015 r. w sprawie ustanowienia minimalnych specyfikacji technicznych i procedur dotyczących poziomów zaufania w zakresie środków identyfikacji elektronicznej na podstawie art. 8 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym, zwanym dalej rozporządzeniem wykonawczym 2015/1502″.
Dodatkowo punkt 4 wspomnianego paragrafu 17 rozporządzenia z 5 października 2016 r. określa, że wykorzystanie środków identyfikacji elektronicznej stosowanych do uwierzytelniania w systemie teleinformatycznym podmiotu niepublicznego do potwierdzania profilu zaufanego ePUAP oraz autoryzacji – „wymaga potwierdzenia przez podmiot niepubliczny tożsamości osoby, której udostępniono środki identyfikacji elektronicznej stosowane do uwierzytelniania w systemie teleinformatycznym podmiotu niepublicznego, na podstawie:
a) okazanego podczas fizycznej obecności dowodu osobistego albo paszportu, który zawiera numer PESEL, z zachowaniem należytej staranności w ustaleniu autentyczności tych dokumentów tożsamości oraz w działaniach zmierzających do zminimalizowania ryzyka, że tożsamość deklarowana przy użyciu okazanego dowodu tożsamości jest niezgodna z faktyczną tożsamością osoby okazującej ten dokument (…)”.
W praktyce oznacza to, że rozmowa wideo nie jest traktowana na równi z fizyczną obecnością klienta. Jeśli założycie rachunek z wykorzystaniem wideoweryfikacji, nie będziecie mogli za pomocą bankowości internetowej aktywować Profilu Zaufanego. Jeśli będzie wam potrzebny, będziecie musieli przejść tradycyjną ścieżkę – udać się do odpowiedniego urzędu lub placówki bankowej. Teoretycznie na tę chwilę można się bez tej usługi jeszcze obejść. Jednak z Profilem Zaufanym wiązane są duże plany. W przyszłości PZ ma być cyfrową przepustką do mających się upowszechnić usług e-administracji publicznej.
Komentarz Alior Banku do artykułu:
Alior Bank realizuje proces wideoweryfikacji zgodnie z obowiązującymi przepisami. Nadrzędnym celem procesu jest skuteczna weryfikacja tożsamości klienta i otwarcie zweryfikowanemu klientowi rachunku osobistego. Tak, aby klient od pierwszej minuty mógł z niego w pełni korzystać, bez potrzeby odwiedzania oddziału bądź korzystania z pośrednictwa kuriera. Wdrożony w Alior Banku proces spełnia powyższe cele, zaimplementowane mechanizmy kontrolne i weryfikacji tożsamości klienta pozwalają bankowi na traktowanie rachunków otwartych w tym procesie na równi z rachunkami otwartymi w oddziale.
Alior Bank aktualnie przygotowuje się do usługi zakładania profilu zaufanego. Przed udostępnieniem usługi Bank zweryfikuje niezależnie w Ministerstwie Cyfryzacji możliwość wykorzystania wideoweryfikacji w tym procesie.