Rynek ubezpieczeń na życie czeka mała rewolucja

„Za rok w pierwszej trójce ubezpieczycieli życiowych może już nie być Europy, a z pierwszej dziesiątki prawdopodobnie wypadnie Aegon. Wejdzie do niej zapewne Generali. Stanie się tak, jeśli od i stycznia 2009 r. wejdą w życie przepisy likwidujące możliwość omijania podatku Belki za pomocą krótkoterminowych ubezpieczeń na życie i dożycie. Wiadomo, że resort finansów rozpoczął pracę nad zmianami w prawie po uzyskaniu pozytywnej opinii Komisji Nadzoru Finansowego w kwestii ujednolicenia przepisów podatkowych związanych z inwestycjami kapitałowymi.”, informuje dziennik.

„Eksperci wieszczą po zmianach w prawie załamanie przypisu dla całego rynku. – Polisy będące substytutem lokat znikną, bo banki nie będą widziały sensu w płaceniu prowizji ubezpieczycielom za udostępnienie konstrukcji – przewiduje Marcin Mazurek, szef firmy doradczej Intelace Research. – Można oczekiwać, że wartość składki przypisanej brutto dla całego rynku życiowego zanotuje spadek względem roku poprzedniego. Być może nawet o kilka miliardów złotych – dodaje.”, czytamy.

„Jak zmiany mogą wpłynąć na towarzystwa? Okazuje się, że nie będą raczej oznaczały dla ubezpieczycieli kłopotów finansowych. – Typowe produkty ‚antybelkowe’ charakteryzują się niskim poziomem marż. Nie mają istotnego wpływu na rentowność towarzystw – tłumaczy Krzysztof Lipski z firmy doradczej KPMG. Wiadomo jednak, że nowe przepisy doprowadzą do zmian w rankingu towarzystw. – Klasyczny sposób oceny wielkości i rozwoju ubezpieczycieli to zestawienie składki przypisanej. W przypadku ubezpieczeń życiowych jest to metoda dość ułomna. Ale w tym kontekście polisy ‚antybelkowe’ to idealny sposób na poprawienie pozycji firmy w rankingach – mówi Aleksander Rejman z firmy Tillinghast.”, czytamy dalej.

Lokata „opakowana” w polisę umożliwia ominięcie tzw. podatku Belki. Jeśli bank reklamuje 7 proc. zysku z polisy lokacyjnej to dokładnie tyle dostanie klient po zakończeniu umowy. Gdyby była to zwykła lokata to reklamowany zysk należałoby pomniejszyć o 19 proc. Dlatego produkty tego typu cieszą się dużą popularnością wśród klientów instytucji finansowych.

Więcej szczegółów na ten temat w dzisiejszym wydaniu „Parkietu” w artykule Piotra Rosika.