Raport PRNews: 2 mln klientów ma bank w komórce

Na koniec czerwca aktywnych użytkowników bankowości mobilnej było blisko 1,7 mln. Dziś może być ich już ponad 2 mln. Jesteśmy świadkami mobilnej rewolucji.


Żeby skorzystać z bankowości mobilnej, nie trzeba podpisywać żadnych umów. Wystarczy pobrać odpowiednią aplikację lub skorzystać z tzw. lekkiej (ang. lite) strony www. Dziś banki stawiają na aplikacje, choć jeszcze kilka lat temu wydawało się, że to serwisy lite staną się głównym kanałem dostępu do banku z poziomu telefonu. Do lamusa przeszły natomiast wcześniejsze rozwiązania oparte na WAP czy SIM-Toolkit.

Zarówno aplikacje, jak i serwisy lite mają swoje zalety. Aplikacje są tworzone specjalnie pod systemy operacyjne i są atrakcyjniejsze dla oka. Mają więcej funkcji, na przykład logowanie tzw. wężykiem lub PIN-em, możliwość skanowania kodów QR czy wysyłanie drobnych kwot pieniędzy na numer telefonu.

Wadą takich rozwiązań jest natomiast ograniczona dostępność dla bardziej „egzotycznych” systemów operacyjnych. Banki tworzą swoje programy głównie pod Androida i iOS, dopiero ostatnio zaczęło się pojawiać więcej aplikacji na telefony BlackBerry i komórki wyposażone w system Windows 8. Co ciekawe, o ile jeszcze rok, dwa lata temu banki stawiały przede wszystkim na iOS, dziś w pierwszej kolejności wdrażają aplikacje dla Androida. Ten stał się bowiem systemem masowym.

Bank Android iOS Windows Mobile BlackBerry Symbian Windows Phone 8
Alior Bank x x x
Alior Sync x x x
Bank BPH x x
Bank Millennium x x x x
Bank Pekao SA x x x x x x
BNP Paribas Bank x x
BZ WBK x x x x x
Citi Handlowy x x x
eurobank x x
Getin Noble Bank x x
ING Bank Śląski x x
Inteligo strona lite
Invest-Bank strona lite
mBank x x
Meritum Bank strona lite
MultiBank x x
Nordea Bank Polska x x
PKO BP strona lite, IKO
Raiffeisen Bank Polska x x x x x x

Źródło: PRNews.pl, banki


Dla osób, które korzystają z mniej popularnych systemów, ratunkiem są strony lite. Są to strony www dostępne z poziomu dowolnej przeglądarki internetowej zainstalowanej w telefonie. Takie strony są pozbawione zbędnych grafik i dopasowane do rozdzielczości mobilnej. Ładują się szybciej niż standardowa strona internetowa. Dostęp do takiej witryny jest jednak mniej wygodny niż w przypadku aplikacji.

Z danych zebranych przez serwis PRNews.pl wynika, że na koniec II kwartału 2013 roku aktywnych klientów bankowości mobilnej było już co najmniej 1,7 mln. Dane udostępniło nam 13 banków, a więc nie wszystkie, które oferują usługę swoim klientom. Brakuje chociażby eurobanku czy Nordea Banku, które taką usługę oferują od niedawna. W zestawieniu nie został też uwzględniony sektor spółdzielczy (4 banki). Wiadomo, że na koniec I kwartału ESBank miał 268 mobilnych klientów.

Dane prezentowane w poniższej tabeli przedstawiają liczbę klientów korzystających z usług mobilnych na koniec czerwca. Można zatem z dużą dozą prawdopodobieństwa przyjąć, że dziś klientów obsługujących swój bank w telefonie jest znacznie więcej. Jeśli uwzględnimy dotychczasową dynamikę, mobilnych klientów może być już ponad 2 mln.

Liczba użytkowników bankowości mobilnej (aplikacja lub wersja lite)
Bank IV kw. 2012 I kw. 2013 II kw. 2013
mBank* 300 000 302 000 377 000
PKO BP** 236 624 268 426 335 639
Bank Pekao SA 201 000 240 897 279 929
BZ WBK 124 819 152 000 172 000
Alior Bank*** b.d. b.d. 150 200
ING Bank Śląski 98 000 116 000 144 000
Citi Handlowy 111 125 125 698 120 166
Bank Millennium 51 395 52 870 60 901
Invest-Bank 52 596 53 830 55 095
Raiffeisen Polbank 17 200 19 000 19 500
Getin Noble Bank b.d. 10 000 13 000
MultiBank 41 000 44 000
RAZEM: 1 233 759 1 384 721 1 727 430

* mBank i MultiBank za II kw. 2013 podały dane łącznie

** Wraz z Inteligo

*** Z czego 70 tys. to klienci Alior Sync

Źródło: PRNews.pl, banki


Dane prezentowane przez banki nie pozostawiają wątpliwości: przechodzimy właśnie mobilną rewolucję. Oczywiście pod warunkiem, że powyższe statystyki nie są zawyżone. Są to liczby pokazujące, ile osób loguje się do swojego banku w komórce. Tu miarą aktywności nie może być – jak przy bankowości internetowej – liczba i kwoty przelewów. Kanał mobilny nadal pozostaje kanałem drugiego wyboru i spełnia inne funkcje niż zaawansowana bankowość internetowa.

Nie można jednak wykluczyć, że z biegiem czasu środek ciężkości zacznie się przesuwać. Banki myślą już o odrębnych aplikacjach na tablety. Pierwsze propozycje pojawiły się na rynku (np. ING Bank i eurobank), a z naszych informacji wynika, że lada dzień kolejny bank wprowadzi podobne rozwiązanie. Takie aplikacje są ogniwem pośrednim między bankowością na komputery a bankowością na telefony. Polacy kupują coraz więcej tabletów, więc naturalną konsekwencją będzie wdrażanie kolejnych rozwiązań mobilnych.

W dłuższej perspektywie można oczekiwać, że bankowość mobilna przejmie podstawowe funkcje dzisiejszej bankowości internetowej. Z kolei zwykłe systemy transakcyjne banków zaczną ewoluować w stronę zaawansowanych centrów zarządzania finansami osobistymi. Już teraz ma to miejsce w mBanku, Alior Syncu i ING Banku Śląskim.

Aktualizacja 18.09.2013: Tabele zostały uzupełnione o Invest-Bank. 

Napisz do autora: wboczon@prnews.pl