Liczba nośników reklamy w Polsce wyniosła w dniu 30 czerwca 2007 roku łączną liczbę 107.560 sztuk, wliczając nośniki wszystkich formatów – od standardowych, przez poszczególne formaty oraz konstrukcje nietypowe. Liczba ta zawiera także wykorzystywane na stałe lub czasowo konstrukcje na ścianach budynków.
Poniższe zestawienie pokazuje szczegółowe liczby nośników w poszczególnych kategoriach według stanu na dzień 30 czerwca 2007 roku, po uwzględnieniu poprawek nadesłanych do IGRZ przez firmy do dnia 31 lipca 2007 roku:
Nośnik reklamy |
Ogólna liczba nośników 30.06.2007 r. |
Standardowe 12 m² |
30.793 |
Frontlight 6 x 3 m |
10.567 |
Frontlight 12 x 3 m |
730 |
Frontlight 12 x 4 m |
641 |
Ściany* |
439 |
Nośniki małego formatu |
40.262 |
Pozostałe nośniki |
659 |
CLP |
20.921 |
Backlight 6 x 3 m |
1.026 |
Backlight 8 x 4 m |
206 |
Backlight 12 x 4 m |
23 |
Backlight scroll 9 m² |
1.196 |
Pozostałe nośniki podświetlane |
97 |
Łączna liczba nośników |
107.560 |
* Kategoria „Ściany” wskazuje liczbę łączną powierzchni.
Mieszczą się tu zarówno ekspozycje dostępne na stałe, jak i czasowo.
Ogólna liczba nośników reklamy w Polsce nadal oscyluje wokół liczby stu tysięcy. Jest ona nieco wyższa, aniżeli na koniec 2006 roku, ponieważ w zestawieniu IGRZ znalazły się po raz pierwszy nośniki firm: BP Media z firmami z grupy, Ruch S.A. oraz Warexpo.
Obserwujemy wyraźną tendencję zmniejszania powierzchni reklamowych na standardowych tablicach plakatowych w formacie 12 m². Rośnie zaś liczba nośników średnich w formacie powierzchni ekspozycyjnej 18 m². Nie jest to jednak prosta zamiana nośnik za nośnik, bowiem liczba standardowych tablic zmniejsza się szybciej, aniżeli rośnie nośników średnich. Sytuacja ta jest wynikiem potrzeb rynku reklamowego i poprawy standardów na polskim rynku outdooru. Nośniki standardowe 12 m² pozostają nadal głównymi dla regularnych kampanii reklamowych
Zastój obserwujemy w zakresie rozwoju nośników typu clp, ale powiększenie liczby tych atrakcyjnych ekspozycji, zwłaszcza w centrach miast, jest zależne od inicjatyw władz samorządowych, które stwarzają warunki dla tychże nośników. Są jednak zapowiedzi, jak na przykład w Warszawie, że będą organizowane jeszcze w tym roku konkursy na wyposażenie niektórych miast właśnie w nośniki clp, będące jednym z podstawowych elementów mebli miejskich.
Od ubiegłego roku relatywnie szybko rozwijają się nośniki typu scroll (ze zmienną liczbą powierzchni ekspozycyjnych). Ich dalszy rozwój warunkowany jest postępowaniem Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie, który w tej chwili ogranicza liczbę nośników w pasie drogi, ale jesienią tego roku ma wrócić do udzielania nowych zezwoleń w wybranych przez siebie miejscach na terenie stolicy.
Liczbowo zwiększyła się dostępność na nośnikach wielkiego formatu (36 i 48 m²). Nie będą one jednak rozwijać się żywiołowo z dwóch powodów: dostępności atrakcyjnych miejsc oraz swojej wyjątkowej wartości, która jest tylko wtedy cenna, gdy nośniki te są usytuowane wyłącznie w najlepszych dla nich miejscach (jak to jest w tej chwili).
Liczba backlightów 6 x 3 oraz 8 x 4 wzrosła nieznacznie. Ich sprzedaż pozostała nadal atrakcyjna. Cityboard Media rozpoczęła budowę sieci backlightów wielkiego formatu o powierzchni ekspozycyjnej 12 x 4 m (obecnie 23 sztuki).
Główni właściciele nośników reklamy w Polsce w poszczególnych kategoriach (i formatach powierzchni ekspozycyjnych) wraz z ich stanem posiadania w dniu 30.06.2007 roku (uwzględniając poprawki nadesłane przez firmy do dnia 31 lipca 2007 roku):
Standardowe 12 m² |
30.06.2007 |
Udział w rynku |
Ströer out of home media |
13.805 |
44,83 % |
AMS S.A. |
11.287 |
36,65 % |
Clear Channel Poland * |
3.451 |
11,21 % |
Inne* |
2.250 |
7,31 % |
Łącznie |
30.793 |
100,00 % |
* Clear Channel Poland oraz BP Media posiadają w tej kategorii
nośniki formatu 400 x 300 cm, podczas gdy pozostałe firmy
w formacie 504 x 238 cm.
Frontlight 6 x 3 m |
30.06.2007 |
Udział w rynku |
Cityboard Media |
3.855 |
36,48 % |
Ströer out of home media |
2.711 |
25,66 % |
News Outdoor Poland |
2.420 |
22,90 % |
Clear Channel Poland |
1.427 |
13,50 % |
Inne |
154 |
1,46 % |
Łącznie |
10.567 |
100,00 % |
Frontlight 12 x 3 m |
30.06.2007 |
Udział w rynku |
News Outdoor Poland |
640 |
87,67 % |
Supersigns |
65 |
8,90 % |
Inne |
25 |
3,43 % |
Łącznie |
730 |
100,00 % |
Frontlight 12 x 4 m |
30.06.2007 |
Udział w rynku |
Cityboard Media |
521 |
81,28 % |
News Outdoor Poland |
62 |
9,67 % |
BP Media |
31 |
4,84 % |
AMS S.A. |
27 |
4,21 % |
Łącznie |
641 |
100,00 % |
Nośniki małego formatu |
30.06.2007 |
Udział w rynku |
AMS S.A. |
26.348 |
65,44 % |
Mini Media |
7.636 |
18,97 % |
Clear Channel Poland |
2.484 |
6,17 % |
Ruch S.A. |
1.893 |
4,70 % |
Business Consulting |
1.200 |
2,98 % |
Inne |
701 |
1,74 % |
Łącznie |
40.262 |
100,00 % |
CLP |
30.06.2007 |
Udział w rynku |
AMS S.A. |
11.394 |
54,46 % |
Clear Channel Poland |
6.172 |
29,50 % |
Ruch S.A. |
2.186 |
10,45 % |
Business Consulting |
854 |
4,08 % |
Inne |
315 |
1,51 % |
Łącznie |
20.921 |
100,00 % |
Backlight 6 x 3 m |
30.06.2007 |
Udział w rynku |
AMS S.A. |
1.024 |
99,80 % |
Clear Channel Poland |
2 |
0,20 % |
Łącznie |
1.026 |
100,00 % |
Backlight 8 x 4 m |
30.06.2007 |
Udział w rynku |
AMS S.A. |
90 |
43,69 % |
Clear Channel Poland |
70 |
33,98 % |
Gigaboard |
39 |
18,93 % |
Ströer out of home media |
7 |
3,40 % |
Łącznie |
206 |
100,00 % |
Backlight scroll 9 m² |
30.06.2007 |
Udział w rynku |
Ströer out of home media |
662 |
55,35 % |
AMS S.A. |
534 |
44,65 % |
Łącznie |
1.196 |
100,00 % |
Poniżej przedstawiamy w celach porównawczych zestawienie liczbowe podstawowych nośników reklamy w Polsce w latach 2003 – 2006 (do końca 2006 roku statystyki nie ujmowały takich firm jak: BP Media z firmami z grupy, Ruchu S.A. oraz Warexpo).
Nośniki reklamy |
31.12.2003 |
31.12.2004 |
31.12.2005 |
31.12.2006 |
Standardowe 12 m² |
35.479 |
34.585 |
34.678 |
33.481 |
Frontlight 6 x 3 m |
5.616 |
6.306 |
6.879 |
9.238 |
Frontlight 12 x 3 m |
łącznie 862* |
565 |
671 |
672 |
Frontlight 12 x 4 m |
345 |
406 |
615 |
|
CLP |
16.869 |
18.663 |
18.746 |
19.005 |
Backlight 6 x 3 m |
914 |
882 |
917 |
969 |
Backlight 8 x 4 m |
85 |
89 |
92 |
163 |
Backlight scroll** |
0 |
0 |
0 |
265 |
Nośniki małego formatu |
34.453 |
32.564 |
32.742 |
35.806 |
* Na koniec 2003 roku liczba nośników typu frontlight 12 x 3 m oraz 12 x 4 m podawana była w raporcie IGRZ łącznie.
** Nośniki typu backlight scroll wprowadzone zostały na rynek Polski w roku 2006 przez dwie firmy: Ströer („superscroll) oraz AMS S.A. („cityscroll”) i posiadają po trzy zmieniające się powierzchnie ekspozycyjne (lub więcej). W powyższej tabeli podano liczbę konstrukcji.
Chciałbym poinformować, że w uzgodnieniu z członkami IGRZ, ze względów korporacyjnych, Izba nie będzie podawać danych dotyczących procentowego udziału w wielkości sprzedaży poszczególnych firm w rynku reklamy zewnętrznej. Informacja ta pozostaje do wyłącznej dyspozycji poszczególnych firm. IGRZ będzie zaś podawać w odstępach półrocznych (na koniec czerwca i na koniec każdego roku) procentowy udział każdej z firm w rynku nośników reklamy (przyjmując kategorie nośników funkcjonujących w igrz). Powyższy raport zawiera te właśnie dane.
Lech Kaczoń / Prezes IGRZ
Warszawa, 06.08.2007 r.