Santander Consumer Bank: 1,5 proc. podatku najchętniej przeznaczymy na pomoc w walce z chorobami

fot. Shutterstock

Co czwarty Polak zadeklarował, że 1,5 proc. podatku w tym roku przeznaczy na walkę z chorobami – wynika z badania Santander Consumer Banku „Polaków Portfel Własny: Wiosenne wyzwania 2023”. Na drugim miejscu wśród ogółu ankietowanych znalazło się wsparcie niepełnosprawnych, a na trzecim pomoc domom dziecka i ośrodkom preadopcyjnym.

Polacy zapytani o to na jaki cel zamierzają w tym roku przeznaczyć 1,5 proc. podatku od dochodu przy rozliczeniu rocznym PIT, najchętniej wskazywali walkę z chorobami np. fundacje specjalizujące się w pomocy chorym na raka (22 proc.). Tę odpowiedź częściej od mężczyzn wskazywały kobiety (30 proc. w porównaniu do 12 proc.), co może świadczyć o tym, że bardziej od panów interesują się kwestiami zdrowotnymi. Często wskazywali ją również badani 40-49 latkowie (39 proc.), czyli osoby w wieku, w którym zaczynamy bardziej zdawać sobie sprawę z konsekwencji niezdrowego stylu życia. Na drugim miejscu wśród ogółu ankietowanych znalazła się pomoc niepełnosprawnym (21 proc.), na którą bardziej zwracali uwagę panowie (25 proc. w porównaniu z 18 proc. kobiet). Była to popularna odpowiedź także wśród 50-59 latków (39 proc.) oraz osób z metropolii, które na co dzień mogą obserwować zmagania ludzi z różnego rodzaju niepełnosprawnością (30 proc.). Na trzecim miejscu znalazło się wsparcie domów dziecka i ośrodków preadopcyjnych (14 proc.). Los dzieci najbardziej dotyka 18-29 latków, którym okres dzieciństwa z racji wieku pozostaje najbliższy (25 proc.).

– Powyższe dane pokazują, że Polacy nadal chętnie dzielą się 1,5 proc. swojego podatku z potrzebującymi – komentuje Magdalena Grzelak, Rzecznik Prasowy z Santander Consumer Banku. – Jak wskazują wyniki tegorocznego badania „Polaków Portfel Własny: Wiosenne wyzwania 2023”, najbardziej wrażliwi jesteśmy na los drugiego człowieka. W porównaniu do poprzedniej, ubiegłorocznej edycji tego raportu, deklaracje ankietowanych nie zmieniły się wiele. W pierwszej trójce wskazywanych celów nadal pozostają wsparcie fundacji walczących z chorobami oraz osób niepełnosprawnych. W 2023 r. na trzecim miejscu zamiast pomocy zwierzętom znalazły się domy dziecka i ośrodki preadopcyjne.

Co ósmy Polak nie zamierza przekazywać 1,5 proc. od swojego podatku dochodowego

Wśród celów wskazywanych przez ankietowanych znalazła się również pomoc zwierzętom (8 proc.), wsparcie inicjatyw politycznych (5 proc.), działalności artystycznej i kulturalnej czy seniorów (w obu przypadkach po 3 proc.). Małym zainteresowaniem cieszyło się wsparcie działań na rzecz przyrody i ekologii (2 proc.) oraz pomoc najuboższym i bezdomnym (1 proc.).

Nie wszyscy jednak zamierzają wesprzeć jakąś organizację charytatywną. Zaskakująco duży odsetek (13 proc.) zadeklarował, że nie zamierza przeznaczać 1,5 proc. swojego podatku dochodowego na żaden szczytny cel. Może wynikać to z braku zrozumienia tego procesu lub niedostatecznej edukacji społeczeństwa w tym zakresie.

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w marcu 2023 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1001.

Źródło: Santander Consumer Bank