Rewolucja w zakresie płatności międzynarodowych – polski startup w drodze na Marsa

Główne instytucje finansowe szybko zaczynają dostrzegać, zakłócającą dotychczasowy porządek, naturę FinTech. Nawiązują kontakty partnerskie w celu zwiększenia efektywności operacyjnej i zaspokajania potrzeb klientów w zakresie bardziej innowacyjnych usług. Wiele z nich obawia się utraty części rynku, która może być im zabrana przez innowacyjne podmioty FinTechowe począwszy od płatności, transferu funduszy aż do sektorów finansów osobistych. PwC w raporcie Global FinTech Report 2017, Redrawing the lines: FinTechs growing influence on Financial Services podaje, że prawie 90% firm wyraziło swoje obawy, że ich działalność jest zagrożona przez nowe produkty i usługi oferowane przez FinTechy, pomijając w całym tym procesie konsumenta. Warren Mead, globalny koordynator FinTech z KPMG International podkreśla, że “Technologia nie przestrzega granic państwowych ani krajowych różnic w przepisach. Jedyną granicą, którą szanuje technologia jest przyswojenie przez konsumentów„.

 

Kim są główni konsumenci sektora FinTech?


Blue Media w badaniu pt. Podejście Polaków do FinTechu, przeprowadzonym w roku 2016, zapytała dwie grupy (młodszą; w przedziale wiekowym 18-35 lat oraz starszą; 36-65 lat) o to czy byliby skłonni skorzystać z usług finansowych, oferowanych przez inne firmy niż instytucje finansowe. Prawie o połowę więcej osób z grupy młodszej w przedziale wiekowym 18 -35 lat wyraziło taką chęć. Starsze osoby znacznie częściej odrzucają taką możliwość.

 

Możliwe, że wynika to z faktu, iż millenialsi, urodzeni między rokiem 1980 a 2000, są reprezentantami radykalnych zmian zachowań i oczekiwań konsumenckich. Ich preferencja w zakresie nowoczesnego podejścia do klienta, szybkości i wygody jego obsługi zdecydowanie przyspiesza przyjęcie przez nich i stałe zaadaptowanie do rozwiązań FinTech. Badanie przeprowadzone przez Dealsunny dotyczące tego, dlaczego konsumenci tak łatwo przyswajają rozwiązanie FinTech wskazują, że że około 44% osób, które przyjęły nowoczesne rozwiązania FinTech, czyni to z powodu ich łatwości w obsłudze. Kolejne 15% konsumentów, zdecydowało się na korzystanie z produktów i usług FinTech ze względu na bardziej atrakcyjne stawki i opłaty. Jest to także decydujący czynnik dla sprzedawców, którzy coraz częściej akceptują płatności w kryptowalutach (Bitcoin lub Altcoin), ponieważ koszt przetwarzania płatności za pośrednictwem takich usług jest niższy od opłat transakcyjnych za użycie karty kredytowej. Jednak beneficjentami produktów i usług FinTech są głównie instytucje finansowe oraz firmy związane z innowacyjnymi technologiami.

 

Instytucje finansowe rozumieją potrzebę ścisłej współpracy


Instytucje finansowe zdają sobie sprawę ze znaczenia tych ekosystemów i starają się angażować oraz wprowadzać innowacje wewnątrz swoich firm. Przyjęcie skutecznych strategii wzrostu i integracja z FinTechami może mieć kluczowe znaczenie dla partnerstwa w zakresie innowacji. Według raportu PwC Global FinTech Report 2017, Redrawing the lines: FinTechs growing influence on Financial Services partnerstwo z firmami FinTech wzrosło średnio z 32% do 45% w 2016. Zgodnie z badaniami IDC (International Data Corporation), przeprowadzonymi w 2016 roku około 25% dużych światowych banków uważa firmy FinTech za potencjalne przejęcia, z kolei 60% z nich widzi perspektywę współpracy.

 

Startupy FinTechowe mogą pomóc bankom znacznie obniżyć koszty operacyjne, takie jak np. digitalizacja. Ponadto FinTechy mogą zapewnić takim instytucjom większy wybór i swobodę wyboru klientów dzięki rozwiązaniom dostosowanym do konkretnych grup, większą elastyczność w podejściu do usług potencjalne nowe modele biznesowe, dzięki którym instytucje finansowe będą bardziej konkurencyjne, a także zaoferować rzeczywistą innowację w postaci zróżnicowanych produktów.

 

FinTech z Polski rozwiązuje realne problemy biznesowe


Firmy z sektora FinTech nie tylko znakomicie rozwijają nowe technologie, potrafią również rozwiązywać złożone problemy biznesowe związane z user experience – zapewniają transparentne działanie innowacji FinTech, takie jak blockchain i wirtualne waluty, generujące nowe strumienie wartości w całej gospodarce. FinTechy dostarczają również wielu rozwiązań z zakresu płatności mobilnych i online, przelewów, ubezpieczeń (insurTech), inwestycji (doradcy Robo), bezpieczeństwa cyfrowego, kredytów P2P, analiz danych czy zarządzania majątkiem. Przykładem usprawnień w zakresie płatności międzynarodowych jest polski startup – Xchanger, który pomaga przede wszystkim małym i średnim firmom oszczędzać na wymianie walut i przelewach międzynarodowych.

 

Xchanger jest polskim startupem FinTechowym, założonym w 2016 roku. Zarejestrowany jest w Wielkiej Brytanii, ale ma siedzibę w Warszawie. Obecnie posiada platformę na której porównuje oferty ponad 30 operatorów walutowych z całego świata, pokrywając 190 krajów, obsługując ponad 103 waluty. Pomaga oszczędzić kredytobiorcom, emigrantom, ekspatom, turystom i przedsiębiorcom na ukrytych kosztach związanych z wymianą walut oraz przelewami międzynarodowymi. Wymiany walut i przelewów międzynarodowych na Marsie jeszcze nie porównujemy, ale całą resztę już tak” – mówi Monika Kania, założycielka Xchangera. Platforma pokazuje użytkownikowi wszelkie koszty związane z transakcją, co pozwala mu zaoszczędzić aż do 25% kosztów wymiany w porównaniu z ofertami banków. Przykładowo, gdy mała lub średnia firma chce otrzymać 10 000GBP to korzystając z serwisu Xchanger i wybierając najlepszą ofertę danego kantoru w danym momencie może zaoszczędzić ponad 2 000zł w porównaniu do banku. Gdyby firma dokonywała tego typu transakcji raz w miesiącu przez rok, ma szansę zaoszczędzić 24  000zł – to pensja dla kolejnego pracownika.

Xchanger systematycznie pracuje nad udoskonaleniem swojego serwisu, dodając kolejnych operatorów do systemu, aby użytkownik miał większą możliwość wyboru.

 

Rewolucja w zakresie płatności międzynarodowych


Xchanger chce uprościć wszystkie procesy, które są związane z przelewami międzynarodowymi  i wymianą walut. Produkt, nad którym pracuje polski startup ma za zadanie umożliwiać jednorazowe zalogowanie się w serwisie Xchangera, jednocześnie logując się u wielu różnych operatorów walutowych. To pozwala dokonywać transakcji, bez niepotrzebnego logowania się do panelu każdego operatora w celu dokonania transakcji. W panelu, użytkownik będzie mógł sprawdzić wszystkie swoje transakcje, a dzięki połączeniu z systemem fakturowania podsumować swoje wydatki sprawdzając jakich transakcji dotąd dokonywał. Klient otrzyma kompleksowy system, który sprawi, że wymiana walut i przelewy zagraniczne u różnych operatorów będą dostępne na wyciągnięcie ręki, za jednym kliknięciem. Monika Kania, założycielka Xchangera podkreśla, że “przyszłość sektora FinTech jest w dużej mierze zdeterminowana podejściem do klienta od strony jego oczekiwań, usability i uproszczenia procesów, które realizuje każdego dnia”.