Revolut nawołuje UE do wsparcia ochrony konsumentów

W drugiej połowie 2023 roku 77% wszystkich przypadków scamów zgłoszonych przez klientów Revolut w krajach EOG (EEA) miało swój początek na platformach mediów społecznościowych, w Polsce ten odsetek wyniósł 73%, w Niemczech 68%, we Francji 69%, w Hiszpanii 77%, w Irlandii 79%, we Włoszech 81%, w Rumunii 82% a na Węgrzech 83%. Ministerstwa finansów państw członkowskich UE, zaangażowane w proces decyzyjny dotyczący przyszłych przepisów unijnych regulujących zwalczanie nadużyć finansowych, finalizują swoje stanowiska do czerwca 2024 roku.

Revolut apeluje do rządów państw członkowskich Unii Europejskiej, gdzie działa jako licencjonowany europejski bank i świadczy usługi dla ponad 30 milionom klientów, do zmiany podejścia do zwalczania plagi oszustw online, które w większości – w przypadku zgłoszeń klientów Revolut z drugiej połowy 2023 roku, aż w 77% – mają swój początek na platformach mediów społecznościowych.

Apel Revolut nawiązuje do danych banku za rok 2023, wg. których z platform Meta (Facebook, Instagram, Whatsapp, Messenger) pochodziło 61% wszystkich oszustw i 40% ogółu skradzionych kwot. Revolut ustalił też, że najczęstszymi rodzajami oszustw dotykających klientów były oszustwa zakupowe i inwestycyjne, które stanowiły odpowiednio 70% i 12% zgłoszonych przypadków.

W 2023 r. Komisja Europejska przedstawiła nowe propozycje legislacyjne, m.in. regulację usług płatniczych (PSR), mającą na celu uruchomienie przez banki środków na walkę z oszustwami “na pracownika banku”. Ministerstwa państw członkowskich UE finalizują obecnie swoje stanowiska w sprawie tego, jak powinny wyglądać ogólnounijne zasady wykrywania i zapobiegania nadużyciom finansowym (działając jako współ prawodawca z Komisją Europejską i Parlamentem Europejskim).

Dlatego, Revolut wzywa instytucje krajów członkowskich i unijne, aby zrobiły więcej i pomogły w walce z oszustwami u źródła, którym są głównie platformy mediów społecznościowych, zamiast skupiać się tylko na oszustwach polegających na podszywaniu się pod pracowników banków. Dane Revolut pokazują, że oszustwa polegające na podszywaniu się pod inne osoby to zaledwie 4% wszystkich przypadków oszustw autoryzowanych (wyłudzeń) w 2023 roku.

“Zdecydowanie popieramy propozycję Komisji Europejskiej odnośnie ulepszenia stosowanych obecnie przez banki środków zapobiegania oszustwom. Revolut ma już dziś zaawansowane zabezpieczenia dla milionów swoich klientów, a nasze systemy wykrywania oszustw analizują ponad pół miliarda transakcji miesięcznie i podejmują stosowne działania, aby ostrzec klientów, kiedy uważamy, że ich transakcja może być oszustwem.

Banki nie mogą jednak stanowić jedynej linii obrony przed autoryzowanymi oszustwami związanymi z płatnościami push (APP). Nasze dane pokazują, że jest jeszcze wiele do zrobienia: zwłaszcza gdy platformy mediów społecznościowych, głównie Meta, pozostają ‚wylęgarnią oszustw’. Jeśli mamy kompleksowo zwalczać wyłudzenia, musimy podjąć działania na każdym etapie oszustwa. Dlatego, zwracamy się do państw członkowskich i UE o udzielenie pomocy firmom BigTech w skutecznym wykrywaniu oraz eliminowaniu oszukańczych treści u źródła, za pomocą adekwatnych narzędzi i mechanizmów” – powiedział Woody Malouf, Head of Financial Crime w Revolut.

Revolut ustalił, że wśród oszustw inicjowanych w mediach społecznościowych, zgłaszanych przez klientów w krajach EOG (EEA) w 2023 roku, dominowały dwie metody:

  • Oszustwa inwestycyjne, podczas których oszust obiecuje ofiarom możliwości „szybkiego wzbogacenia się” w zamian za „zainwestowanie” dużych kwot pieniędzy. Mimo że oszustwa inwestycyjne stanowią jedynie 12% przypadków, odpowiadają za 61% utraconych pieniędzy.

  • Oszustwa związane z zakupami, podczas których ludzie nakłaniani są do zakupu przedmiotów, które nie istnieją lub nie są takie, jak głosi reklama. Ten rodzaj oszustwa odpowiada za 18% utraconych pieniędzy i nawet jeśli nie jest najbardziej szkodliwy pod kątem skradzionych kwot, jest to najbardziej rozpowszechniony typ oszustwa (70%). Większość przypadków tego typu oszustw pochodzi z platform zakupowych, gdzie brakuje mechanizmów ochrony kupujących i systemu komunikatów ostrzegających przed nadmiernym ryzykiem.

W Polsce dane Revolut odsłoniły podobną rzeczywistość jak w innych krajach europejskich (EOG). W drugiej połowie 2023 roku 73% oszustw zgłaszanych przez klientów miało swój początek na platformach mediów społecznościowych (68% na platformach Meta). W Niemczech ten odsetek wyniósł 68%, we Francji 69%, w Hiszpanii 77%, w Irlandii 79%, we Włoszech 81%, w Rumunii 82% a na Węgrzech 83%.

“Ministerstwa finansów w całej Europie mają teraz możliwość zaproponować środki legislacyjne zachęcające firmy BigTech do przyjęcia na siebie odpowiedzialności za zwalczanie oszustw finansowych wymierzonych w konsumentów w Unii Europejskiej. Mamy nadzieję, że jasne obowiązki i odpowiednie zachęty finansowe dla BigTech zmniejszą poziom oszustw związanych z atakami socjotechnicznymi i oszustwami autoryzowanymi w UE” – powiedział Woody Malouf.

Źródło: Revolut