Rynek e-commerce w Rumunii

Pomimo, że internauci w Rumunii lubią robić zakupy sieci, wciąż duża część z nich ostrożnie podchodzi do e-handlu, dostrzegając związane z nim ryzyko. Dlatego, mimo że większość rumuńskich internautów wie o możliwości zakupów online, wciąż tylko nieznaczna część ich dokonuje. Powyższe wnioski można wyciągnąć z najnowszego raportu Gemius „E-commerce 2011: trendy i postawy. Badanie użytkowników internetu w Rumunii”.

Dane zawarte w raporcie pokazują, że prawie wszyscy ankietowani użytkownicy internetu w Rumunii wiedzą o możliwości dokonywania zakupów online. Mimo to, jedynie blisko 54 proc. z nich zadeklarowało, że kiedykolwiek dokonało zakupu w internecie. Co ciekawe wśród kobiet odsetek kupujących online był jeszcze niższy. Należy jednak zauważyć, że w porównaniu do wyników z poprzedniej fali badania, zrealizowanej w 2009 r., odnotowano co najmniej czteroprocentowy wzrost liczby osób dokonujących zakupów w internecie. Powyższe wyniki potwierdzają duży potencjał wzrostu rynku zakupów online, podobnie jak zmniejszanie się liczby internautów, którzy mają wątpliwości związane z bezpieczeństwem transakcji dokonywanych w sieci. W ubiegłym roku połowa rumuńskich internautów, którym nie obce jest pojęcie e-handlu postrzegała tę formę zakupów jako niebezpieczną, obecnie ten odsetek zmalał do 44 proc.

Co ważne ponad 40 proc. badanych internautów uważa, że zakupy przez internet pozwalają zaoszczędzić czas, a ponad 30 proc. twierdzi, że produkty sprzedawane w sieci są tańsze niż w tradycyjnych sklepach.

Wykres nr 1: Czy opierając się na swoich doświadczeniach i opiniach innych możesz powiedzieć, że zakupy w internecie są:
 

Źródło: gemiusReport: „E-commerce: trendy i postawy. Badanie użytkowników internetu w Rumunii”.
 Czerwiec 2011, odpowiedzi respondentów, którzy wiedzą o możliwości e-handlu.

Podczas zakupów online, rumuńscy internauci zwracają szczególną uwagę na jakość kupowanych produktów i cenę, a część z nich twierdzi, że zakupy online sprawiają im przyjemność. Dla kobiet ostatni z wymienionych czynników był ważniejszy niż korzyści finansowe.

Mimo tego, że wciąż niewielki odsetek rumuńskich internautów dokonuje zakupów online, często korzystają z internetu, jako źródła informacji o planowanych zakupach. Ponad połowa respondentów poszukuje w internecie informacji na temat kosztów biletów kolejowych i lotniczych, jak również o usługach turystycznych.

Natomiast Ci, którzy dokonują  zakupów przez internet, wolą korzystać z usług e-sklepów niż z aukcji internetowych, serwisów z ogłoszeniami czy zakupów grupowych. Ponad 65 proc. z nich dokonało zakupów przez internet ze względu na ofertę dostawy zakupu do domu. Najbardziej popularnymi kategoriami zakupów były elektronika i sprzęt gospodarstwa domowego. Udział w aukcjach internetowych jest w Rumunii mniej popularny niż zakupy w e-sklepach. Zdaniem internautów aukcje online pozwalają wynegocjować lepsze ceny produktów, ale mają również wady. Najczęściej wymieniane to: nieprawdziwe informacje na temat produktów i fakt, że otrzymany produkt, który otrzymają różni się od zaprezentowanego w sieci.

Jaka przyszłość czeka rumuński rynek e-commerce? Raluca Georgescu, Country Manager Grupy Allegro w Rumunii twierdzi, że ten rynek znajduje się jeszcze we wczesnej fazie rozwoju, jednak już teraz można zauważyć jego stały, regularny wzrost.

– Spodziewamy się, że w najbliższych dwóch latach na rynku rumuńskim pojawią się kolejni gracze, dzięki którym rynek będzie rozwijał się jeszcze szybciej. Wprowadzenie nowych produktów ułatwiających dokonywanie transakcji online i zwiększających ich bezpieczeństwa sprawi, że będziemy mogli przezwyciężyć nieufność internautów wobec zakupów online i przyczyni się rozwoju tego rynku – mówi Raluca Georgescu.

Więcej informacji można znaleźć w mini raporcie „E-commerce na rynku rumuńskim” w języku angielskim, który można pobrać ze strony Gemius.

O badaniu

Raport “E-commerce 2011: trendy i postawy. Badanie użytkowników internetu w Rumunii” pokazuje wybrane wyniki badania zrealizowanego w 2011 r. w Rumunii przez firmy Gemius i Interaktywny Instytut Badań Rynkowych na zlecenie Grupy Allegro w Rumunii. Partnerami raportu byli Rol.ro, Ejobs, Digital4 oraz Internet Corp. Głównym celem badania było sprawdzenie postaw i nastawienia do zakupów online wśród internautów. Badanie zostało przeprowadzone metodą CAWI, w dniach 20-25 maja 2011. Ostatecznie w badaniu uwzględniono odpowiedzi zgromadzone w 1500 kwestionariuszach wypełnionych przez internautów w wieku 15 +. Dane na temat struktury demograficznej pochodziły z badania Mercury, za listopad 2010.

Źródło: Gemius