Klienci Banku BPH, którzy korzystają z usług sieci Orange lub T-Mobile, mogą płacić zbliżeniowo za pomocą smartfona – podobnie, jak zbliżeniową kartą debetową czy kredytową. Bank BPH, we współpracy z MasterCard, T-Mobile i Orange, wprowadza płatności mobilne w technologii NFC (Near Field Communication) dla posiadaczy dziewięciu swoich kart płatniczych.
Aby móc korzystać z możliwości płacenia smartfonem konieczne jest posiadanie urządzenia obsługującego NFC (na polskim rynku w tej chwili jest dostępnych kilkadziesiąt modeli takich telefonów oferowanych przez T-Mobile i Orange), a także dostępnej u operatora karty SIM NFC, na której zostaną zapisane dane karty płatniczej niezbędne do przeprowadzenia transakcji. Transakcja telefonem podlega takiej samej autoryzacji jak w przypadku karty zbliżeniowej tj. przy transakcjach do 50 złotych nie ma konieczności wprowadzania kodu PIN, a powyżej tej kwoty należy nim zatwierdzić płatność.
Informację o planowanym wdrożeniu płatności mobilnych w BPH serwis PRNews.pl podał jako pierwszy:
– Od początku stawiamy na możliwie największą dostępność naszej nowej usługi–smartfonami mogą płacić klienci posiadający jakąkolwiek kartę MasterCard naszego banku. Oferujemy ich w tej chwili dziewięć–pięć do konta oraz cztery kredytowe–wszystkie można zapisać na karcie SIM w telefonie. Jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że T-Mobile i Orange mają w sumie ponad 50 proc. udziału w rynku telefonii komórkowej, na którym już teraz działa ok. 3 mln telefonów wyposażonych w technologię NFC i około 900 tys. kart SIM dostosowanych do tej technologii, to widzimy, że dzięki wprowadzeniu NFC klienci naszego banku od początku uzyskują bardzo szeroki dostęp do nowego rozwiązania– mówi Krzysztof Łęgowski, dyrektor Departamentu Bankowości Elektronicznej w Banku BPH.
– Polska jest jednym z liderów płatności zbliżeniowych i mobilnych, a Polacy coraz chętniej korzystają z innowacyjnych rozwiązań płatniczych. Obecnie, według danych NBP, już ponad 70 proc. terminali płatniczych jest przystosowanych do akceptacji płatności w technologii NFC. Cieszymy się, że kolejny bank działający w Polsce docenił korzyści płynące z tego rozwiązania i zdecydował się we współpracy z nami udostępnić swoim klientom nowe możliwości wygodnych i bezpiecznych płatności zbliżeniowych – mówi Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny polskiego oddziału MasterCard Europe.
Bank BPH do 22 marca przyszłego roku nie będzie pobierał żadnych opłat za płatności kartą NFC. Po tym terminie usługa nadal będzie bezpłatna, pod warunkiem, że klient wykona smartfonem co najmniej cztery transakcje zbliżeniowe miesięcznie. W przeciwnym razie miesięczna opłata wyniesie 3 zł.
Równocześnie Bank BPH i MasterCard pracują nad wdrożeniem aplikacji Mobilne Płatności, czyli portfela elektronicznego MasterPass, który umożliwi dokonywanie wygodnych transakcji w e-commerce i m-commerce. Nowa usługa pojawi się w ofercie Banku BPH latem.
MasterPass to globalna platforma płatności mobilnych i online od MasterCard, która w znacznym stopniu przyspiesza i upraszcza dokonywanie zakupów w Internecie. Dzięki niej klient może zarejestrować dowolną kartę płatniczą w portfelu, a następnie płacić za zakupy w sieci, bez konieczności każdorazowego podawania danych karty i kodu CVC.
MasterPass jest dostępny w 215 tys. sklepów internetowych działających w wielu krajach Europy (m.in. Czechach, Rumunii, Francji, Włoszech, Rosji i Wielkiej Brytanii), jak również na świecie, m.in. w USA, Kanadzie, Chinach, Australii, Nowej Zelandii czy Singapurze. W Polsce tę metodę płatności oferuje obecnie ponad 50 proc. e-sklepów i ich liczba dynamicznie rośnie.