Raport Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej dot. danych o wielkości rynku reklamy zewnętrznej

Liczba nośników reklamy w Polsce wyniosła w dniu 30 czerwca 2007 roku łączną liczbę 107.560 sztuk, wliczając nośniki wszystkich formatów – od standardowych, przez poszczególne formaty oraz konstrukcje nietypowe. Liczba ta zawiera także wykorzystywane na stałe lub czasowo konstrukcje na ścianach budynków.

Poniższe zestawienie pokazuje szczegółowe liczby nośników w poszczególnych kategoriach według stanu na dzień 30 czerwca 2007 roku, po uwzględnieniu poprawek nadesłanych do IGRZ przez firmy do dnia 31 lipca 2007 roku:

Nośnik reklamy

Ogólna liczba nośników

30.06.2007 r.

Standardowe 12 m²

30.793

Frontlight 6 x 3 m

10.567

Frontlight 12 x 3 m

730

Frontlight 12 x 4 m

641

Ściany*

439

Nośniki małego formatu

40.262

Pozostałe nośniki

659

CLP

20.921

Backlight 6 x 3 m

1.026

Backlight 8 x 4 m

206

Backlight 12 x 4 m

23

Backlight scroll 9 m²

1.196

Pozostałe nośniki podświetlane

97

Łączna liczba nośników

107.560

* Kategoria „Ściany” wskazuje liczbę łączną powierzchni.

Mieszczą się tu zarówno ekspozycje dostępne na stałe, jak i czasowo.

Ogólna liczba nośników reklamy w Polsce nadal oscyluje wokół liczby stu tysięcy. Jest ona nieco wyższa, aniżeli na koniec 2006 roku, ponieważ w zestawieniu IGRZ znalazły się po raz pierwszy nośniki firm: BP Media z firmami z grupy, Ruch S.A. oraz Warexpo.

Obserwujemy wyraźną tendencję zmniejszania powierzchni reklamowych na standardowych tablicach plakatowych w formacie 12 m². Rośnie zaś liczba nośników średnich w formacie powierzchni ekspozycyjnej 18 m². Nie jest to jednak prosta zamiana nośnik za nośnik, bowiem liczba standardowych tablic zmniejsza się szybciej, aniżeli rośnie nośników średnich. Sytuacja ta jest wynikiem potrzeb rynku reklamowego i poprawy standardów na polskim rynku outdooru. Nośniki standardowe 12 m² pozostają nadal głównymi dla regularnych kampanii reklamowych

Zastój obserwujemy w zakresie rozwoju nośników typu clp, ale powiększenie liczby tych atrakcyjnych ekspozycji, zwłaszcza w centrach miast, jest zależne od inicjatyw władz samorządowych, które stwarzają warunki dla tychże nośników. Są jednak zapowiedzi, jak na przykład w Warszawie, że będą organizowane jeszcze w tym roku konkursy na wyposażenie niektórych miast właśnie w nośniki clp, będące jednym z podstawowych elementów mebli miejskich.

Od ubiegłego roku relatywnie szybko rozwijają się nośniki typu scroll (ze zmienną liczbą powierzchni ekspozycyjnych). Ich dalszy rozwój warunkowany jest postępowaniem Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie, który w tej chwili ogranicza liczbę nośników w pasie drogi, ale jesienią tego roku ma wrócić do udzielania nowych zezwoleń w wybranych przez siebie miejscach na terenie stolicy.

Liczbowo zwiększyła się dostępność na nośnikach wielkiego formatu (36 i 48 m²). Nie będą one jednak rozwijać się żywiołowo z dwóch powodów: dostępności atrakcyjnych miejsc oraz swojej wyjątkowej wartości, która jest tylko wtedy cenna, gdy nośniki te są usytuowane wyłącznie w najlepszych dla nich miejscach (jak to jest w tej chwili).

Liczba backlightów 6 x 3 oraz 8 x 4 wzrosła nieznacznie. Ich sprzedaż pozostała nadal atrakcyjna. Cityboard Media rozpoczęła budowę sieci backlightów wielkiego formatu o powierzchni ekspozycyjnej 12 x 4 m (obecnie 23 sztuki).

Główni właściciele nośników reklamy w Polsce w poszczególnych kategoriach (i formatach powierzchni ekspozycyjnych) wraz z ich stanem posiadania w dniu 30.06.2007 roku (uwzględniając poprawki nadesłane przez firmy do dnia 31 lipca 2007 roku):

Standardowe 12 m²

30.06.2007

Udział w rynku

Ströer out of home media

13.805

44,83 %

AMS S.A.

11.287

36,65 %

Clear Channel Poland *

3.451

11,21 %

Inne*

2.250

7,31 %

Łącznie

30.793

100,00 %

* Clear Channel Poland oraz BP Media posiadają w tej kategorii

nośniki formatu 400 x 300 cm, podczas gdy pozostałe firmy

w formacie 504 x 238 cm.

Frontlight 6 x 3 m

30.06.2007

Udział w rynku

Cityboard Media

3.855

36,48 %

Ströer out of home media

2.711

25,66 %

News Outdoor Poland

2.420

22,90 %

Clear Channel Poland

1.427

13,50 %

Inne

154

1,46 %

Łącznie

10.567

100,00 %

Frontlight 12 x 3 m

30.06.2007

Udział w rynku

News Outdoor Poland

640

87,67 %

Supersigns

65

8,90 %

Inne

25

3,43 %

Łącznie

730

100,00 %

Frontlight 12 x 4 m

30.06.2007

Udział w rynku

Cityboard Media

521

81,28 %

News Outdoor Poland

62

9,67 %

BP Media

31

4,84 %

AMS S.A.

27

4,21 %

Łącznie

641

100,00 %

Nośniki małego formatu

30.06.2007

Udział w rynku

AMS S.A.

26.348

65,44 %

Mini Media

7.636

18,97 %

Clear Channel Poland

2.484

6,17 %

Ruch S.A.

1.893

4,70 %

Business Consulting

1.200

2,98 %

Inne

701

1,74 %

Łącznie

40.262

100,00 %

CLP

30.06.2007

Udział w rynku

AMS S.A.

11.394

54,46 %

Clear Channel Poland

6.172

29,50 %

Ruch S.A.

2.186

10,45 %

Business Consulting

854

4,08 %

Inne

315

1,51 %

Łącznie

20.921

100,00 %

Backlight 6 x 3 m

30.06.2007

Udział w rynku

AMS S.A.

1.024

99,80 %

Clear Channel Poland

2

0,20 %

Łącznie

1.026

100,00 %

Backlight 8 x 4 m

30.06.2007

Udział w rynku

AMS S.A.

90

43,69 %

Clear Channel Poland

70

33,98 %

Gigaboard

39

18,93 %

Ströer out of home media

7

3,40 %

Łącznie

206

100,00 %

Backlight scroll 9 m²

30.06.2007

Udział w rynku

Ströer out of home media

662

55,35 %

AMS S.A.

534

44,65 %

Łącznie

1.196

100,00 %

Poniżej przedstawiamy w celach porównawczych zestawienie liczbowe podstawowych nośników reklamy w Polsce w latach 2003 – 2006 (do końca 2006 roku statystyki nie ujmowały takich firm jak: BP Media z firmami z grupy, Ruchu S.A. oraz Warexpo).

Nośniki reklamy

31.12.2003

31.12.2004

31.12.2005

31.12.2006

Standardowe 12 m²

35.479

34.585

34.678

33.481

Frontlight 6 x 3 m

5.616

6.306

6.879

9.238

Frontlight 12 x 3 m

łącznie 862*

565

671

672

Frontlight 12 x 4 m

345

406

615

CLP

16.869

18.663

18.746

19.005

Backlight 6 x 3 m

914

882

917

969

Backlight 8 x 4 m

85

89

92

163

Backlight scroll**

0

0

0

265

Nośniki małego formatu

34.453

32.564

32.742

35.806

* Na koniec 2003 roku liczba nośników typu frontlight 12 x 3 m oraz 12 x 4 m podawana była w raporcie IGRZ łącznie.

** Nośniki typu backlight scroll wprowadzone zostały na rynek Polski w roku 2006 przez dwie firmy: Ströer („superscroll) oraz AMS S.A. („cityscroll”) i posiadają po trzy zmieniające się powierzchnie ekspozycyjne (lub więcej). W powyższej tabeli podano liczbę konstrukcji.

Chciałbym poinformować, że w uzgodnieniu z członkami IGRZ, ze względów korporacyjnych, Izba nie będzie podawać danych dotyczących procentowego udziału w wielkości sprzedaży poszczególnych firm w rynku reklamy zewnętrznej. Informacja ta pozostaje do wyłącznej dyspozycji poszczególnych firm. IGRZ będzie zaś podawać w odstępach półrocznych (na koniec czerwca i na koniec każdego roku) procentowy udział każdej z firm w rynku nośników reklamy (przyjmując kategorie nośników funkcjonujących w igrz). Powyższy raport zawiera te właśnie dane.

Lech Kaczoń / Prezes IGRZ

Warszawa, 06.08.2007 r.