Rynek motoryzacyjny a plany zakupowe internautów

Pierwsza połowa roku 2006 przyniosła duże zmiany na rynku motoryzacyjnym. Polacy częściej niż w latach ubiegłych decydują się na zakup używanego samochodu. Presja rynku wywołana postępującym zmniejszaniem się popytu na nowe samochody wiąże się z koniecznością coraz intensywniejszej walki o klienta. Aby walka ta była skuteczna, potrzebna jest rzetelna wiedza o potrzebach i preferencjach potencjalnych nabywców. Z taką myślą Gemius po raz kolejny zrealizował badanie „Plany internautów a rynek samochodów nowych i używanych”, dostarczające kompleksowych informacji na ten temat.

Z rezultatów badania wynika, że co trzeci polski internauta (32,8 proc.) planuje w ciągu najbliższego roku dokonać zakupu samochodu. Osoby z tej grupy znacznie częściej decydują się na zakup samochodu używanego (62,3 proc.) niż nowego (30,2 proc.). Jak pokazują wyniki badania, wśród osób noszących się z zamiarem nabyciem nowego auta, największą grupę stanowią ci, którzy na ten cel przeznaczą ponad 70 000 PLN. (45,1 proc.). Wśród respondentów planujących zakup samochodu używanego, dominującą grupę stanowią osoby, które planują przeznaczyć na to nie więcej niż 30 tysięcy złotych (77,9 proc.).

Niezależnie od tego, czy kupowany samochód ma być używany czy też nowy, najpopularniejszą formą jego sfinansowania jest płatność gotówką (planujący zakup samochodu nowego – 51,9 proc.; używanego – 65,8 proc.). Drugą pod względem popularności formą finansowania zakupu jest częściowa płatność gotówką i zaciągnięcie kredytu na pozostałą do zapłacenia kwotę (odpowiednio 24,8 proc. i 15,5 proc.).

Badane grupy różnią się ze względu na stopień ważności poszczególnych parametrów przy podejmowaniu decyzji o zakupie. W grupie osób planujących zakup samochodu używanego najważniejsze okazało się zużycie paliwa, a w następnej kolejności: typ silnika, marka oraz ceny części zamiennych. Wśród internautów planujących zakup samochodów nowych kolejność jest nieco inna. Zużycie paliwa znalazło się na czwartym miejscu – więcej osób wskazało: wyposażenie poszczególnych modeli, markę oraz typ silnika.

Internauci, bez względu na to czy planowali zakup samochodu nowego czy też samochodu używanego, wskazywali jako najistotniejsze te same elementy wyposażenia samochodu. W obu grupach w czołówce rankingu znalazły się: poduszki powietrzne, ABS, wspomaganie kierownicy, centralny zamek oraz klimatyzacja. Jako najmniej istotny element wyposażenia obie grupy wskazały czujnik deszczu.

Niemal wszyscy internauci planujący zakup nowego samochodu (90,9 proc.) i ponad 60 proc. noszących się z zamiarem zakupu auta używanego, podjęli już decyzję o wyborze marki i modelu samochodu. W większości jednak obie grupy są skłonne ją zmienić. Internauci z obydwu grup deklarują, że mogliby zmienić decyzję, gdyby otrzymali w samochodzie innej marki lub w innym modelu bogatsze wyposażenie w ramach tej samej ceny (planujący zakup nowego auta – 55 proc., używanego – 30,3 proc.) lub po prostu opuszczono im jego cenę (odpowiednio 6,2 proc. oraz 23,7 proc.).

Respondenci planujący nabyć nowy samochód najczęściej szukają informacji z dziedziny motoryzacji w salonach dealerów (69 proc.) lub w internecie (56,3 proc.). Na kolejnych miejscach znalazły się takie źródła jak: znajomi (31,9 proc.), prasa (30 proc.), telewizja (25,6 proc.).

Inaczej natomiast przedstawia się ranking źródeł informacji wśród internautów planujących nabyć samochód używany. Najpopularniejszym miejscem poszukiwania informacji jest dla nich internet (80,2 proc.), za nim plasuje się prasa (52,3 proc.) oraz znajomi (44,7 proc.).

Przeszukując zasoby internetu pod kątem informacji motoryzacyjnych, internauci planujący zakup nowego samochodu odwiedzają przede wszystkim oficjalne strony producentów/importerów danej marki (55,8 proc.). Na kolejnym miejscu pod względem ilości wskazań znalazły się w ich przypadku serwisy motoryzacyjne (54,3 proc.) oraz opinie na forach motoryzacyjnych (48 proc.). Inne zasoby internetu przeszukują osoby planujące zakup samochodów używanych. Są to przede wszystkim tematyczne serwisy motoryzacyjne (62,2 proc.) oraz fora poświęcone motoryzacji (46,9 proc.).

W sytuacji ostrej walki konkurencyjnej na rynku motoryzacyjnym kluczową kwestią staje się, obok doskonałej obsługi sprzedażowej, skuteczna komunikacja marketingowa, której integralnym kanałem powinien być internet.