Raport NetB@nk: Oznaki nasycenia rynku

Koniec IV kwartału 2016 przyniósł tylko nieznaczne wzrosty w obszarze rachunków bankowych dostępnych przez internet oraz liczby aktywnych klientów. W stosunku do wyników zaobserwowanych w III kwartale było to odpowiednio 0,51% i 0,37%.

Ogólna liczba umów bankowości internetowej na koniec ubiegłego roku wyniosła 33,177 mln, z czego 15,355 mln należało do osób lgujących się do swojego banku przynajmniej raz w miesiącu.
W ciągu całego roku w segmencie klientów indywidualnych wzrost liczby umów bankowości internetowej wyniósł 9,31% co oznacza, że łącznie przybyło ich niespełna 3 mln. W tym czasie liczba klientów aktywnych wzrosła o 5,63% czyli o nieco ponad 800 tys.

moodboard, YAY Foto

Dalsze osłabienie dynamiki wzrostu liczby rachunków dostępnych przez internet dla klientów detalicznych to oznaka nieuniknionego nasycenia tego obszaru usług bankowych, niemniej stosunek liczby umów do klientów aktywnych na poziomie 46% wskazuje na duży, niezagospodarowany potencjał w zakresie korzystania ze zdalnych kanałów dostępu do usług bankowych.

– Dane publikowane w raporcie NetB@nk oraz wyniki dostępnych badań pokazują, że mimo istotnego nasycenia w obszarze bankowości internetowej, znacząca grupa klientów nie jest jeszcze przekonana do tego sposobu korzystania z usług bankowych i zdalnego zarządzania swoimi pieniędzmi. Część z nich przyznaje, że nie wie czy w ogóle ma możliwość korzystania z internetowego dostępu do konta, a stosunkowo znaczna grupa jest tego świadoma, jednak z różnych względów nie decyduje się na zmianę dotychczasowych przyzwyczajeń – mówi Krzysztof Pietraszkiewicz, Prezes Związku Banków Polskich.

– Za taki stan rzeczy odpowiadają z jednej strony dość niskie kompetencje w zakresie wiedzy finansowej w naszym społeczeńśtwie i brak pewnej swobody korzystania z nowoczesnych technologii, z drugiej natomiast mamy do czynienia z wciąż obecną luką w obszarze infrastruktury pozwalającej na wygodny dostęp do bankowości. Mamy nadzieję, że programy wspierające rozwój obrotu bezgotówkowego oraz działania edukacyjne prowadzone przez banki i ZBP pozwolą na  stopniową poprawę w tym obszarze i zachęcą część klientów – ocenia Pietraszkiewicz.
Według najnowszych wyników badań opinii zrealizowanych przez Kantar TNS dla ZBP w marcu 2017 na reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 15+, korzystanie z bankowości internetowej deklaruje 45% respondentów i 53% indywidualnych klientów banków. 57% ankietowanych przyznaje, że ma zaufanie do bankowości internetowej, a wśród posiadaczy rachunku w banku udział ten wzrasta do 62%. Stosunkowo najwyższy poziom zaufania – 74% deklarują przedstawiciele pokolenia Y i najmłodszego pokolenia Z, gdzie wynosi on 66%. Wśród przedstawicieli X-ów zaufanie do bankowości internetowej kształtuje się na poziomie  64% i spada znacząco poniżej średniej wśród starszych generacji.  Korzystanie z bankowości internetowej deklarują przede wszystkim osoby z wyższym i średnim wykształceniem oraz wysokim lub średnim poziomem samooceny wiedzy finansowej.

Związek Banków Polskich