Revolut publikuje raport na temat przestępczości finansowej i bezpieczeństwa konsumentów 

Revolut opublikował swój pierwszy raport na temat przestępczości finansowej i bezpieczeństwa konsumentów. Firma analizuje w nim trendy, ryzyka i dane odnośnie najbardziej szkodliwych metod oszustw w 2023 roku.

Celem opartej na szeroko zakrojonych badaniach wewnętrznych publikacji, jest rzucenie światła na rosnącą w skali globalnej plagę oszustw, fraudów i scamów, oraz dostarczenie konkretnych środków ostrożności, które pomogą ludziom chronić finanse. Revolut planuje regularnie aktualizować dane i zapewniać insighty i bieżące informacje o zagrożeniach oszustwami.

Stan gry: globalny krajobraz oszustw

Raport Revolut ujawnia rosnące zagrożenie ze strony oszustów, którzy wg. danych GASA za 2022 r. (Global Anti-Scam Alliance, Global State of Scams) ukradli ludziom łącznie ponad 1 bilion $. Dane Revolut za 2023 r. wskazują na to, że wraz z rozwojem metod wyłudzania od ofiar wrażliwych danych osobowych i danych konta, problem się pogłębia. Przestępcy finansowi inwestują w technologię i stosują wyrafinowane taktyki, takie jak fałszywe strony internetowe, wydłużone łańcuchy płatności i ataki socjotechniczne.

Aby przeciwdziałać tym zagrożeniom, Revolut konsekwentnie inwestował w 2023 r. w kolejne innowacje: rozwinął funkcje związane z bezpieczeństwem, w tym uwierzytelnianie biometryczne i proaktywne alerty w procesie płatności. Firma nadała też priorytet edukacji finansowej i kursom wiedzy na temat unikania oszustw w aplikacji, aby wzmocnić pozycję klientów w konfrontacji z oszustami.

Stworzony przez Revolut, oparty na sztucznej inteligencji (ML/AI) system do wykrywania oszustw zapobiegł w zeszłym roku utracie przez klientów łącznie 475 mln GBP w 2023 roku.

Oszustwo autoryzowane vs. oszustwo nieautoryzowane

Raport rozróżnia oszustwa nieautoryzowane, gdy przestępcy włamują się na konto bez zgody ofiary, oraz oszustwa autoryzowane (np. scamy), gdy przestępcy skłaniają ofiarę do pomocy w realizacji płatności.

Według raportu, socjotechnika pozostaje istotnym czynnikiem wzmacniającym skuteczność obu rodzajów oszustw, ale jej wpływ jest większy w przypadku oszustw autoryzowanych. Wśród klientów Revolut, którzy w 2023 roku padli ofiarą oszustów, większość (62%) uległa oszustwom nieautoryzowanym, ale utracona przez nich kwota była zazwyczaj znacznie mniejsza (średnio 110 GBP), niż w przypadku klientów, którzy ulegli oszustwom autoryzowanym (średnio 1400 GBP).

“Ochrona klientów Revolut przed rosnącą plagą oszustw na świecie jest dla nas priorytetem. Nasz pierwszy międzynarodowy raport o przestępczości finansowej i bezpieczeństwie konsumentów rzuca nowe światło na zmieniający się dynamicznie przestępczy krajobraz. Co istotne, wyposaża klientów w wiedzę niezbędną do zachowania czujności. Dzięki opartym na sztucznej inteligencji systemom wykrywania oszustw i nowym funkcjom w zakresie bezpieczeństwa, wspieramy klientów w chronieniu swoich finansów i dajemy większą pewność siebie w poruszaniu się po cyfrowym świecie” –  powiedział Woody Malouf, Head of Financial Crime w Revolut.

Oszustwo nieautoryzowane: trendy

Oszustwo autoryzowane: trendy

Revolut radzi: jak uniknąć oszustw zakupowych

Szczegółowe informacje: Polska

Choć liczba ofiar oszustw nieautoryzowanych (69%) jest ponad dwukrotnie większa niż liczba ofiar oszustw autoryzowanych (31%), to w 2023 r. straty spowodowane przez oszustwa autoryzowane były w Polsce 19 razy wyższe – średnio 1492 funtów na osobę, w porównaniu z 70 funtami na osobę w przypadku oszustw nieautoryzowanych. 99% nieautoryzowanych oszustw w Polsce stanowiły oszustwa związane z kartami płatniczymi, przy średniej stracie na osobę wynoszącej 72 funty, podczas gdy udział kradzieży fizycznych i oszustw polegających na przejęciu konta był raczej marginalny.

Największym zagrożeniem jeśli chodzi o oszustwa autoryzowane w Polsce, pod względem liczby ofiar, są oszustwa zakupowe (dotyczą 69% ofiar, średnia strata 343 funtów/osobę). Najgroźniejszym typem oszustw z punktu widzenia skutków finansowych są oszustwa inwestycyjne (dotyczą 15% ofiar, średnia strata 4143 funtów/osobę). W przypadku oszustw inwestycyjnych przestępcy mają tendencję do stwarzania atmosfery pośpiechu, w ten sposób nakłaniają ofiary do podjęcia działania, które skutkuje utratą pieniędzy. I dlatego, odczekanie, poświęcenie czasu na zastanowienie zanim klikniemy link lub udostępnimy informacje osobie, która nawiązuje z nami kontakt, ma decydujące znaczenie w uniknięciu oszustwa.

Oszustwa związane z podszywaniem się pod inną osobę są w Polsce drugim w kolejności źródłem strat (dotyczą 3% ofiar, średnia strata wynosi 2105 funtów/osobę), a trzecim oszustwa związane z pożyczkami (dotyczą 3% ofiar, średnia strata wynosi 1337 funtów/osobę). Dalej w kolejności plasują się oszustwa związane z oferowaniem pracy (dotyczą 4% ofiar, średnia strata 623 funtów/osobę). Liczba oszustw, gdzie ofiary zostały uwiedzione, tzw. romantycznych, podobnie jak w innych krajach jest w Polsce niewielka (dotyczy 1% ofiar), ale straty są zauważalne (średnia strata wynosi 367 funtów/osobę).

Aby uzyskać dostęp do pełnego raportu Revolut na temat przestępczości finansowej i bezpieczeństwa konsumentów oraz dowiedzieć się więcej o tym jak zapobiegać oszustwom, kliknij w link do raportu.

Źródło: Revolut