Ruszają szkolenia drugiej edycji ogólnopolskiej kampanii „Telepraca”

W kwietniu 2010 roku oficjalnie ruszają szkolenia drugiej edycji projektu „Telepraca – nowa forma organizacji pracy w przedsiębiorstwach”. Program realizowany jest na zlecenie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), a współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Projekt ma na celu popularyzację zatrudnienia telepracowników przez polskich przedsiębiorców. W ramach kampanii na terenie całej Polski zostaną przeprowadzone dofinansowane szkolenia, w których weźmie udział co najmniej 2000 właścicieli i pracowników mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Projekt potrwa do lutego 2012 roku.

Telepraca to każdy rodzaj pracy wykonywany poza tradycyjnym miejscem zatrudnienia, której wyniki dostarczane są za pomocą technologii informatycznej. Jest ona odpowiedzią na zwiększający się dostęp do infrastruktury teleinformatycznej i skutecznym narzędziem pracy w zmieniającym się modelu społeczno-gospodarczym. Wdrożenie telepracy w przedsiębiorstwie niesie za sobą wiele korzyści w postaci m.in.: zmniejszenia kosztów bieżącej działalności, ograniczenia wydatków na prowadzenie biura oraz redukcji kosztów zatrudnienia pracowników stacjonarnych.


Projekt „Telepraca – nowa forma organizacji pracy w przedsiębiorstwach” ma za zadanie promować ideę pracy na odległość, jako korzystnego i efektywnego sposobu zatrudnienia w firmie. W ramach działań upowszechniających założenia projektu zostanie zrealizowana ogólnopolska kampania świadomościowa skierowana do przedsiębiorców, kadry zarządzającej i pracowników przedsiębiorstw oraz instytucji otoczenia biznesu. Jej głównym założeniem będzie przełamanie stereotypów w zakresie polityki zatrudnieniowej w firmie oraz popularyzacja korzyści wynikających z e-pracy. Ponadto, w trakcie kampanii odbędzie się szereg ogólnopolskich szkoleń prowadzonych przez ekspertów i specjalistów, którzy przedstawią:

W Polsce przedsiębiorcy nadal podchodzą dość sceptycznie do korzystania z telepracy. Według badań przeprowadzonych przez GUS w 2008 roku, największe zastosowanie takiej formy zatrudnienia występuje w firmach posiadających ponad 250 pracowników – 14,5%. Dla porównania, w małych firmach wskaźnik ten wynosi zaledwie 2,3%. Jednak w skali kraju, ogólny poziom wykorzystywania metody telepracy jest bardzo niski – wynosi zaledwie 0,8%, a tylko 2,2% respondentów wyraża zainteresowanie zatrudnieniem na odległość. Branże, które najchętniej stosują telepracę to informatyka (16%) i telekomunikacja (12%). Pod względem geograficznym odsetek przedsiębiorstw zatrudniających pracowników w systemie telepracy jest mało zróżnicowany. Najwięcej telepracowników jest w województwach mazowieckim i podkarpackim – odpowiednio 5,1% oraz 4,4%, a najmniej w województwie warmińsko – mazurskim – zaledwie 0,9%.


Największe bariery dla indywidualnych planów wprowadzenia telepracy, z perspektywy potencjalnych oraz aktualnych telepracowników, to:

W opinii części telepracodawców najpoważniejsze bariery rozwoju telepracy to:

Telepraca nie jest jeszcze w Polsce tak popularna, jak w pozostałych krajach Europy. Główne trudności, to psychiczna bariera przed pracą na odległość i brak wystarczającej wiedzy na temat regulacji prawnych dla tej formy zatrudnienia. Mamy nadzieję, że nasze szkolenia staną się dla przedsiębiorców i pracowników cennym źródłem wiedzy, która pomoże przy wdrożeniu i stosowaniu telepracy. Uważam, że jest to bardzo przyszłościowa forma zatrudniania pracowników, w głównej mierze ze względu na korzyści finansowe i rozwój technologii. Liczymy na to, że w ciągu trzech lat uda się zbudować świadomość Polaków i dostarczyć niezbędne informacje w zakresie telepracy, a tym samym systematycznie zwiększać ilość telepracowników w naszym kraju” – powiedział Marcin Opas, zarządzający projektem.

Źródło: GENESIS PR