Seniorzy – wymagający konsumenci

Prezes Międzynarodowych Targów Poznańskich specjalnie dla Bankier.pl mówi o tym, jak zrodził się pomysł na zorganizowanie pierwszych w Polsce targów dla osób starszych „Aktywni 50+”.

Malwina Wrotniak, Bankier.pl: Zapytam wprost – dlaczego seniorzy?

Dr Andrzej Byrt, Prezes Zarządu Międzynarodowych Targów Poznańskich: Jako organizatorzy targów bacznie przyglądamy się tendencjom w gospodarce, prowadzimy badania rynku. Pomysł na organizację targów Aktywni 50+ zrodził się z takich obserwacji. Seniorzy to dziś bardzo atrakcyjna grupa klientów: coraz liczniejsza, dysponująca coraz wyższymi i co ważne – stabilnymi dochodami. Dzisiejsi seniorzy odbiegają od niegdysiejszych stereotypów: są ciekawi świata, oswojeni z nowymi technologiami, są także wymagającymi konsumentami – szukają na rynku ofert skrojonych na miarę ich potrzeb. A potrzeby te są coraz większe. Europejscy przedsiębiorcy dostrzegli to już dawno. Czas na nas.

Nie można też zapominać, jak duże znaczenie społeczne ma aktywizacja pokolenia 50+. Dlatego właśnie w organizację tych targów tak aktywnie włączył się Urząd Miasta Poznania.

Jest Pan przekonany, że polski rynek stać na to, by wykroić specjalną ofertę dla seniorów?

Ta oferta jest już rzeczywistością, w naprawdę sporym zakresie. Proszę spojrzeć na propozycje banków, ubezpieczycieli, operatorów telefonii komórkowej, coraz liczniejsze oferty turystyczne, multimedialne kursy językowe dla seniorów. Wciąż jednak popyt przewyższa podaż. Dowodem na to są choćby rosnące jak grzyby po deszczu uniwersytety trzeciego wieku. Jest wiele nisz do zagospodarowania, o dużym potencjale biznesowym – jak na przykład teleopieka.

Starzenie się społeczeństwa jest wyzwaniem dla producentów i firm usługowych, ale jednocześnie dużą szansą na rozwój biznesu. Nasze targi mają więc z jednej strony pokazać seniorom, ile oferuje im rynek, a z drugiej stać się inspiracją dla producentów, uświadomić im nie odkryty jeszcze potencjał bardzo obiecującej grupy konsumentów.

Do którego z zachodnich wzorców targów poznańskiej edycji najbliżej?

Trudno patrzeć na to w ten sposób. Takie targi w każdym kraju są odbiciem specyfiki rynku, modelu życia społecznego, mentalności społeczeństwa. Każde są więc inne. Przyglądamy się jednak imprezom europejskim, żeby zaczerpnąć z nich to, co przydatne w naszych realiach i co wzbogaciłoby nasze własne rozwiązania. Na pewno bardzo inspirująca jest specyfika targów holenderskich, z ogromną ofertą związaną z komfortem aktywnego życia. Chcemy, żeby właśnie aktywność była główną osią naszych targów, zgodnie z hasłem, które dla nich wybraliśmy: „Siła wieku – pełnia życia”. Dojrzałość jest bowiem czasem, w którym powinno się czerpać jak najwięcej ze zdobytego doświadczenia, dzielić się nim z radością dla siebie i pożytkiem dla innych.

Podobno targi Aktywni 50+ zaczynają żyć także poza Poznaniem…?

To prawda. W tym roku jesienią, po marcowej edycji poznańskiej, zapraszamy do Warszawy.

Rozmawiała Malwina Wrotniak, Bankier.pl

Źródło: Bankier.pl