Revolut podał wyniki. Wzrosła baza klientów, przychody i… strata

Revolut udostępnił wyniki finansowe za 2019 rok. Przychody firmy niemal potroiły się rok do roku, do poziomu 162,7 milionów GBP na koniec 2019 r. (2018: 58,2 mln GBP). W tym samym okresie liczba klientów przekroczyła 10 milionów (z 3,5 miliona w 2018 r.) Strata z działalności operacyjnej sięgnęła 107,4 milionów GBP (2018: 34,1 mln GBP).

fot. Revolut

Marża brutto poprawiła się w przeciągu 2019 roku z 17% do 39%. Liczba klientów korzystających z Revolut codziennie (Daily Active Customers) wzrosła o 231%, a liczba klientów korzystających z planów płatnych o 139%.

Za ofertą retail podążała oferta biznesowa. Liczba firm korzystających z Revolut Business wzrosła rok do roku o 260%, do poziomu 220 tysięcy klientów firmowych na koniec roku 2019. Liczba firm korzystających z Revolut Business w każdym tygodniu (Weekly Active Business) wzrosła o 321%.

Podstawowym bezpośrednim kosztem działalności pozostaje koszt akceptacji i procesowania transakcji, obsługi kart i pozyskiwania klientów. Wraz ze wzrostem bazy klientów i wolumenu transakcji firma zwiększyła w 2019 r. efektywność kosztową. Ogólne koszty administracyjne wzrosły z 24 milionów GBP w 2018 r., do 92 milionów GBP w 2019 r., głównie w efekcie wzrostu zatrudnienia z 633 osób na koniec 2018 r., do 2261 osób na koniec 2019 r. Oprócz pracowników zatrudnionych w Londynie, firma rozwijała biura w Europie (zwłaszcza w Krakowie) i na świecie, w tym w Singapurze i USA.

W 2019 r. Revolut uruchomił wiele nowych produktów i usług, w tym nowe kryptowaluty i płatności za pomocą Google Pay i Apple Pay. Firma uruchomiła też działalność na nowych rynkach, w Australii, Singapurze i w USA.

“Wciąż wiele przed nami, ale jesteśmy zadowoleni z wyników za rok 2019. Potroiliśmy przychody i powiększyliśmy liczbę klientów z 3,5 do 10 milionów. Co ważne liczba klientów używających Revolut każdego dnia wzrosła o 231%, a liczba klientów płacących za nasze usługi wzrosła o 139%” – powiedział Nik Storoński, Współzałożyciel i CEO w Revolut.

Po upływie roku 2019 Revolut nie zwolnił tempa. W lutym 2020 roku firma pozyskała pół miliarda dolarów finansowania w serii D zdominowanej przez duże amerykańskie fundusze z Doliny Krzemowej, m.in. Technology Crossover Ventures (TCV). Ta runda finansowania została w czerwcu rozszerzona o dodatkowe 80 milionów $ pozyskane od amerykańskiego funduszu TSG Consumer Partners, kończąc inwestycję na poziomie 580 milionów $.

Od początku roku 2020 Revolut uruchomił lub rozwinął wiele nowych usług, m.in. transakcje giełdowe, handel surowcami i metalami szlachetnymi, aplikacje i karty dla dzieci Junior, platformę z okazjami Rewards, zaczął też uruchamiać działalność w oparciu o licencję bankową w Europie.

Gdy na początku roku koronawirus stworzył zagrożenie dla ludzi i firm na całym świecie, Revolut przeniósł wszystkie biura i pracowników na bezpieczną pracę zdalną, bez wpływu na bieżące procesy i obsługę klientów. Kiedy biznes odczuł spadek przychodu z tytułu interchange, spowodowany mniejszą liczbą transakcji, zwłaszcza kartami fizycznymi, Revolut wykorzystał różnorodność swojego portfolio produktów i usług. Liczba klientów nie przestała rosnąć i właśnie przekroczyła 13 milionów. Niektóre produkty, jak handel kryptowalutami, zwiększyły swoją popularność w trakcie kwarantanny. Firma szybko ścięła wydatki, które nie miały krytycznego znaczenia dla biznesu i jeszcze mocniej zacieśniła kontrolę nad kosztami operacyjnymi. Choć pandemia spowolniła tempo wzrostu Revolut i nadal wywiera wpływ na biznes, firma zachowuje duży, bezpieczny zapas jeśli chodzi o regulacyjne wymogi w zakresie płynności i kapitału.

Źródło: Revolut