Rok 2010 w polskiej motoryzacji, a szczególnie jego końcówka, stał po znakiem pełnego odpisu podatku VAT od samochodów z „kratką”. Dzięki temu – mimo złych prognoz i niekorzystnych zapowiedzi – 2010 rok okazał się dobry dla polskiej motoryzacji.
Jak pokazują statystyki, większość marek odnotowała wzrosty sprzedaży w omawianym okresie. Na ten wynik znacznie mniejszy wpływ niż w roku 2009 miał tak zwany re-eksport, czyli sprzedaż nowych samochodów poza granicę Polski. W 2009 roku jego udział szacuje się aż na 20-25% ogólnej sprzedaży. W roku 2010 roku – ze względu na umocnienie się walut obcych – jedynie na 15%. Z pewnością jednak znaczącym motorem napędzającym sprzedaż była możliwość pełnego odliczenia podatku VAT. W Auto GT sprzedaliśmy w 2010 roku 548 samochodów marki Mitsubishi, co oznacza, że – mimo ogólnego zastoju – udało nam się sprzedać więcej niż rok wcześniej. Stanowi to potwierdzenie słuszności przyjętej przez nas strategii handlowej, w której skupiliśmy się szczególnie na jakości obsługi klienta oraz zapewnieniu jak najlepszego serwisu i opieki posprzedażowej.
Wyraźną tendencją, którą można zaobserwować w wynikach sprzedaży samochodów osobowych za 2010 rok był – po raz kolejny z rzędu – wzrost udziału aut wyposażonych w silniki wysokoprężne. kilka głównym powodem tej tendencji, jest konsekwentny rozwój technologii diesli. Silniki te charakteryzują się zdecydowanie mniejszym zużyciem oleju napędowego, a jednocześnie są ciche i bezawaryjne. W przypadku samochodów SUV – takich jak nasze Mitsubishi Outlander czy ASX – stanowią niemal całość sprzedaży. To co mnie osobiście bardzo cieszy, to systematyczny wzrost znaczenia napędów hybrydowych i elektrycznych. Choć w chwili obecnej stanowią one jedynie niewielki odsetek rynku to z pewnością do nich należy przyszłość. Jako zdecydowany zwolennik tych rozwiązań i z dumą pragnę podkreślić, że w 2010 roku wprowadziliśmy do oficjalnej sprzedaży w naszym salonie elektryczny samochód Mitsubishi i-MiEV.
Przewidywane osłabienie w światowej branży motoryzacyjnej było motywacją do podjęcia zwiększonych starań przez koncerny działające na tym rynku. Największą pracę wykonały bez wątpienia firmy koreańskie. Dzięki temu istotnie poprawiły pozycję rynkową, a Kia i Hyundai to obecnie jedne z najdynamiczniej rozwijających się marek na świecie. Dobitnie świadczy o tym wprowadzenie przez Hyundaia na europejski rynek ekskluzywnej marki Genesis. Siły napędowej nie tracą Włosi i Francuzi. Wrócili do swojego dresingu i w znaczący sposób podnieśli jakość wykonania samochodów. Wielkie brawa należą się Fiatowi za powrót na rynek Ameryki Północnej. Niemcy konsekwentnie rozwijają technologię oraz rozszerzają gamę modeli. Nie do pobicia jeśli chodzi o bezawaryjność pozostają samochody japońskie, w których można także wreszcie zauważyć działania stylistów.
Sądzę, że rok 2011 będzie trudny dla naszej branży. Cały rynek odczuje spadek spowodowany wzmocnieniem złotówki, podniesieniem stawki podatku VAT oraz zniknięciem na najbliższe dwa lata samochodów z „kratką”. W obecnych czasach na poziom sprzedaży aut ma wpływ bardzo wiele czynników. Oprócz oferty cenowej i umiejscowienia samego salonu coraz większe znaczenie mają prowadzone działania marketingowe. Warto w nich postawić na Internet i wykorzystywać inne niekonwencjonalne metody promocji i komunikacji z klientami. Mam nadzieję, że będziemy mogli też obserwować dalszy rozwój niekonwencjonalnych jednostek napędowych takich jak: hybrydowe, elektryczne i silniki zasilane wodorem. W Auto GT spodziewamy się utrzymania sprzedaży z roku 2010. W ofercie mamy Outlandera z nowoczesnym silnikiem wysokoprężnym Mitsubishi, który łączy trzy bardzo ważne cechy: moc, ciszę pracy oraz oszczędność. Pod maski Lancerów trafił rewelacyjny, bardzo oszczędny silnik wysokoprężny znany już z miejskiego crossovera ASX. W sprzedaży debiutuje elektryczny Mitsubishi i-MiEV, z którym wiążemy duże nadzieje. Z początkiem sierpnia zamierzamy otworzyć nowoczesny dwumarkowy salon sprzedaży w Warszawie, przy ulicy Połczyńskiej. Nieskromnie mogę powiedzieć, że nowy salon będzie bardzo nowoczesny i w pełni zadowoli bardzo wymagających klientów.
Źródło: Auto GT