Raport PRNews.pl: Rynek bankowości internetowej – IV kw. 2013

Na koniec ubiegłego roku aktywnie z usług bankowości internetowej korzystało 12,4 mln osób. Z danych zebranych przez PRNews.pl wynika, że największym „bankiem internetowym” jest PKO BP. Jednak to w mniejszych bankach klienci częściej logują się na ROR przez internet.

Z najnowszego raportu Związku Banków Polskich wynika, że na koniec roku liczba aktywnych klientów bankowości internetowej wynosiła 12,4 mln osób. To o 9,2 proc. więcej, niż rok wcześniej. W ujęciu rocznym liczba aktywnych klientów indywidualnych bankowości internetowej wzrosła o milion osób. Tylko w czwartym kwartale 2013 roku przybyło pół miliona aktywnych użytkowników bankowości internetowej. Jak podaje ZBP, pod koniec 2013 roku liczba klientów indywidualnych posiadających umowy umożliwiające dostęp do usług bankowości internetowej wyniosła 21,86 mln osób.

Związek Banków Polskich podaje dane zbiorczo dla całego sektora, my prosimy banki o podanie danych indywidualnie. Dane nie pokrywają się do końca z informacjami podanymi przez ZBP. Wpływ na to może mieć inna metodologia lub celowe zawyżanie statystyk udostępnianych mediom. Dane zbieramy według dwóch kryteriów:

Nie jest to komplet, bo niektóre banki nie chcą podawać informacji na ten temat. Dane pokazują jednak, które z banków należą do liderów bankowości internetowej w Polsce.

Liczba klientów indywidualnych mających podpisaną umowę umożliwiającą korzystanie z bankowości internetowej (nie tylko ROR)
Bank IV kw. 2012 IV kw. 2013
PKO BP 5 045 684 6 128 407
mBank 3 098 100 3 251 613
BZ WBK 2 004 959 2 627 000
Bank Pekao SA 2 205 000 2 446 810
ING Bank Śląski 2 204 409 2 416 205
Bank Millennium 1 363 785 1 437 987
Getin Noble Bank bd 1 208 000
Alior Bank 1 022 000 1 173 945
Citi Handlowy 838 000 767 269
Credit Agricole Bank Polska 597 823 651 533
Raiffeisen Polbank 545 158 564 200
BGŻ 350 228 416 514
Deutsche Bank PBC 258 000 279 000
Nordea Bank Polska 315 441 276 201
Alior Sync 131 600 247 666
Bank Pocztowy 140 392 191 298
BNP Paribas Bank 151 026 174 673
RAZEM: 20 271 605 24 258 321

Niewiele banków chce podawać informację o klientach logujących się przynajmniej raz na swoje konto. Takie dane ujawniłyby ilu klientów rzeczywiście aktywnie korzysta z bankowości internetowej, a ile kont „wisi” martwych. Konsekwentnie takich informacji nie chce podawać na przykład mBank. Nie wiadomo zatem, ilu klientów rzeczywiście regularnie loguje się na swoje konto i czy bank rzeczywiście jest „liderem bankowości elektronicznej”.

Liczba klientów indywidualnych, którzy przynajmniej raz w miesiącu logują się do ROR za pomocą bankowości internetowej
Bank IV kw. 2012 IV kw. 2013
PKO BP 2 821 010 3 005 775
BZ WBK 1 541 000 1 554 000
Bank Pekao SA 1 148 232 1 261 970
ING Bank Śląski 1 073 000 1 192 000
BGŻ 228 742 264 534
Citi Handlowy 170 621 223 967
Raiffeisen Polbank 336 395 196 500
Deutsche Bank PBC 152 000 175 500
Nordea Bank Polska bd 120 000
Bank Pocztowy 80 730 98 023
BNP Paribas Bank 68 729 82 530
RAZEM: 7 551 730 8 174 799

Dysponując danymi na temat liczby kont prowadzonych przez banki oraz liczby klientów bankowości elektronicznej, którzy przynajmniej raz w miesiącu logują się na ROR, przygotowaliśmy wykres pokazujący banki posiadające najbardziej „internetowych” klientów. Nałożyliśmy liczbę klientów aktywnych w internecie na liczbę ROR. Oczywiście jest to bardzo duże uproszczenie i wykres należy traktować jedynie poglądowo.

 

Okazuje się, że w przypadku banku PKO BP blisko połowa klientów regularnie loguje się na ROR. Nieco rozczarowuje liczba aktywnych w przypadku Pekao SA – sięga tam 36 proc. Ciekawe wnioski można wysnuć patrząc na dane z mniejszych banków – na przykład w Citi Handlowym czy w Deutsche Banku liczba aktywnych „internetowo” klientów przekracza 60 proc.

[Aktualizacja 27.03.2014: Poprawiono dane w przypadku Banku Pekao SA. Wcześniej bank podał dane o minimum 3 logowaniach miesięcznie. Dotyczy drugiej tabeli i wykresu]

Wojciech Boczoń

Napisz do autora: w.boczon@bankier.pl