Raty 0 proc. do końca roku się obronią

– Największą zagadką jest dziś, jaka będzie polityka banków odnośnie do rat. Już dziś widać, że oferta rat 0 proc. jest szczuplejsza niż jeszcze 4–5 miesięcy temu. Nieoprocentowane raty jest po prostu trudniej znaleźć – uważa Marcin Bołbot, dyrektor sprzedaży i marketingu elektroniki użytkowej Samsung Electronics Polska.

Sytuacja na rynku nie potwierdza jednak na razie czarnych scenariuszy. Największe sieci z elektroniką i AGD już kuszą klientów promocjami i możliwością zakupu na raty – także 0 proc. Tegoroczny IV kwartał, jak co roku, także tym razem ma być okresem największej sprzedaży mimo zapowiadanego przez ekonomistów kryzysu. Niektóre sieci realizują w tym czasie nawet 40 proc. rocznej sprzedaży i dotychczas nie skorygowały prognoz.

– Nie ograniczyliśmy w żaden sposób zakupów ratalnych – uspokaja Wioletta Batóg, rzecznik Media Saturn Holding Polska.

W tym roku jeszcze 0 proc.

Magdalena Tarnas-Kaczmarek, rzecznik Lukas Banku, przyznaje, że już w sierpniu bank informował, że ogranicza raty 0 proc., ale tylko w modelu trzech darmowych rat.

– To była promocja, a promocje mają ograniczony czas trwania – mówi.

Czy jednak w związku z dzisiejszą sytuacją na rynkach finansowych raty 0 proc. znikną, a oprocentowanie obecnych kredytów wzrośnie? – pytamy.

– W tej chwili nie planujemy zmian w zakresie udzielania kredytów ratalnych przy współpracy z naszymi partnerami handlowymi – zapewnia Magdalena Tarnas-Kaczmarek.

Nieoficjalnie bankowcy przyznają jednak, że wstrzymują oddech w oczekiwaniu, jak rozwinie się sytuacja na rynkach finansowych. Sytuacja w Polsce – jak podkreślają – nie wymaga, aby już dziś nerwowo reagować, ograniczając dostęp klientom do pieniędzy. Tym bardziej jeśli są to zakupy ratalne, gdzie kwoty pożyczek są względnie niewielkie, a kredyty łatwo ściągalne.

Czy czasy bardzo dobrych cen towarów i jednocześnie bardzo dobrych kredytów ratalnych się kończą ? Czy są w tej chwili podstawy, by zakładać zwolnienie rynku AGD/RTV w Polsce ? Jakie towary niezmiennie cieszą się dużym zainteresowaniem klientów? Czy prognozowany spadek sprzedaży mieszkań ograniczy także sprzedaż sprzętu AGD ?

Michał Fura

Więcej: Gazeta Prawna 8.10.2008 (197) – forsal.pl – str.a2-a3